Zadanie G3.2 System automatycznego wykrywania zdarzeń drogowych
Przepływ ruchu w mieście jest utrudniony przez zdarzenia i wypadki drogowe - zmienia to równowagę ruchu, powoduje zakłócenia i korki, a także generuje straty czasu i kosztów. W ramach działania G3.2, Gdynia wdroży system automatycznego wykrywania zdarzeń na dwóch skrzyżowaniach, które zostaną zidentyfikowane jako najbardziej niebezpieczne.
Rezultatem działania będzie skrócenie czasu wykrycia incydentu drogowego o 50% i przyspieszenie akcji ratunkowej nawet o 20%. Po instalacji systemu, czas potrzebny na przywrócenie regularnej organizacji ruchu i normalnych warunków po wypadku będzie znacznie krótszy.
Główne cele zadania
- Instalacja pilotażowego, automatycznego systemu wykrywania wypadków na dwóch najbardziej niebezpiecznych skrzyżowaniach Gdyni,
- Skrócenie czasu wykrycia wypadków drogowych o 50%,
- Skrócenie czasu akcji ratowniczej o 20%,
- Zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych o 20%,
- Poprawa warunków ruchu poprzez skrócenie czasu przywrócenia regularnego ruchu po zdarzeniu drogowym.
Stan istniejący
Obecnie, w Gdyni i regionie nie ma systemu automatycznego wykrywania zdarzeń drogowych. Tego systemy w Polsce są innowacyjne, a ich zalążki powstają na budowanych autostradach. W żadnym polskim mieście nie ma jeszcze takiego systemu, który operowałby w systemie dróg miejskich.
W 2012 roku w Gdyni (oraz Gdańsku i Sopocie) zaczęto realizować projekt budowy systemu zarządzania ruchem w Trójmieście (TRISTAR). W drugiej połowie 2012 roku, zostało uruchomione gdyńskie centrum sterowania ruchem. Obecnie system działa na głównych skrzyżowaniach w mieście i jest ważnym punktem startowym w procesie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ramach tego działania, skrzyżowania będą wyposażone systemy wykrywania wypadków opartych na kamerach wideo. Projekt pilotażowy na 2 najbardziej niebezpiecznych skrzyżowaniach w mieście będą testować zgodność technologii wykrywania incydentów z ITS w mieście, co pozwoli wybrać optymalną technologię. Planowane jest stanowisko do symulacji badania wykrywania incydentów drogowych. Projekt pilotażowy będzie realizowany w związku z Centrum Zarządzania Ruchem w Gdyni.
Działania w ramach CIVITAS DYN@MO
System wykrywania zdarzeń w ruchu drogowym będzie realizowany w ramach systemu TRISTAR w kilku wybranych obszarach: na ulicach z wyższym limitem prędkości, na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami. Nie został on jednak przewidziany w obrębie skrzyżowań.
Studium wykonalności dla pilotażowego projektu automatycznego wykrywania incydentów na skrzyżowaniach będzie opracowane przez Politechnikę Gdańską. Lokalizacja zostanie ustalona na podstawie danych statystycznych, a także ciężkości wypadków w danych miejscach. Ponadto, planowane jest utworzenie stanowiska dla symulacji wykrywania zdarzeń drogowych. W celu realizacji zadania, przeprowadzona zostanie weryfikacja algorytmów wykrywania zdarzeń drogowych na podstawie symulacji komputerowej.
Główne działania w ramach przygotowania i realizacji zadania G3.2 obejmują:
- Pozyskanie firmy podwykonawczej, która opracuje dokumentację techniczną projektu pilotażowego,
- Instalacja 2 kamer wideo w najbardziej niebezpiecznych miejscach w Gdyni,
- Zakup i instalacja oprogramowania umożliwiającego obsługę systemu,
- Angaż personelu do monitorowania rozruchu i pracy systemu,
- Każdy wypadek będzie automatycznie rejestrowany, a informacja o nim przekazywana operatorowi,
- Operator systemu będzie sprawdzał poprawność zarejestrowanego zdarzenia, a w razie potrzeby poinformuje służby ratunkowe.
Oczekiwane rezultaty
Najważniejsze efekty:
- Studium wykonalności dla systemu automatycznego wykrywania wypadków,
- System automatycznego wykrywania wypadków operujący na dwóch skrzyżowaniach,
- Opracowane dokumentacji procedur, technologii i sprawdzonych algorytmów dla dalszego wprowadzenia systemu wykrywania incydentów,
- Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach - skrócenie czasu pomiędzy wypadkiem drogowym, a udzielaniem pomocy o 20%,
- Wzrost efektywności akcji ratunkowej,
- Analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego wskazująca potencjalne miejsca dla dalszego rozwoju systemu.
Oczekiwane rezultaty w krótkiej perspektywie czasowej:
- Projekt pilotażowy umożliwi dalszy rozwój systemu na większym obszarze miasta (jeżeli rozwiązanie będzie efektywne, możliwe będzie w przyszłości rozszerzenie systemu na całe miasto).
Oczekiwane rezultaty w średniej i długiej perspektywie czasowej:
- Przykład realizacji systemu dla innych polskich miast.
- Skrócenie czasu akcji ratunkowej oraz czasu niezbędnego do przywrócenia normalnych warunków ruchu.
[zdjęcie tytułowe: © benjaminnolte - Fotolia.com]