Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Zmiany w okolicy Dworca Gdynia Główna? - wyniki analizy

Drukuj

Dworzec 02102012 014 DGajda

Dworzec kolejowy Gdynia Główna i jego okolice, to pierwszy identyfikowalny znak miasta, który mogą dostrzec przyjezdni, stanowiący jednocześnie „czerwony dywan” Gdyni.

Po przeprowadzonej w 2012r. przebudowie budynku dworca, przyszedł czas na dalsze kroki w ramach kompleksowej zmiany zagospodarowania przestrzennego i rewitalizacji węzła integracyjnego na tym obszarze.

W ramach realizacji unijnego projektu ENTER.HUB w Gdyni, zajmującego się promocją dworców kolejowych jako siły napędowej dla zrównoważonego rozwoju miast, została opracowana analiza komunikacyjna wraz z pomiarami natężenia ruchu oraz prognozami na rok 2016 i 2025, obejmująca Plac Konstytucji i sąsiadujące z nim skrzyżowania. Celem analizy było sprawdzenie warunków ruchu wraz z przepustowością dla różnych wariantów rozwiązań geometrii układu komunikacyjnego, obejmującego m.in. skrzyżowania: Plac Konstytucji – Wójta Radtkego – wyjazd z węzła integracyjnego oraz Plac Konstytucji - Jana z Kolna – Janka Wiśniewskiego – łącznik do Nowej Węglowej.

Analiza wzięła pod uwagę 3 warianty skrzyżowań:

- Wariant G1 - wszystkie skrzyżowania skanalizowane z wydzielonymi relacjami skrętnymi, sterowane sygnalizacją świetlną;

wariant1- Wariant G2 - uspokojenie ruchu poprzez zastosowanie ronda oraz przestrzeni współdzielonej przez pieszych i pojazdy  tzw. ,,SHARED SPACE",  z dopuszczeniem do ruchu wybranej grupy użytkowników: transport zbiorowy oraz taxi;

wariant 2

- Wariant G3 -  zastosowanie ronda turbinowego, bez wprowadzania ograniczeń dla ruchu kołowego.

We wszystkich wariantach założono zamkniecie dla ruchu samochodowego ul. Starowiejskiej oraz wprowadzenie kontrapasa autobusowego w ul. Wójta Radtkego.

Krytycznym wariantem okazał się być wariant G3 (z rondem turbinowym). Główną przyczyną tego jest istniejące natężenie ruchu pieszego – w szczególności na przejściu dla pieszych przy wyjściu z dworca (pomierzono ok. 900 osób/h), które to powoduje blokowanie wlotu i tworzenie kolejek o długości do 48 pojazdów. Z tego też względu, w wariancie G2 ograniczono ruch kołowy, umożliwiając go tylko pojazdom komunikacji zbiorowej i TAXI.

Przeprowadzone obliczenia wykazały Warianty G1 i G2 jako korzystne z punktu widzenia warunków i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wprowadzenie strefy ,,SHARED SPACE", mogłoby poprawić jakość przestrzeni publicznej przy dworcu, jednakże wymaga podjęcia decyzji i działań z zakresu wykluczenia ruchu tranzytowego w ciągu ul. Dworcowej.

wariant 3

 

[Zdjęcie tytułowe: materiały ZDiZ]