Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Zadanie G3.2 System automatycznego wykrywania zdarzeń drogowych

Drukuj

Przepływ ruchu w mieście jest utrudniony przez zdarzenia i wypadki drogowe - zmienia to równowagę ruchu, powoduje zakłócenia i korki, a także generuje straty czasu i kosztów. W ramach działania G3.2, Gdynia wdroży system automatycznego wykrywania zdarzeń na dwóch skrzyżowaniach, które zostaną zidentyfikowane jako najbardziej niebezpieczne.

Rezultatem działania będzie skrócenie czasu wykrycia incydentu drogowego o 50% i przyspieszenie akcji ratunkowej nawet o 20%. Po instalacji systemu, czas potrzebny na przywrócenie regularnej organizacji ruchu i normalnych warunków po wypadku będzie znacznie krótszy.

Główne cele zadania

Stan istniejący

Obecnie, w Gdyni i regionie nie ma systemu automatycznego wykrywania zdarzeń drogowych. Tego systemy w Polsce są innowacyjne, a ich zalążki powstają na budowanych autostradach. W żadnym polskim mieście nie ma jeszcze takiego systemu, który operowałby w systemie dróg miejskich.

W 2012 roku w Gdyni (oraz Gdańsku i Sopocie) zaczęto realizować projekt budowy systemu zarządzania ruchem w Trójmieście (TRISTAR). W drugiej połowie 2012 roku, zostało uruchomione gdyńskie centrum sterowania ruchem. Obecnie system działa na głównych skrzyżowaniach w mieście i jest ważnym punktem startowym w procesie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W ramach tego działania, skrzyżowania będą wyposażone systemy wykrywania wypadków opartych na kamerach wideo. Projekt pilotażowy na 2 najbardziej niebezpiecznych skrzyżowaniach w mieście będą testować zgodność technologii wykrywania incydentów z ITS w mieście, co pozwoli wybrać optymalną technologię. Planowane jest stanowisko do symulacji badania wykrywania incydentów drogowych. Projekt pilotażowy będzie realizowany w związku z Centrum Zarządzania Ruchem w Gdyni.

Działania w ramach CIVITAS DYN@MO

System wykrywania zdarzeń w ruchu drogowym będzie realizowany w ramach systemu TRISTAR w kilku wybranych obszarach: na ulicach z wyższym limitem prędkości, na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami. Nie został on jednak przewidziany w obrębie skrzyżowań.

Studium wykonalności dla pilotażowego projektu automatycznego wykrywania incydentów na skrzyżowaniach będzie opracowane przez Politechnikę Gdańską. Lokalizacja zostanie ustalona na podstawie danych statystycznych, a także ciężkości wypadków w danych miejscach. Ponadto, planowane jest utworzenie stanowiska dla symulacji wykrywania zdarzeń drogowych. W celu realizacji zadania, przeprowadzona zostanie weryfikacja algorytmów wykrywania zdarzeń drogowych na podstawie symulacji komputerowej.

Główne działania w ramach przygotowania i realizacji zadania G3.2 obejmują:

Oczekiwane rezultaty

Najważniejsze efekty:

Oczekiwane rezultaty w krótkiej perspektywie czasowej:

Oczekiwane rezultaty w średniej i długiej perspektywie czasowej:

[zdjęcie tytułowe: © benjaminnolte - Fotolia.com]