Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Za nami finał 9. edycji kampanii „Do pracy jadę rowerem". W tym roku, w związku z pandemią, nie można było spotkać się z uczestnikami osobiście, dlatego losowanie nagród zorganizowano online. Podczas transmisji podziękowano wszystkim dojeżdżającym do pracy rowerem, koordynatorom, wskazano nagrodzone firmy oraz wylosowano zwycięzców. Finał konkursu poprowadziły pracownice Samodzielnego Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością.
Trwająca 40 tygodni kampania „Do pracy jadę rowerem" zakończyła się w niedzielę, 25 października. W tym roku do konkursu zgłosiło się 331 firm, a 1 986 uczestników zarejestrowało 131 588 przejazdów. Łaczna długość tych podróży to 1 124 543 kilometry. Z powodu pracy zdalnej w wielu zakładach nie pobito tym razem rekordu, ale wśród niektórych firm oraz uczestników i tak pojawiły się znakomite wyniki.
Pracownicy gdyńskich firm korzystali ze strony internetowej, na której mogli także sprawdzać rankingi i śledzić wyniki innych uczestników. Za regularne dojazdy otrzymywali rowerowe śniadania, a na koniec - zestawy gadżetów do swoich pojazdów, na przykład torby podsiodłowe, oświetlenie oraz narzędzia.
Zupełnie nowego elektrycznego „lwa", czyli autobus marki MAN można było w piątek zauważyć na gdyńskich ulicach. Pojazd przyjechał do Gdyni na prezentację swoich możliwości, a miejskie spółki przyglądają się ofercie producentów pod kątem właśnie uruchomionego przetargu na kolejne pojazdy elektryczne.
Niemal wprost spod ręki niemieckich projektantów i z taśmy produkcyjnej w starachowickiej fabryce do Gdyni przyjechał nowoczesny MAN. To kolejna generacja popularnych „lwów", z których pasażerowie komunikacji miejskiej korzystają już od lat, ale tym razem po raz pierwszy marka wyprodukowała pojazd w całości elektryczny. Producent próbuje w ten sposób odpowiedzieć na nowe potrzeby rynku.
Podczas Europejskiego Tygodnia Zrównoważonej Mobilności w Gdyni testowo odmieniono plac przy ul. Zawiszy Czarnego, który na co dzień pełnił funkcję parkingu. Wprowadzając elementy mebli miejskich, zieleń i czasową wystawę o elektromobilności, daliśmy mieszkańcom szansę na użytkowanie tej przestrzeni w inny sposób. Miejsce to otworzyło się na pieszych i rowerzystów, jest też dużo ciszej i bezpieczniej.
W dniach 19-22 września przeprowadzano badania wśród ponad 200 użytkowników tego miejsca i blisko 87% osób wypowiedziało się pozytywnie o zaistniałych zmianach. Wiele z nich w przyszłości widzi w tej lokalizacji miejsce odpoczynku i rekreacji z elementami małej architektury (ławki, śmietniki, dodatkowe oświetlenie) oraz zielenią (drzewa, rośliny), część optuje także za miejscem organizacji wydarzeń, np. wystaw, koncertów. Jedynie 18% odwiedzających to miejsce osób życzy sobie przy ul. Zawiszy Czarnego przestrzeni parkingowej. Jednocześnie 82% osób deklaruje, że przy braku miejsc postojowych będzie do tego placu i okolicznych destynacji docierać w sposób zrównoważony – pieszo, rowerem/ hulajnogą lub transportem zbiorowym. To znak, że mieszkańcy chcą większej liczby miejsc, gdzie ruch samochody jest wyłączony, a swobodę w przemieszczaniu się zyskują piesi. To niezwykle ważne w dobie obecnych obostrzeń w naszych miastach i chęci udostępniania ludziom przestrzeni do swobodnego korzystania z zachowaniem dystansu.
Nieważne, czy korzystasz z autobusu, kolei czy na co dzień podróżujesz samochodem – podstawowe dane o twoich nawykach transportowych pomogą w ocenie komunikacyjnych potrzeb całej metropolii. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot uruchomił internetową ankietę, która zdiagnozuje nasze przyzwyczajenia.
Po raz pierwszy badanie zachowań transportowych obejmie cały obszar metropolii. Wystartowała internetowa ankieta, która w kilkanaście minut zbiera najważniejsze dane dotyczące codziennych podróży mieszkańców Trójmiasta i okolicznych gmin.
Wystarczy odpowiedzieć na pytania dotyczące m.in. posiadanych na własność środków transportu, korzystania z komunikacji publicznej czy częstotliwości wykonywania podróży samochodem. Jedno z pytań polega na przedstawieniu schematu codziennej drogi do pracy, szkoły lub na uczelnię.
Jest oferta na dostawę oraz serwisowanie m.in. nowych parkomatów w rozszerzonej Strefie Płatnego Parkowania. Obejmie ona wybrany obszar Działek Leśnych, Grabówka oraz Wzgórza św. Maksymiliana. Obowiązek uiszczania opłat parkingowych, w wyżej wymienionych dzielnicach, ma zostać wprowadzony jeszcze w grudniu tego roku.
- Konsekwentnie realizujemy plan rozbudowy strefy płatnego parkowania. Liczymy, że doprowadzimy do podpisania umowy, w ramach której strefy A i B ( Działki Leśne, część Grabówka oraz Wzgórze św. Maksymiliana) będą wyposażone w nowe, energooszczędne parkomaty solarne z płatnościami BLIK. Chcemy zadbać też o ułatwienia dla kierowców, którzy dzięki specjalnej aplikacji mobilnej, szybciej i sprawniej znajdą wolne miejsce postojowe - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.