Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Wypożycz i jedź – e-hulajnogi #wGdyni

Hulajnoga Gdynia 2

Są łatwo dostępne, ekologiczne i wygodne – elektryczne hulajnogi to z pewnością hit ostatniego sezonu. Dzięki nim możemy szybko przemieszczać się po mieście i dojechać np. do pracy, szkoły, sklepu, przystanku autobusowego czy też plaży. Choć zimą rzadziej wybieramy ten środek transportu, to warto przypomnieć, jakie daje nam on możliwości i jakie obowiązują nas zasady.

Hulajnogi elektryczne, które w łatwy sposób możemy wypożyczyć na minuty, w ciągu ostatnich 2 lat stały się niezwykle popularnym środkiem transportu w Gdyni. W tym czasie odnotowano dynamiczny rozwój usług świadczonych przez rozmaitych operatorów w naszym mieście. W minionym roku, w sezonie wiosenno-letnim, na gdyńskich drogach pojawiło się ponad 3000 elektrycznych hulajnóg. Urządzenia służą zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Gdynianie korzystają z nich głównie na krótkich dystansach. Z kolei dla turystów to często nowy, ciekawy sposób na zwiedzanie miasta.

– Widzimy duży potencjał w mikromobilności będącej elementem łańcucha podróży. Popularność współdzielonych hulajnóg elektrycznych to z jednej strony powód do radości, a z drugiej wyzwanie dla miasta. Jest dla nas niezwykle istotne, by zapewnić komfort i bezpieczeństwo zarówno użytkownikom tego środka transportu, jak i pozostałym uczestnikom ruchu. W tym celu już w 2020 roku nawiązaliśmy ścisłą współpracę z operatorami i wypracowaliśmy porozumienia, które porządkują obecność pojazdów w przestrzeni miasta. Następnie korzystając z odpowiednich danych, wyznaczyliśmy około 3500 miejsc do parkowania dla hulajnóg. Widzimy też, że mieszkańcy są coraz bardziej świadomi, jak poprawnie korzystać z pojazdów. Jestem przekonany, że wykonana praca przyniesie pozytywne efekty – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Zimą rzadziej korzystamy z elektrycznych hulajnóg, jednak warto wiedzieć, jak możemy je wypożyczać w Gdyni oraz jakie obowiązują nas zasady.

Hulajnogą po Gdyni

Obecnie w Gdyni działa aż 7 operatorów, którzy mogą oferować swoje usługi na terenie miasta. Są to:

  • Lime,
  • Quick,
  • Tier,
  • Dott,
  • Bolt,
  • Logo,
  • Blinkee.

Ich oferty różnią się ceną, specyfikacją pojazdów czy obszarem działania. Jednak z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. O szczegółach wypożyczania hulajnóg od poszczególnych operatorów przeczytamy na ich stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych.

Wsiadając na elektryczną hulajnogę, musimy pamiętać, że obowiązują nas określone zasady. 20 maja 2021 roku wprowadzono nowe przepisy dotyczące m.in. segwayów, elektrycznych deskorolek, monocykli czy właśnie hulajnóg elektrycznych. Wcześniej nie były one traktowane jak pojazdy. Nowelizacja prawa wprowadziła przejrzyste zasady korzystania z tych urządzeń oraz ich parkowania w przestrzeni miejskiej.

Kierujący hulajnogą elektryczną musi się poruszać drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów. Może jechać z prędkością 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, należy korzystać z jezdni, gdzie dozwolony jest ruch z prędkością nie większą niż 30 km/h. W tym wypadku kierującego hulajnogą również obowiązuje prędkość dopuszczalna 20 km/h.

W wyjątkowych sytuacjach hulajnogą elektryczną można jechać po chodniku lub drogą dla pieszych. To dozwolone, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów odbywa się z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać o następujących zasadach:

  • jeździe z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
  • zachowaniu szczególnej ostrożności,
  • ustępowaniu pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianiu ruchu pieszemu.

