Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Zadanie G2.1 - Innowacyjne trolejbusy z alternatywnym źródłem energii na nowej linii

Drukuj

Trolejbusy w Gdyni są bardzo popularne wśród mieszkańców miasta. W celu dalszego zwiększenia atrakcyjności tego systemu transportu o zerowej emisji zanieczyszczeń, Gdynia planuje rozszerzenie sieci trolejbusowych bez konieczności budowy nowej sieci trakcyjnej.

W ramach zadania Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni zakupi dwa nowe trolejbusy hybrydowe z alternatywnym źródłem zasilania bateriami litowo-jonowymi, co umożliwi obsługiwanie transportem trolejbusowym obszarów, do których do tej pory ze względu na brak trakcji trolejbusy nie dojeżdżały. Gdynia będzie przykładem dla innych polskich miast w zakresie inwestowania w ten bardzo innowacyjny system transportu.

Główne cele zadania:

Stan istniejący

Trolejbusy są ważną częścią miejskiego systemu transportu publicznego w Gdyni. Pojazdy oraz sieć są systematycznie modernizowane. W Gdyni przeprowadzana jest konwersja autobusów z silnikiem diesla na trolejbusy, aby uzyskać najbardziej efektywną flotę pojazdów w Polsce, możliwie przy jak najniższych kosztach. System transportu trolejbusowego liczy 85 trolejbusów, a sieć ma łącznie 45 km długości.

Obecnie, trolejbusy w Gdyni są zasilane w energię elektryczną dzięki sieci napowietrznych przewodów. W celu zwiększenia ich niezawodności, wiele z nich wyposażonych jest w baterie niklowo-kadmowe. Akumulatory te (NiCd) są bardzo ciężkie, duże i trudne do pracy ze względu na ich stosunkowo małą pojemność. Również czas ich ładowania jest dość długi - 2 godziny w przypadku całkowicie rozładowanych baterii.

Innowacyjnym aspektem tego zadania jest wykorzystanie nowej technologii akumulatorów trakcyjnych (technologia litowo-jonowa lub nowsza) w pojazdach jeżdżących po wydłużonej linii trolejbusowej. Akumulatory litowo-jonowe posiadają wiele zalet w porównaniu do powszechnie stosowanych obecnie typów akumulatorów, na przykład są one znacznie lżejsze niż inne, zwykłe baterie.

Działania w ramach CIVITAS DYN@MO

Celem Gdyni jest postrzeganie jej jako modelowego miasta z najbardziej nowoczesną flotą i systemem transportu trolejbusowego oraz zachęcanie innych polskich miast to wykorzystania tego środka transportu. W ramach zadania będą rozwijane technologie wypracowane w ramach innego europejskiego projektu – Trolley, w którym miasto miało przyjemność uczestniczyć. W ramach DYN@MO będzie kontynuowanych wiele działań edukacyjnych i promocyjnych, które zostały rozpoczęte w/w projekcie, m.in.: coroczny Europejski Dzień Trolejbusowy.

Główne działania w ramach przygotowania i realizacji zadania G2.1 obejmują:

Oczekiwane rezultaty

Najważniejsze efekty:

Oczekiwane rezultaty w krótkiej perspektywie czasowej:

Oczekiwane rezultaty w średniej i długie perspektywie czasowej:

[zdjęcie tytułowe: PKT Gdynia]