Wypożycz i jedź – e-hulajnogi #wGdyni
Są łatwo dostępne, ekologiczne i wygodne – elektryczne hulajnogi to z pewnością hit ostatniego sezonu. Dzięki nim możemy szybko przemieszczać się po mieście i dojechać np. do pracy, szkoły, sklepu, przystanku autobusowego czy też plaży. Choć zimą rzadziej wybieramy ten środek transportu, to warto przypomnieć, jakie daje nam on możliwości i jakie obowiązują nas zasady.
Hulajnogi elektryczne, które w łatwy sposób możemy wypożyczyć na minuty, w ciągu ostatnich 2 lat stały się niezwykle popularnym środkiem transportu w Gdyni. W tym czasie odnotowano dynamiczny rozwój usług świadczonych przez rozmaitych operatorów w naszym mieście. W minionym roku, w sezonie wiosenno-letnim, na gdyńskich drogach pojawiło się ponad 3000 elektrycznych hulajnóg. Urządzenia służą zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Gdynianie korzystają z nich głównie na krótkich dystansach. Z kolei dla turystów to często nowy, ciekawy sposób na zwiedzanie miasta.
– Widzimy duży potencjał w mikromobilności będącej elementem łańcucha podróży. Popularność współdzielonych hulajnóg elektrycznych to z jednej strony powód do radości, a z drugiej wyzwanie dla miasta. Jest dla nas niezwykle istotne, by zapewnić komfort i bezpieczeństwo zarówno użytkownikom tego środka transportu, jak i pozostałym uczestnikom ruchu. W tym celu już w 2020 roku nawiązaliśmy ścisłą współpracę z operatorami i wypracowaliśmy porozumienia, które porządkują obecność pojazdów w przestrzeni miasta. Następnie korzystając z odpowiednich danych, wyznaczyliśmy około 3500 miejsc do parkowania dla hulajnóg. Widzimy też, że mieszkańcy są coraz bardziej świadomi, jak poprawnie korzystać z pojazdów. Jestem przekonany, że wykonana praca przyniesie pozytywne efekty – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Zimą rzadziej korzystamy z elektrycznych hulajnóg, jednak warto wiedzieć, jak możemy je wypożyczać w Gdyni oraz jakie obowiązują nas zasady.
Hulajnogą po Gdyni
Obecnie w Gdyni działa aż 7 operatorów, którzy mogą oferować swoje usługi na terenie miasta. Są to:
- Lime,
- Quick,
- Tier,
- Dott,
- Bolt,
- Logo,
- Blinkee.
Ich oferty różnią się ceną, specyfikacją pojazdów czy obszarem działania. Jednak z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. O szczegółach wypożyczania hulajnóg od poszczególnych operatorów przeczytamy na ich stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych.
Wsiadając na elektryczną hulajnogę, musimy pamiętać, że obowiązują nas określone zasady. 20 maja 2021 roku wprowadzono nowe przepisy dotyczące m.in. segwayów, elektrycznych deskorolek, monocykli czy właśnie hulajnóg elektrycznych. Wcześniej nie były one traktowane jak pojazdy. Nowelizacja prawa wprowadziła przejrzyste zasady korzystania z tych urządzeń oraz ich parkowania w przestrzeni miejskiej.
Kierujący hulajnogą elektryczną musi się poruszać drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów. Może jechać z prędkością 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, należy korzystać z jezdni, gdzie dozwolony jest ruch z prędkością nie większą niż 30 km/h. W tym wypadku kierującego hulajnogą również obowiązuje prędkość dopuszczalna 20 km/h.
W wyjątkowych sytuacjach hulajnogą elektryczną można jechać po chodniku lub drogą dla pieszych. To dozwolone, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów odbywa się z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać o następujących zasadach:
- jeździe z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
- zachowaniu szczególnej ostrożności,
- ustępowaniu pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianiu ruchu pieszemu.
