Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
To powód do dumy – Gdynia, jako pierwsze miasto w Polsce pomaga swoim mieszkańcom w zakupie rowerów towarowych na własne potrzeby. Umowy na dofinansowanie sięgające 5 tysięcy złotych podpisali już pierwsi mieszkańcy, a to oznacza jedno – na miejskich ulicach będzie więcej nietypowych rowerów do zadań specjalnych!
Cztery nowe cargo-bike'i
Już czworo gdynian może cieszyć się z własnego roweru towarowego, który ułatwi im przemieszczanie się po mieście z dodatkowym bagażem. W środę, 2 września podpisano pierwsze umowy na miejskie dotacje na zakup takich pojazdów. Każda z nich sprawi, że mieszkańcy otrzymają po 5 tysięcy złotych - to spora kwota, bo sięga niemal połowy kosztów zakupu własnego cargo-bike'a.
23 czerwca Rada Miasta Gdyni przyjęła uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na zakup roweru towarowego. Jest to pierwsza tego typu dotacja w Polsce. Zgodnie z zapisami uchwały osoby fizyczne zamieszkałe na terenie Gdyni, które dokonają zakupu roweru towarowego (rower ze skrzynią do przewozu towarów lub osób) będą mogły otrzymać zwrot części kosztów - 50% wartości zakupionego roweru, jednak nie więcej niż 5 000 zł. W tegorocznej puli na ten cel znajduje się 50 000 zł w ramach pilotażu projektu CityChangerCargoBike, realizowanego w Gdyni w okresie IX 2018 - VIII 2021, dofinansowanego z Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020.
Miasto Gdynia w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk uczestniczy w projekcie CoBiUM – Cargo Bikes in Urban Mobility. Projekt ma na celu poprawę zrównoważonych usług transportowych, tj. zmniejszenie ruchu, hałasu oraz zanieczyszczeń. Rowery cargo to bardziej zielone miasta i wygodny transport dla lokalnych przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i mieszkańców.
Jak lepiej zorganizować komunikację dla Chwarzna-Wiczlina? Odpowiedzi na to pytanie szukają uczestnicy projektu SMACKER. W ostatnich miesiącach badane i analizowane były zachowania transportowe mieszkańców tego obszaru. Na ich podstawie powstanie plan mobilności dla dzielnicy.
Projekt SMACKER wystartował w Gdyni w ubiegłym roku. Jego głównym założeniem jest poprawa dostępności obszarów peryferyjnych do centrum miasta. Ma się to odbywać poprzez zaproponowanie lepszej, bardziej zintegrowanej oferty usług transportowych, promowanie ekologicznych zachowań transportowych oraz ograniczanie ruchu samochodowego. Na obszar pilotażowy dla miasta wyznaczono Chwarzno-Wiczlino.
W dniu 14.04.2020 r. (tj. wtorek) odbyło się wyjątkowe spotkanie Lokalnej Grupy Roboczej w ramach realizacji projektu unijnego SMACKER. Z powodu panującej w kraju pandemii i wprowadzonej profilaktyki epidemiologicznej zaproponowano uczestnictwo w spotkaniu poprzez obejrzenie nagranej prezentacji wraz z komentarzem prowadzącej spotkanie, Justyny Suchanek.
W spotkaniu uczestniczyli członkowie Lokalnej Grupy Roboczej (Local Mobility Forum), w tym przedstawiciele: jednostek Urzędu Miasta - Samodzielnego Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością, Wydziału Strategii, Wydziału Ogrodnika Miasta, Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Zarządu Komunikacji Miejskiej, Rady Dzielnicy Chwarzno - Wiczlino, Rady Miasta - Pełnomocnik ds. Dzielnic, Biura Planowania Przestrzennego oraz Laboratorium Innowacji Społecznych.
CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.