Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Jak bezpiecznie przewozić dziecko samochodem?

Foteliki samochodowe

W 2011 roku, w województwie pomorskim miało miejsce łącznie 2910 wypadków drogowych. W wypadkach tych zginęło siedmioro dzieci w wieku 0-14 lat, a rannych zostało 361 dzieci. Zgodnie z danymi policji w najmłodszej grupie wiekowej 0-6 lat w zdecydowanej większości ofiar (ponad 70%) dzieci były pasażerami pojazdów, w starszej grupie wiekowej dzieci poniżej 14 roku życia w większości wypadków dzieci były pieszymi, jednak większą część ofiar śmiertelnych stanowiły dzieci – pasażerowie pojazdów.

Taka tendencja może świadczyć o tym, że najmłodsze jak i starsze dzieci mogą być narażone na utratę zdrowia lub życia z winy dorosłych – z powodu braku wyobraźni czy też nadmiernej oszczędności. Z tego względu bardzo istotne jest uświadamianie rodziców jak ważne jest zapewnienie dzieciom podróżującym samochodem maksimum bezpieczeństwa.

Najważniejszą kwestią jest dobór i odpowiednie używanie fotelika samochodowego. Zgodnie z badaniami wykonanymi na zlecenie ITS (Instytut Transportu Samochodowego), największą dbałość o bezpieczeństwo pociech wykazują rodzice niemowlaków i najmłodszych dzieci (80% dzieci do 1. roku życia podróżuje w fotelikach), niestety wraz ze wzrostem wieku dziecka dbałość rodziców o bezpieczeństwo maluchów słabnie. Fakt ten jest o tyle niepokojący, że skutki wypadku dla dziecka mogą być znacznie cięższe niż w przypadku dorosłego ze względu na siły, które działają na auto, a także na fotelik z dzieckiem w razie zderzenia – w razie wypadku samochodu jadącego z prędkością 50 km/h, skutki dla nieodpowiednio zabezpieczonego dziecka porównywać można z upadkiem z 3-go piętra. Badania pokazują również, że w przypadku zupełnego niezapięcia pasów/ podróżowania bez fotelika śmiertelność wśród dzieci wynosi ponad 70%.

W prawie o ruchu drogowym kwestia fotelików samochodowych jest zawarta w zaledwie kilkunastu wierszach. Przede wszystkim nakazuje ono przewożenie dzieci do 12 lat i nieprzekraczających 150 cm wzrostu w fotelikach ochronnych, które odpowiadają wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym. Foteliki te muszą odpowiadać specjalnym przepisom homologacyjnym – norma obecnie obowiązująca w Europie to ECE 44. Foteliki atestowane oznaczone są znakiem „E" koloru pomarańczowego, rokiem homologacji oraz symbolem kraju, w którym fotelik był homologowany. Polski certyfikat bezpieczeństwa oznaczany jest literą „B" umieszczoną w odwróconym trójkącie, obok którego umieszczany jest rok nadania i numer certyfikatu.

W międzynarodowych regulacjach prawnych dotyczących fotelików samochodowych, ze względu na różnice w anatomii w zależności od wieku dziecka, wyróżnia się 5 kategorii dla dzieci o masie ciała od 0 do 36 kg :

  • Foteliki kategorii 0 i 0+ dla dzieci od 0 do 10 kg o formie muszli, z niezależnymi pasami bezpieczeństwa, przeznaczone do przewożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy;
  • Foteliki kategorii 1 dla dzieci o masie ciała od 9 do 18 kg, z niezależnymi, regulowanymi 5-punktowymi pasami bezpieczeństwa, często też z regulacją wysokości zagłówka, czy kąta nachylenia siedziska;
  • Foteliki kategorii 2 dla dzieci o masie ciała od 15 do 25 kg (4-7 lat) z regulowanym oparciem i współdziałające z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa zamontowanymi w samochodzie;
  • Foteliki kategorii 3 dla dzieci od 22 do 36 kg (powyżej 7 roku życia) w formie poduszki podwyższającej, która wyposażona jest w prowadnicę pasów.

Dobierając i używając fotelik samochodowy należy stosować się nie tylko do obowiązujących przepisów, ale też do zaleceń producenta odnośnie sposobu i miejsca montażu (montaż tyłem lub przodem do kierunku jazdy, zminimalizowanie luzów pomiędzy fotelikiem a siedzeniem samochodu, stosowanie systemu isofix), zapięcia pasów bezpieczeństwa (górny pas musi przechodzić przez klatkę piersiową,  (a nie przez szyję, tak aby w razie uderzenia nie udusił dziecka) odpowiednie napięcie pasów, regulacji wysokości zagłówka (głowa dziecka nie może wystawać poza zagłówek), itp. Kupując fotelik warto też sprawdzić wyniki fotelików w tzw. crashtestach (np. prowadzonych przez ADAC). W ten sposób możemy zapewnić dziecku bezpieczeństwo podczas podróży, odpowiedni komfort jazdy, ale przede wszystkim zminimalizować skutki zdarzenia drogowego dla dziecka i zabezpieczyć go przed groźnymi urazami, a nawet śmiercią w wyniku wypadku drogowego.

 


 

Źródła:

Baza danych zdarzeń drogowych w województwie pomorskim (www.baza.fril.org.pl)
E. Oleksy: Najwięcej dzieci w wypadkach drogowych ginie na Pomorzu. Dziennik Bałtycki, marzec 2011
Prawo o ruchu drogowym
G. Wojtyrowski: Bezpieczeństwo dzieci w samochodzie (www.motofakty.pl)

[zdjęcie tytułowe: © Konstantin Sutyagin - Fotolia.com

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: