Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Trzymaj Tempo 30 i prawą wolną

 strefa 30

Trwa wdrażanie zmian w organizacji ruchu drogowego w Śródmieściu Gdyni, polegających na wyznaczeniu strefy ograniczonej prędkości, czyli tzw. Tempo 30. Oprócz niższej prędkości poruszania się pojazdami, kierowcy powinni przyzwyczaić się do korzystania z „zasady prawej ręki", gdyż część skrzyżowań zostało zamienionych na równorzędne.  Podobne rozwiązania sprawdziły się w pozostałej części Trójmiasta.

Tempo 30 - mapa

 

Pierwsze prace zakończyły się we wrześniu, a zmianami objęto ulice: Starowiejską, Mściwoja, Zgoda, Zygmunta Augusta i fragment ul. Abrahama. Październikowe przygotowania skupiły się na większości pozostałych, bocznych ulicach centrum, w tym Żeromskiego i Abrahama. Skrzyżowań równorzędnych nie wprowadzono na ul. Świętojańskiej. Dokładny zakres obecnie wyznaczonej strefy widoczny jest na załączonej grafice.

Stworzenie strefy to przede wszystkim wskazanie ulic, na których większą wagę miasto przywiązuje do jakości przestrzeni, lepszych warunków ruchu pieszego i rowerowego, niż do funkcji transportowych ulicy. Przykładowo, na ulicy takiej znacznie łatwiej i bezpieczniej przejść przez jezdnię w miejscu do tego niewyznaczonym, a ruch rowerowy odbywa się bezpiecznie w jezdni.

Wiele z ulic, które znajdą się w strefie, już wcześniej nie posiadało warunków do rozwijania wyższych prędkości niż 30km/h. Po prostu są zbyt wąskie. W kilku miejscach zastosowano jednak środek wymuszenia spowolnienia za pomocą zmiany pierwszeństwa na skrzyżowaniach - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor ZDiZ Gdynia. Znak A-5 "skrzyżowanie równorzędne" został ustawiony przed kilkoma skrzyżowaniami z ul. Abrahama, Żeromskiego czy Słowackiego. Zbliżając się do takiego skrzyżowania, kierujący pojazdem powinien upewnić się, czy z prawej strony nie zbliża się inny pojazd. Kierowcy powinni zatem przypomnieć sobie o tzw. "zasadzie prawej ręki", gdyż skrzyżowania równorzędne nie były do tej pory w Gdyni zbyt popularne - dodaje Witowski. Skutki zmian w organizacji ruchu są bacznie obserwowane i w razie potrzeb wprowadzone zostaną korekty.
 
Kolejnym etapem, jest wprowadzenie licznych udogodnień dla ruchu rowerowego. Pierwsze można już zaobserwować w ramach budowy sygnalizacji świetlnej na ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie pojawiły się już pasy ruchu dla rowerów i nowy fragment drogi rowerowej, które lepiej połączą drogę rowerową na ul. Władysława IV z kontrapasem na ul. 3 Maja. Planowane jest również montowanie i malowanie znaków umożliwiających ruch rowerów pod prąd na większości dróg jednokierunkowych wewnątrz strefy ograniczonej prędkości.

Zmiany w organizacji ruchu w Śródmieściu wynikają z przyjętego trzy lata temu planu działań w ramach audytu polityki rowerowej miasta BYPAD. Wychodzą one również naprzeciw potrzebom przekształcania Gdyni, tak aby było ono bardziej komfortowe dla pieszych. Wszystkie prace są finansowane z projektu CIVITAS DYN@MO.

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: