Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Zadanie G3.5 Buspasy objęte kontrolą wizyjną

Drukuj

Główne drogi w Gdyni są mocno przeciążone w godzinach szczytu. W celu zwiększenia jakości i efektywności transportu publicznego, testowane i oceniane będzie rozwiązanie polegające na wyznaczeniu dedykowanego pasa ruchu dla autobusów oraz pojazdów z wieloma pasażerami (HOV). Kontrola i egzekwowanie będą realizowane za pośrednictwem aplikacji ICT, opartych na systemie kamer wideo i urządzeń automatycznego wykrywania pojazdów.

Oczekuje się, że poprzez wprowadzenie buspasów w Gdyni przyniesie, w kolejnych latach, zmniejszenie liczby podróży samochodem o 10% na korzyść transportu publicznego.

Główne cele zadania

Stan istniejący

W godzinach szczytu (rano i popołudniu), na ulicy Morskiej i ulicy Zwycięstwa powstają utrudnienia w ruchu na wskutek dużych potoków ruchu. Obecnie w Gdyni nie ma buspasów. Wprowadzenie pasów ruchu dla autobusów i kontroli ich właściwego użytkowania zwiększy konkurencyjność transportu zbiorowego i zmniejszyć nim czas podróży w godzinach szczytu.

Pierwszy pas ruchu dla autobusów i pojazdów HOV będzie realizowany wraz z urządzeniem wykrywającym pojazdy, które bezprawnie się nim poruszają. Koncepcja pasów zostanie opracowana dla centrum miasta oraz na wybranych odcinkach dwóch dróg do niego prowadzących – ulicy Morskiej i ulicy Zwycięstwa. Takie rozwiązanie wskaże możliwości tego typu pasów ruchu - ich lokalizacji, korzyści, kosztów, wpływu na płynność ruchu oraz konieczność reorganizacji ruchu.

Opierając się na badaniach, lokalizacja pilotażowego buspasa zostanie wybrana i realizowana w ramach projektu CIVITAS DYN@MO. Projekt pilotażowy będzie obejmować również instalację urządzenia do wykrywania pojazdów, które poruszają się po nim nielegalnie. W ramach tego zadania planowana jest również promocja działania w celu podniesienia świadomości wśród kierowców o zaletach dedykowanych pasów autobusowych / HOV.

Działania w ramach CIVITAS DYN@MO

Oczekiwane rezultaty

Najważniejsze efekty:

Oczekiwane rezultaty w krótkiej i średniej perspektywie czasowej:

Oczekiwane rezultaty w długiej perspektywie czasowej:

[zdjęcie tytułowe: materiały ZDIZ]