Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Przepływ ruchu w mieście jest utrudniony przez zdarzenia i wypadki drogowe - zmienia to równowagę ruchu, powoduje zakłócenia i korki, a także generuje straty czasu i kosztów. W ramach działania G3.2, Gdynia wdroży system automatycznego wykrywania zdarzeń na dwóch skrzyżowaniach, które zostaną zidentyfikowane jako najbardziej niebezpieczne.
Gdynia jest miastem portowym z dużym natężeniem ruchu samochodów ciężarowych. Obciążenie środowiska w mieście oraz koszt szkód drogowych spowodowanych przeładowanymi ciężarówkami są znaczne. Innowacyjny system ważenia, oparty na nowoczesnych technologiach, zidentyfikuje przeciążone pojazdy "w ruchu" i umożliwi egzekwowane środków na naprawy dróg przez miasto.
Główne drogi w Gdyni są mocno przeciążone w godzinach szczytu. W celu zwiększenia jakości i efektywności transportu publicznego, testowane i oceniane będzie rozwiązanie polegające na wyznaczeniu dedykowanego pasa ruchu dla autobusów oraz pojazdów z wieloma pasażerami (HOV). Kontrola i egzekwowanie będą realizowane za pośrednictwem aplikacji ICT, opartych na systemie kamer wideo i urządzeń automatycznego wykrywania pojazdów.
Gdynia stworzy platformę internetową, w celu przeprowadzenia konsultacji z lokalną społecznością i interesariuszami. Będą tu również prezentowane symulacje ruchu przedstawiające możliwości rozwiązań planistycznych. Propozycje i opinie, zainteresowane strony będą mogły przesłać poprzez ogłaszane ankiety i dedykowane forum.
Każdego roku, na drogach Akwizgranu (Niemcy) przybywa około 1500 nowych pojazdów, co powoduje obecnie nawet zakorkowanie historycznej części miasta. Jak Akwizgran może rozwiązać ten problem?