Podsumowanie projektu FLOW – spotkanie w Gdynia InfoBox
Dnia 27 marca 2018 roku członkowie gdyńskiego zespołu FLOW, przy wsparciu gdyńskiego Laboratorium Innowacji Społecznych, zorganizowali i przeprowadzili spotkanie dla pracowników gdyńskich jednostek miejskich, tj. Zarządu Dróg i Zieleni, wydziałów Urzędu Miasta oraz Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni. Spotkanie miało na celu podsumowanie projektu FLOW i znalezienie sposobów na wykorzystanie modelu w przyszłych projektach i inwestycjach w Gdyni.
Na spotkaniu Maciej Bodal (Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni) przedstawił założenia i rezultaty projektu FLOW wraz z zestawem dobrych praktyk z innych europejskich miast. Zaprezentowano szczegółowo na czym polegało modelowanie ruchu w skali mikro- i makro-. Mateusz Miloch (Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni) przybliżył proces powstawania modelu mikroskopowego na przykładzie shared space na ul. Starowiejskiej w Gdyni. Natomiast Michał Miszewski (Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni) zaprezentował proces postawania makroskopowego modelu ruchu rowerowego na terenie całego miasta.
Prezentacja na temat modelu makroskopowego
W drugiej części spotkania odbyła się dyskusja uczestników na temat wad i zalet narzędzi wypracowanych w ramach projektu FLOW, możliwości ich wykorzystania w przyszłości oraz działań sprzyjających upowszechnianiu modelu w Gdyni.
Dyskusja
Dyskusję podsumowano wnioskami i spostrzeżeniami:
- zastosowanie modelu umożliwi efektywne wykorzystanie wytycznych dotyczących preferowanych rozwiązań i priorytetów w organizacji ruchu i przestrzeni miejskiej,
- powstały model będzie narzędziem przydatnym podczas analiz przed i po stworzeniu woonerfu na ul. Abrahama w Gdyni,
- dzięki modelowi, podczas projektowania dróg, będą uwzględniani wszyscy uczestnicy ruchu - również piesi i rowerzyści,
- warto wykorzystać model do określenia niezbędnej liczby rowerowych miejsc parkingowych w Gdyni,
- zalecane jest wykonanie kompleksowego badania ruchu w celu wzbogacenia danych, na podstawie których zbudowany jest model,
- korzystną funkcją modelu jest możliwość weryfikacji funkcjonowania sygnalizacji świetlnej, w tym użycia dodatkowych wskaźników oceny ruchu pieszego np. czas oczekiwania na sygnał zielony- do wykorzystania przy projektowaniu organizacji ruchu
- model można wykorzystać do analizy szerokości ciągów pieszych - w uwzględnieniem sezonowości - np. przy planowaniu dojść do przystanków transportu zbiorowego w obrębie węzłów integracyjnych,
- przydatna dla planowania ruchu w Gdyni będzie możliwość wykonania symulacji konsekwencji likwidacji zatok autobusowych,
- warto wskazać potrzebny zakres badań z punktu widzenia zwiększenia dostępności w mieście.
Wnioski i spostrzeżenia zebrane podczas dyskusji