Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.



Projekt SEGMENT - kampanie promocyjne

Uczestnicząc w projekcie SEGMENT Gmina Miasta Gdyni ma na celu rozwój i zastosowanie rozwiązań, które posłużą poprawie jakości życia mieszkańców. Projekt ma uświadomić mieszkańcom Gdyni jak ich przyzwyczajenia transportowe wpływają na ruch drogowy i zanieczyszczenie środowiska oraz odpowiednio zachęcić do korzystania z bardziej efektywnych energetycznie i przyjaznych środowisku środków transportu.

W ramach projektu SEGMENT Gmina Miasta Gdyni - Zarząd Dróg i Zieleni realizuje trzy odrębne kampanie marketingowe skierowane i dostosowane do następujących grup docelowych:

  • Uczniów rozpoczynających szkołę podstawową i ich rodziców,
  • Osoby rozpoczynające nową pracę,
  • Rodziców noworodków (podróżujących z nimi do ośrodka zdrowia).

Zakładamy, że grupy znajdujące się w punktach zwrotnych w życiu są bardziej skłonne do zmiany swoich przyzwyczajeń transportowych.

Poniżej przedstawiamy elementy naszych kampanii marketingowych.

NOWI PRACOWNICY

Kampania jest realizowana w 7 firmach (jednostkach), które wyraziły chęć uczestnictwa w naszym projekcie: RADMOR S.A., Urząd Miasta Gdyni, Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Urząd Morski w Gdyni, Urząd Skarbowy w Gdyni, Biuro Planowania Przestrzennego w Gdyni, SKM PKP sp. z o.o.

Specjalnie dla nich przygotowaliśmy kampanię marketingową, na którą składa się:

  1. Konkurs „Do pracy na rowerze" dla nowych pracowników trwający 15 tygodni (od 2 kwietnia do 13 lipca). Za każde przybycie do pracy rowerem nowy pracownik będzie otrzymywać naklejkę. Za każdy tydzień, w którym pracownik przyjechał na rowerze do pracy co najmniej dwa razy, otrzyma w następnym tygodniu dwie poranne przekąski. Za zdobycie 15 konkursowych naklejek uczestnik konkursu otrzyma dwa bilety do kina. Po zakończeniu konkursu przeanalizujemy, który spośród pracowników wszystkich firm biorących udział w konkursie zdobył najwięcej naklejek, a więc najczęściej przyjeżdżał do pracy rowerem. Trzech zwycięzców otrzyma wybrane przez siebie nagrody rzeczowe o wartości do 2000 zł za 1 miejsce, do 1000 zł za 2 miejsce i do 500 zł za 3 miejsce (jeśli uczestnik konkursu osiągnie wymaganą ilość naklejek za odpowiednio 50, 40 i 30 przyjazdów rowerem do pracy).
  2. Dla tych pracowników, którzy nie posiadają roweru, ale chcieliby przyjeżdżać do pracy rowerem lub którzy z jakiegoś powodu nie mogą przyjeżdżać do pracy w ten sposób, ale będą chcieli przemieszczać się rowerem w celach służbowych chcemy stworzyć nową usługę - rowery służbowe dla firm. Nowi pracownicy będą mogli podróżować do i z pracy oraz w celach służbowych rowerami zamiast używania samochodów służbowych. Chcemy rozpowszechniać informacje dla nowych pracowników na temat nowych możliwości za pośrednictwem poczty elektronicznej aby bardziej zaznajomić z ideą używania rowerów służbowych. Pięć firm wyraziło chęć otrzymania takich rowerów od firmy realizującej naszą kampanię: RADMOR S.A., Urząd Miasta Gdyni, Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Urząd Morski w Gdyni, Biuro Planowania Przestrzennego w Gdyni. Każda firma dostanie po 2 szt. rowerów.
  3. Nowi pracownicy będą mieli również możliwość skorzystania z darmowego serwisu dla swojego własnego roweru (dwa razy w czasie trwania kampanii) w wybranych przez nas punktach świadczących usługi serwisu rowerowego.
  4. „Pozytywne rowery". Aby pokazać dobry przykład ludzi, którzy już zamienili samochód na rower w celu dojazdu do pracy, zaparkujemy 20 szt. rowerów z pozytywnymi hasłami obok siedzib naszych firm.