Zgodnie z prawem współdzielone hulajnogi można zaparkować i zostawić w wyznaczonych do tego miejscach lub tak, aby nie przeszkadzać innym uczestnikom ruchu.

Usługi współdzielonych hulajnóg wpisują się w kierunek rozwoju współczesnych miast i uzupełniają system komunikacji przyjazny zarówno dla środowiska, jak i mieszkańców. Dlatego miasto stworzyło miejsca do parkowania dla 3500 hulajnóg. Wyznaczono je na podstawie obserwacji, wiedzy o generatorach ruchu oraz po konsultacjach z operatorami. Liczba miejsc przeznaczonych dla hulajnóg odpowiada liczbie pojazdów udostępnionych mieszkańcom Gdyni.

Dodatkowo zadbano o to, aby miejsca te w żaden sposób nie utrudniały ruchu pieszego i rowerowego. Wyznaczone miejsca obejmują:

  • stojaki roweru publicznego na ok. 3000 hulajnóg (150 stacji, 1150 stojaków),
  • miejsca dla ok. 500 hulajnóg wymalowane w przestrzeni (63 parkingi/57 lokalizacji).

– W efekcie podpisanych w 2021 roku porozumień firmy zrealizowały szereg działań zwiększających świadomość mieszkańców w zakresie prawidłowego korzystania z hulajnóg, m.in. poprzez zamieszczanie informacji we własnych materiałach promocyjnych, regulaminach, komunikatach aplikacji oraz podczas wydarzeń miejskich. Wprowadzono również zachęty dla użytkowników w formie benefitów za zaparkowanie elektrycznej hulajnogi w wyznaczonej strefie. Ponadto usługodawcy zobowiązali użytkowników do przesłania zdjęcia prawidłowo zaparkowanego pojazdu – w celu formalnego zakończenia przejazdu i poboru opłat za usługę – tłumaczy Justyna Suchanek z Referatu Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miasta Gdyni, koordynatorka projektu współdzielonych hulajnóg w mieście.

Ponadto, po nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym w maju 2021 roku, gdyńska Straż Miejska odholowuje nieprawidłowo zaparkowane, zagrażające bezpieczeństwu pojazdy na parking strzeżony. W ciągu ostatnich dwóch lat otrzymano 108 zgłoszeń dotyczących niewłaściwie pozostawionych hulajnóg, które utrudniały poruszanie się innym uczestnikom ruchu. Podjęto 91 interwencji, a w 17 przypadkach przekazano uwagi operatorom.

Co dalej?

W kolejnych latach Miasto będzie prowadziło dalsze działania informacyjno-edukacyjne dotyczące zasad poruszania się i parkowania elektrycznych hulajnóg w formie artykułów na stronach internetowych oraz mediach społecznościowych.

Ponadto planowane jest przeprowadzenie kampanii, która będzie miała na celu dalsze podnoszenie świadomości mieszkańców, kształtowanie kultury mobilności oraz ugruntowanie wiedzy w zakresie obowiązujących przepisów. Elementem kampanii będzie badanie zapotrzebowania na nowe miejsca parkingowe oraz zbieranie propozycji nowych lokalizacji.

Materiały od mieszkańców wspólnie z pozyskanymi danymi od operatorów będą stanowiły podstawę do zidentyfikowania i wyznaczenia dodatkowych miejsc do parkowania pojazdów oraz weryfikacji dotychczasowych punktów, co pozwoli w przyszłości zminimalizować ryzyko nielegalnego parkowania.

Gdynia obserwuje i analizuje również działania innych miast europejskich, które mają większe doświadczenie w rozwoju tej usługi, co umożliwi skorzystanie z pozytywnych i skutecznych praktyk. Tak jak dotychczas, służby miejskie będą odholowywały nieprawidłowo zaparkowane pojazdy i przyznawały mandaty, aby zadbać o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i dodatkowo zdyscyplinować operatorów.

Fot. tytułowa: Referat UIM
Źródło: gdynia.pl

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."