Zgodnie z prawem współdzielone hulajnogi można zaparkować i zostawić w wyznaczonych do tego miejscach lub tak, aby nie przeszkadzać innym uczestnikom ruchu.
Usługi współdzielonych hulajnóg wpisują się w kierunek rozwoju współczesnych miast i uzupełniają system komunikacji przyjazny zarówno dla środowiska, jak i mieszkańców. Dlatego miasto stworzyło miejsca do parkowania dla 3500 hulajnóg. Wyznaczono je na podstawie obserwacji, wiedzy o generatorach ruchu oraz po konsultacjach z operatorami. Liczba miejsc przeznaczonych dla hulajnóg odpowiada liczbie pojazdów udostępnionych mieszkańcom Gdyni.
Dodatkowo zadbano o to, aby miejsca te w żaden sposób nie utrudniały ruchu pieszego i rowerowego. Wyznaczone miejsca obejmują:
- stojaki roweru publicznego na ok. 3000 hulajnóg (150 stacji, 1150 stojaków),
- miejsca dla ok. 500 hulajnóg wymalowane w przestrzeni (63 parkingi/57 lokalizacji).
– W efekcie podpisanych w 2021 roku porozumień firmy zrealizowały szereg działań zwiększających świadomość mieszkańców w zakresie prawidłowego korzystania z hulajnóg, m.in. poprzez zamieszczanie informacji we własnych materiałach promocyjnych, regulaminach, komunikatach aplikacji oraz podczas wydarzeń miejskich. Wprowadzono również zachęty dla użytkowników w formie benefitów za zaparkowanie elektrycznej hulajnogi w wyznaczonej strefie. Ponadto usługodawcy zobowiązali użytkowników do przesłania zdjęcia prawidłowo zaparkowanego pojazdu – w celu formalnego zakończenia przejazdu i poboru opłat za usługę – tłumaczy Justyna Suchanek z Referatu Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miasta Gdyni, koordynatorka projektu współdzielonych hulajnóg w mieście.
Ponadto, po nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym w maju 2021 roku, gdyńska Straż Miejska odholowuje nieprawidłowo zaparkowane, zagrażające bezpieczeństwu pojazdy na parking strzeżony. W ciągu ostatnich dwóch lat otrzymano 108 zgłoszeń dotyczących niewłaściwie pozostawionych hulajnóg, które utrudniały poruszanie się innym uczestnikom ruchu. Podjęto 91 interwencji, a w 17 przypadkach przekazano uwagi operatorom.
Co dalej?
W kolejnych latach Miasto będzie prowadziło dalsze działania informacyjno-edukacyjne dotyczące zasad poruszania się i parkowania elektrycznych hulajnóg w formie artykułów na stronach internetowych oraz mediach społecznościowych.
Ponadto planowane jest przeprowadzenie kampanii, która będzie miała na celu dalsze podnoszenie świadomości mieszkańców, kształtowanie kultury mobilności oraz ugruntowanie wiedzy w zakresie obowiązujących przepisów. Elementem kampanii będzie badanie zapotrzebowania na nowe miejsca parkingowe oraz zbieranie propozycji nowych lokalizacji.
Materiały od mieszkańców wspólnie z pozyskanymi danymi od operatorów będą stanowiły podstawę do zidentyfikowania i wyznaczenia dodatkowych miejsc do parkowania pojazdów oraz weryfikacji dotychczasowych punktów, co pozwoli w przyszłości zminimalizować ryzyko nielegalnego parkowania.
Gdynia obserwuje i analizuje również działania innych miast europejskich, które mają większe doświadczenie w rozwoju tej usługi, co umożliwi skorzystanie z pozytywnych i skutecznych praktyk. Tak jak dotychczas, służby miejskie będą odholowywały nieprawidłowo zaparkowane pojazdy i przyznawały mandaty, aby zadbać o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i dodatkowo zdyscyplinować operatorów.
Fot. tytułowa: Referat UIM
Źródło: gdynia.pl
Komentarze