Zabawne rymowanki mają zwrócić uwagę przechodniów i zachęcić do rozważenia użycia roweru w celu dojazdu do pracy. Ważne jest, aby pokazać rowery w naszym naturalnym otoczeniu i uświadamiać ludziom, że jazda na rowerze do pracy nie jest dziwna, lecz wybitnie pozytywna.

Kampania "Pozytywne rowery"

Po zakończeniu części kampanii D - Rowery z pozytywnymi wiadomościami, w celu dalszego oddziaływania naszego przekazu, „zwyczajne" rowery z tabliczkami zostaną całkowicieodmienione poprzez piękne dekoracje i pomalowanie na żywe kolory. Rowery będą zaparkowane przy miejskich stojakach rowerowych, które nadal są rzadko używane. Będzie to również pokazywać ludziom, że rowery są bardziej atrakcyjną alternatywą dla samochodów i w obecnych czasach rower pozwala się wyróżnić – w przeciwieństwie do samochodu ("każdy ma samochód"). Na rowerach znajdą się także tabliczki z głównym hasłem naszej kampanii: "nie bądź korek :-), które możemy interpretować z przymrużeniem oka.

Kolorowy rower w Amsterdamie
[źródło: http://www.meetthegreens.org/blog/2007-09-14.html]

G. Dodatkowo opracowaliśmy 3 różne plakaty, aby jeden nie był zbyt nudny :-)

  

Plakaty kampanii dla nowych pracowników

NOWI UCZNIOWIE

Jesteśmy organizatorami "Pieszego autobusu" oraz kampanii promującej chodzenie pieszo do szkoły. Naszą grupa docelową jest 12 szkół podstawowych – łącznie 1700 uczniów.

  1. "Pieszy autobus" - planujemy wdrożyć w 6 szkołach, wśród 900 uczniów.

W styczniu 2012 roku zorganizowaliśmy w szkołach spotkania informacyjne z rodzicami i nauczycielami. W tym celu stworzyliśmy atrakcyjne ulotki z cennymi informacjami na temat działania „Pieszego autobusu" oraz wzorem oświadczeń o przystąpieniu do programu dla rodziców.

Mamy również opracowane i wyprodukowane plakaty „Pieszego autobusu" dla szkół, aby ułatwić przekazywanie informacji i promować program wśród dzieci i rodziców. Spotkaliśmy się z dyrektorami szkół i nauczycielami i przekazaliśmy nasze ulotki i plakaty.

Ponadto spotkaliśmy się z rodzicami podczas wywiadówek szkolnych organizowanych w styczniu. Prawie wszyscy rodzice 900 uczniów (grupa docelowa) zostali poinformowani o projekcie, otrzymali ulotki i zobaczyli plakaty. Po otrzymaniu pierwszej informacji na temat „Pieszego autobusu" mają teraz czas na rozważenie, czy chcą przystąpić do projektu.

  

Plakat oraz ulotka informacyjna kampanii "Pieszy autobus"

W marcu zorganizowaliśmy w 5 szkołach drugą imprezę promocyjną, z wieloma atrakcjami dla dzieci i osobnym programem informacyjnym przygotowanym dla rodziców.

Zaprosiliśmy potencjalnych uczestników Pieszego autobusu - rodziców z dziećmi, aby wspólnie zaplanować trasę „Pieszego autobusu". Były także pokazy pięciu odcinków filmu promującego „Pieszy autobus", przygotowanego w formie atrakcyjnej zarówno dla dorosłych jak i dzieci.

[Filmiki dostępne są tutaj oraz na www.facebook.com/PieszyAutobusGdynia]

Dzieci uczestniczyły między innymi w pokazie czarodziejskich sztuczek iluzjonisty oraz wielu atrakcyjnych zabawach w specjalnie przygotowanym "kąciku zabawy".

