Elektromobilność wśród mieszkańców Gdyni - wyniki badań!
W związku z obowiązującą Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r., Gmina Miasta Gdyni przygotowuje strategię rozwoju elektromobilności. Jednym z działań podjętych przez miasto jest realizacja projektu unijnego CAR (Creating Automotive Renewal), którego celem jest zwiększanie świadomości i promowanie elektromobilności w miastach.
Gmina Miasta Gdyni przystąpiła do badania dotyczącego świadomości i zachowań w zakresie elektromobilności wśród mieszkańców Gdyni. Celem badania jest umożliwienie analizy aktualnego stanu elektromobilności i potencjału jej rozwoju w mieście Gdynia.
Opracowanie przedstawia raport z wykonanych badań opinii publicznej wśród mieszkańców Gdyni, dotyczących świadomości i aktualnego stanu elektromobilności w Gdyni. Badanie opinii było przeprowadzone w ramach realizacji Projektu Unijnego CAR (Creating Automotive Renewal) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Interreg Południowy Bałtyk. Program zakłada promocję działań wdrażających mobilność elektryczną na dużą skalę w krajach Południowego Bałtyku.
Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview). Badania zostały zaprojektowane, przetworzone i przeanalizowane przez Samodzielny Referat Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością. Ankieta była dostępna poprzez stronę internetową Referatu, składała się z 26 pytań i dotyczyła sytuacji obecnej, jak również planowanych działań, a także potrzeb mieszkańców dotyczących elektromobilności w mieście Gdynia. Ankietyzacja online była przeprowadzana od czerwca do września 2019 roku.
W badaniu wzięło udział 246 osób. Dzięki przeprowadzonym badaniom dowiedzieliśmy się m.in., że:
- Najważniejszymi działaniami wspierającymi rozwój elektromobilności przez miasto są odpowiednio: dedykowane miejsca parkingowe dla pojazdów elektrycznych, udostępnienie mieszkańcom mikropojazdów elektrycznych do bezpłatnych testów (rowery, hulajnogi), dotacja miejska do zakupu mikropojazdów elektrycznych (rowery, hulajnogi).
- Udział osób, które rozważyłyby kupno samochodu elektrycznego, jeśli jego całkowite koszty użytkowania byłyby porównywalne do kosztów użytkowania samochodu spalinowego wynosi 75,6%.
- Największy potencjał substytucyjny dla samochodu konwencjonalnego stanowi samochód elektryczny a najniższy hulajnoga tradycyjna.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z pełnym raportem. Wyniki przeprowadzonych badań pozwolą na dostosowanie strategii rozwoju elektromobilności do oczekiwań oraz potrzeb mieszkańców Gdyni oraz aktualizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.
Badanie zostało wykonane w ramach realizacji projektu unijnego CAR (Creating Automotive Renewal), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk.
Komentarze