Pierwsze spotkanie Freight TAILS
W dniu 07 października 2016r. odbyło się pierwsze spotkanie lokalnego technicznego zespołu zadaniowego (ULSG) projektu unijnego Freight TAILS.
Projekt ma za zadanie przyczynić się do efektywnego i zrównoważonego systemu dystrybucji miejskiej, w celu osiągnięcia redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz poprawy w zarządzaniu ruchem w mieście, przy udziale eksperta z Politechniki Gdańskiej oraz grupy zadaniowej interesariuszy.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele następujących instytucji:
- Politechnika Gdańska,
- Zarząd Dróg i Zieleni,
- Rada Miasta Gdyni,
- Rada Dzielnicy Śródmieście,
- Urząd Miasta Gdyni,
- Agencja Rozwoju Gdyni,
- Stowarzyszenie Kupców Starowiejskiej,
- Gdynia 2026.
W czasie spotkania, wszyscy uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z metodologią pracy w ramach programu URBACT, w ramach którego realizowany jest projekt Freight TAILS, zaprezentowano również planowany zakres projektu oraz związek z zadaniami zawartymi w planie działań na lata 2016-2018 gdyńskiego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP), które przedstawiono poniżej:
CEL STRATEGICZNY nr 4: EFEKTYWNY TRANSPORT ŁADUNKÓW W MIEŚCIE |
CEL OPERACYJNY nr 4.2: Stworzenie efektywnego i zrównoważonego systemu miejskiej dystrybucji |
4.2.1 Partnerstwo dla równoważenia dostaw miejskich (logistyka miejska) |
Zainicjowanie przez miasto regularnej współpracy pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w funkcjonowanie miejskiego systemu dostaw. Powstanie formalnego/nieformalnego ciała doradczego. Celem jego działania powinno być zidentyfikowanie potrzeb zaangażowanych stron, wymiana posiadanej wiedzy, weryfikacja możliwych rozwiązań z uwzględnieniem wymogów racjonalności ekonomicznej. |
4.2.2. Organizacja systemu dostaw w centrum miasta |
Identyfikacja charakterystyki dostaw towarów (na wybranym obszarze - centrum): dzienna ilość dostaw, czas trwania, miejsce realizacji dostawy, rodzaj pojazdu, występowanie problemów (np.: postój w miejscu niedozwolonym, utrudnienie w ruchu pieszych itp). Celem jest uzyskanie informacji niezbędnych do planowania działań o charakterze np.: regulacyjnym (p. 4.2.3). Symulacja wprowadzenia na wybranym obszarze miejsc rozładunkowych wyłączenie dla pojazdów dostawczych. Opracowanie ogólnego wzorca zapotrzebowania na dostawy z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności, który będzie można wykorzystywać do dalszych prac. |
Na koniec uczestnicy wysłuchali prezentacji dr Daniela Kaszubowskiego, eksperta z Politechniki Gdańskiej, dotyczącej logistyki miejskiej i dostaw towarów pt. „Specyfika miejskiego transportu ładunków - rynek, uczestnicy, problemy i rozwiązania", podczas której omówiono zagadnienia z zakresu:
a) Rynku miejskiego transportu ładunków,
b) Podmiotów zaangażowanych w łańcuch dostaw
c) Instytucji wpływających na politykę transportową w miastach
d) Obszarów oddziaływania na transport ładunków w mieście
e) Narzędzi zarządzania miejskim transportem ładunków
Ponadto, prezentacja wzbogacona została przykładami problemów w zakresie logistyki miejskiej z polskich i europejskich miast.
Podczas kolejnych spotkań grupa zadaniowa skupi się na kwestiach zbierania danych na temat obszaru problemowego Śródmieścia Gdyni, oraz wdrożenia możliwych rozwiązań w celu regulacji i usprawnienia dostaw w centum miasta.
CEL STRATEGICZNY nr 4: EFEKTYWNY TRANSPORT ŁADUNKÓW W MIEŚCIE |
CEL OPERACYJNY nr 4.2: Stworzenie efektywnego i zrównoważonego systemu miejskiej dystrybucji |
4.2.1 Partnerstwo dla równoważenia dostaw miejskich (logistyka miejska) |
Zainicjowanie przez miasto regularnej współpracy pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w funkcjonowanie miejskiego systemu dostaw. Powstanie formalnego/nieformalnego ciała doradczego. Celem jego działania powinno być zidentyfikowanie potrzeb zaangażowanych stron, wymiana posiadanej wiedzy, weryfikacja możliwych rozwiązań z uwzględnieniem wymogów racjonalności ekonomicznej. |
4.2.2. Organizacja systemu dostaw w centrum miasta |
Identyfikacja charakterystyki dostaw towarów (na wybranym obszarze - centrum): dzienna ilość dostaw, czas trwania, miejsce realizacji dostawy, rodzaj pojazdu, występowanie problemów (np.: postój w miejscu niedozwolonym, utrudnienie w ruchu pieszych itp). Celem jest uzyskanie informacji niezbędnych do planowania działań o charakterze np.: regulacyjnym (p. 4.2.3). Symulacja wprowadzenia na wybranym obszarze miejsc rozładunkowych wyłączenie dla pojazdów dostawczych. Opracowanie ogólnego wzorca zapotrzebowania na dostawy z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności, który będzie można wykorzystywać do dalszych prac. |