Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Jednym z zadań Gdyni w ramach udziału w projekcie FLOW jest rozwinięcie symulacyjnego modelu ruchu o system transportu rowerowego. Model makroskopowy to narzędzie, które za pomocą specjalistycznego oprogramowania jest w stanie odwzorować prognozowany ruch w sieci transportowej miasta.
Narzędzie umożliwia modelowanie potoków ruchu indywidualnego i zbiorowego. Dzięki rozszerzeniu modelu o ruch rowerowy, będzie on mógł być wykorzystywany jako narzędzie do planowania, podejmowania decyzji i analizowania wpływu zmian w organizacji ruchu rowerowego na ogólne warunki ruchu. Wdrożenie usprawnień dla ruchu rowerowego, zgodnie z założeniami projektu FLOW, ma docelowo wpływać na ograniczenie zatorów i zatłoczenia dróg. Rozszerzony model pomoże w publicznych konsultacjach, ponieważ wynikiem przeprowadzanych symulacji są wartości liczbowe, które pozwalają ocenić efektywność projektowanych rozwiązań. Ułatwia to publiczną dyskusję wspomagając interesariuszy i decydentów przy podejmowaniu decyzji przed wdrożeniem działań w zakresie ruchu rowerowego w mieście.
Współdzielenie mobilności w miejsce indywidualnej podróży samochodem, skutkuje mniejszym zatłoczeniem na drogach, powoduje zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do środowiska oraz sprawia, że przestrzeń miasta zostaje oswobodzona z widoku samochodów, przez co staje się bardziej przyjazna ludziom.
W miastach, korzystanie z transportu współdzielonego zamiast samochodów prywatnych istotnie wpływa na ograniczenie liczby pojazdów niezbędnych do poruszania się po mieście, znacząco zmniejsza emisję toksycznych substancji do środowiska oraz uwalnia przestrzeń publiczną spod dominacji samochodów. A to wszystko bez konieczności rezygnacji z bezpośrednich podróży – od drzwi do drzwi (ang. door-to-door).
W ramach projektu FLOW przeprowadzamy analizę ruchu pieszego w Śródmieściu Gdyni. W październiku odbyły się pomiary natężeń ruchu pieszego w 55 strategicznych punktach tej części miasta. Teraz pora na pytania do Państwa - jak czujecie się jako piesi w Śródmieściu Gdyni?
W centrum miasta, zarówno w dni robocze, jak i w weekend mogą Państwo spotkać ankieterów, którzy chcieliby przeprowadzić z Wami wywiady odnośnie Państwa postrzegania Śródmieścia. Mają oni przygotowany kwestionariusz, który dotyczy Śródmieścia jako całości oraz poszczególnych ulic, przy których będą Was pytać o opinię.
Ponadto, przygotowaliśmy skróconą, internetową wersję ankiety, która przeprowadzona była w dniach 17 listopada - 17 grudnia 2017 r.
Miasto Gdynia zostało wyróżnione spośród wielu europejskich miast i zaproszone do Partnerstwa na rzecz Mobilności Miejskiej (PUM). Celem tej inicjatywy jest przygotowanie rozwiązań mających na celu poprawę warunków dla rozwoju mobilności w miastach Unii Europejskiej.
Uczestniczą w nim przedstawiciele:
Komisji Europejskiej – DG MOVE, DG REGIO,
Ministerstw Rozwoju, Infrastruktury, Transportu z Cypru, Czech, Finlandii, Słowenii i Rumunii,
miast i regionów Pragi, Bari, Burgas,Bielefeld, Burgas, Gdyni, Malmo, Nijmegen, Walonii, Torres Vedras, Karlsruhe,
organizacji europejskich działających na rzecz zrównoważonego transportu i mobilności: CEMR, Eurocities, ECF – European Cyclist Federation, POLIS, UITP, URBACT, Ecorys.
Przedstawiciele Miasta Gdyni zostali zaproszeni do Essen, aby poprowadzić warsztaty dotyczące Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) w ramach polsko-niemieckiej współpracy miast dotyczącej gospodarki niskoemisyjnej. Była to również okazja do udziału w wizycie studyjnej i zapoznaniu się z polityką mobilności w tym mieście. A jest to przykład bardzo dobry, ponieważ Essen zostało w 2017 roku zostało wybrane "Zieloną Stolicą Europy". Jakie rozwiązania w mobilności miejskiej wprowadziły władze Essen po krótce przedstawia ten artykuł.
Essen jest miastem na prawach powiatu w zachodniej części Niemiec, w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia. To dziewiąte pod względem liczby ludności miasto w Niemczech (ponad 570 tys. mieszkańców) wraz z sąsiadującymi Dortmundem, Dusseldorfem, Kolonią i Bonn, itd. tworzy wysokorozwiniętą metropolię z ogromnym potencjałem rozwoju transportu i mobilności lokalnej. W 2017 roku Essen zostało Zieloną Stolicą Europy. Z tego tytułu Rada Miasta przyjęła ambitny cel, aby udział prywatnych samochodów w transporcie miejskim (modal split) zmalał do 25% do 2050 roku.
CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.