Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Rok temu o technologiach wodorowych, które odmienią świat, rozmawiano w Gdyni, teraz – w całości w sieci. Już w przyszłym tygodniu kolejna, 3. edycja międzynarodowej konferencji PCHET (Polish Conference on Hydrogen Energy and Technology). Dyskusjom o zeroemisyjnym źródle energii będzie mógł przysłuchać się każdy, kto interesuje się tematem.
O wodorze w sieci
Dokładnie w poniedziałek i wtorek, 28 i 29 września, oczy wszystkich zainteresowanych zeroemisyjnymi technologiami powinny być zwrócone na trzecią edycję PCHET (Polish Conference on Hydrogen Energy and Technology). O wodorze i wszystkim, co w przyszłości to źródło energii może odmienić w polskiej gospodarce, porozmawia międzynarodowe grono ekspertów, samorządowców i naukowców.
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu 2020 to hasło: „Zeroemisyjna mobilność dla każdego”. Z tej okazji zapraszamy do zapoznania się z krótkim filmem promocyjnym podsumowującym ostatnie działania w zakresie elektromobilności.
We współpracy z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni stworzyliśmy również innowacyjny wirtualny spacer po zajezdni PKT, podczas którego można posłuchać wypowiedzi pracowników oraz podziwiać panoramy 360°.
Prezentacje rowerów cargo z różnych miast Polski, wspólny przejazd, rozmowy na temat zrównoważonej mobilności, a nawet... wyścigi towarowych dwukołowców. To atrakcje, które czekały na uczestników VI Ogólnopolskiego Zlotu Rowerów Towarowych. Impreza odbyła się na początku września w Lublinie. Podczas wydarzenia nasze miasto reprezentowali przedstawiciele Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością Urzędu Miasta Gdyni.
VI Ogólnopolski Zlot Rowerów Towarowych to cykliczna impreza, co roku odbywająca się w innym polskim mieście, gdzie rowery cargo zyskują coraz bardziej na popularności. Poprzedni – V Zlot – odbył się w Gdyni. W tym rok organizacji podjęli się: Porozumienie Rowerowe - Lublin Rowerem, Federacja Rowerowa oraz Towarzystwo dla Natury i Człowieka.
Będziemy testować rowery towarowe, prezentować pojazdy elektryczne i zachęcać do korzystania z zeroemisyjnej komunikacji miejskiej. Już w sobotę, 19 września rozpoczynamy Europejski Tydzień Zrównoważonej Mobilności w gdyńskim wydaniu. Aż do 4 października na placu przy ul. Zawiszy Czarnego będzie gościć zielona przestrzeń.
Świętujemy i prezentujemy
Europejski Tydzień Zrównoważonej Mobilności w Gdyni to już lokalna tradycja. Zbliża się dwunasta edycja, a razem z nią – promocja wszystkich ekologicznych i przyjaznych środowisku środków transportu. To święto trolejbusów, pojazdów elektrycznych czy rowerów. W tym roku wydarzenie przez dwa tygodnie odmieni oblicze placu przy ul. Zawiszy Czarnego, który na co dzień pełni funkcję parkingu.
W dniach 9-10 września w ramach działań pilotażowych projektu SMACKER na wybranych przystankach w dzielnicy Chwarzno - Wiczlino zostały zamontowane tzw. e-inki, czyli e-papierowe rozkłady jazdy, jako zastępstwo tradycyjnych, papierowych nośników informacji. Ekrany e-ink to innowacja w skali kraju i znaczący krok w rozwoju Gdyni, zgodny z przygotowaną strategią i koncepcją inteligentnego miasta.
Już na czterech przystankach możemy się cieszyć z nowoczesnego systemu wyświetlania rozkładu jazdy i informacji pasażerskich, które zachęcą do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej, zapewnią pasażerom rzetelne informacje i poprawią komfort podróżowania mieszkańców dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. E-inki zostały zainstalowane na wybranych przystankach o największym obciążeniu pasażerów. Lokalizacje e-inków zostały bardzo dokładnie przeanalizowane i wybrane na podstawie rzeczywistych danych i analizy napełnienia pojazdów. W pierwszej kolejności wybrano miejsca, w których duża liczba osób wsiada i wysiada, następnie po konsultacjach z interesariuszami, w tym z ZKM Gdynia wybrano ostatecznie cztery pilotażowe przystanki do montażu urządzeń, tj. Bryla, Gierdziejewskiego, Filipkowskiego i Zaruskiego.
CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.