Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Hulajnogi #wGdyni pod kontrolą

Hulajnoga Gdynia 1

Koniec z elektrycznymi hulajnogami blokującymi chodniki i porzucanymi przez użytkowników w nieodpowiednich miejscach. Gdynia zawrze pierwsze porozumienie z operatorem systemu, które uporządkuje obecność popularnych jednośladów w przestrzeni miasta. Hulajnogi otrzymają całą siatkę specjalnie wyznaczonych miejsc do parkowania, które nie będą już zabierać miejsca pieszym ani rowerzystom.

Nadeszła pora na uporządkowanie kwestii związanych z działaniem elektrycznych hulajnóg wypożyczanych „na minuty". Coraz bardziej popularny środek transportu, który idealnie nadaje się do pokonania tzw. pierwszej i ostatniej mili jest obecny na gdyńskich ulicach już od wielu miesięcy.

Niestety, wcześniejszy brak szczegółowych zasad dotyczących tego, jak operatorzy systemu powinni zorganizować wypożyczanie i oddawanie hulajnóg sprawił, że częstym widokiem były małe pojazdy pozostawione np. na środku chodnika, na drodze rowerowej czy przy ruchliwych przejściach dla pieszych.

Parkingi dla hulajnóg

Teraz funkcjonowanie mikromobilności w Gdyni, czyli e-hulajnóg na minuty ma się zmienić. Miasto zawrze porozumienie z operatorami, które będzie dotyczyć m.in. kwestii ich parkowania na terenie Gdyni.

- W porozumieniu z operatorami i osobami odpowiedzialnymi za rozwój „hulajnogowej mobilności" z Gdańska i Sopotu jesteśmy w trakcie wyznaczania miejsc do parkowania, które pomogą miastu uporządkować przestrzeń publiczną i uporać się z chaosem powodowanym przez porzucane obecnie w dowolnym miejscu pojazdy. Wyznaczone miejsca zostaną wyrysowane w najbliższych miesiącach, w pierwszej kolejności w Śródmieściu Gdyni i staną się naturalnym miejscem oddawania hulajnóg – wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Również sami organizatorzy usług mają zachęcać wypożyczających do korzystania z wyznaczonych przez miasto miejsc, np. poprzez premie dla użytkowników aplikacji.

Dane zasugerują najlepsze rozwiązania

Ze względu na potrzebę efektywnego wykorzystania przestrzeni w centrum miasta nowe miejsca do parkowania hulajnóg nie będą wyznaczane kosztem przestrzeni dla pieszych oraz rowerzystów. Gdynia chce oprzeć się na doświadczeniu miast zachodnich i wskazówek samych operatorów – w tym mają pomóc m.in. regularnie przekazywane dane na temat popularności i ruchu użytkowników, które wskażą najbardziej oblegane lokalizacje czy miejsca idealne dla nowych parkingów.

Dzięki temu uda się zbudować gęstą siatkę miejsc zdawczo-odbiorczych dla hulajnóg, możliwie blisko stojaków rowerowych, ale jednocześnie nie ingerujących w ich przestrzeń. Parkingi dla hulajnóg pojawią się też w Strefach Płatnego Parkowania, gdzie jednoślady będą dobrą i ekologiczną alternatywą dla przemieszczania się po mieście.

Porozumienie z operatorami udało się wypracować dzięki toczonym przez ostatnich kilkanaście miesięcy rozmowom. Współpracę dotyczącą e-hulajnóg po stronie miasta będzie nadzorował Referat Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miasta Gdyni.

Fot. tytułowa: D. Linkowski
Źródło: gdynia.pl

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."