We wrześniu 2012 roku zorganizujemy podobną imprezę promocyjną ponownie aktywując nasz „Pieszy autobus". Jest to konieczne, ponieważ jest to nowość w Gdyni i ważne jest, aby przypomnieć szkołom i rodzicom o naszym projekcie.

B. W 6 szkołach podstawowych w Gdyni zostanie przeprowadzona kampania "Pieszo raz w tygodniu"

Przygotowaliśmy gadżety wspomagające bezpieczeństwo dzieci w drodze do szkoły – breloczki i kamizelki odblaskowe. Dla rodziców, którzy pieszo odprowadzają dzieci do szkoły będziemy mieć drobne upominki – w każdą środę przez dwa miesiące inne: kwiaty, herbatniki, kawę, herbatę lub czekoladki.

O naszej kampanii będzie informował plakat "Pieszo do szkoły" wykorzystujący główne hasło „Nie bądź korek, zgaś motorek". Został zaprojektowany z dużą ilością szczegółów i napisów, aby zwrócić uwagę, zachęcić do czytania, myślenia, zapamiętywania i działania.

   

Materiały promocyjne kampanii dla nowych uczniów 

Wszystkie pierwsze i drugie klasy szkół podstawowych biorących udział w naszej kampanii otrzymają plakat „Drzewko" o rozmiarze B1. Cały plakat jest bardzo kolorowy - z wyjątkiem drzewa szarego z powodu zanieczyszczeń. Dzieci, które chodzą pieszo do szkoły, pomogą sprawić, aby drzewko również stało się „żywe" naklejając codziennie nieduże naklejki w zielonym i brązowym kolorze.

 Plakat "drzewko" - kampania dla nowych uczniów

Za każdy dzień, w którym dziecko przyjedzie do szkoły pieszo, otrzyma naklejkę do przyklejenia na plakacie. To zachęci do myślenia o wpływie CO2 ma na nasze środowisko naturalne i zastanowienia się, co można zrobić, aby zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska. Dzieci, które przystąpią do „Pieszego autobusu" lub będą brały udział w kampanii „Pieszo do szkoły" otrzymają atrakcyjne pudełka na kanapki z pozytywnym przekazem "Pieszo do szkoły", kamizelki i breloki odblaskowe.

RODZICE NOWORODKÓW

Elementem kampanii dla rodziców noworodków będą plakaty oraz pismo „Mama w pięknym mieście", które będziemy dystrybuować w placówkach służby zdrowia w Gdyni.

Młodzi rodzice często spędzają dużo czasu, oczekując na wizytę w poradni lekarskiej. Chcemy zapewnić im interesującą lekturę i jednocześnie przekazać treści promujące chodzenie pieszo.

Nasza gazetka będzie miała 32 strony pełne ciekawych artykułów promujących chodzenie pieszo, spacerowanie, ale także sugerujących chodzenie z noworodkami do przychodni pieszo.

Część artykułów będzie zachęcać do aktywnego trybu życia: "Aktywna mama to zdrowa mama", "Życie bez samochodu", "Wózki dla aktywnych", "Niezbędnik praktycznych rodziców", inne artykuły będą opisywać sprawy związane z miastem – jak powinny być budowane, by spełniać nowoczesne wymogi sprzyjając chodzeniu pieszo i wykorzystywaniu środków komunikacji miejskiej zamiast samochodu: „Przestrzeń publiczna w mieście przyjaznym dla pieszych" z perspektywy architekta urbanisty, "Eko-miasto Kopenhaga" o której opowiadają mieszkańcy tego miasta.

 

Nie wszystkie artykuły będą dotyczyły wyłącznie tematów związanych z chodzeniem – chcemy zainteresować naszych czytelników poprzez różnorodność.

Naszym celem jest stworzenie interesującej gazetki pełnego różnorodnych tematów i atrakcyjnej grafiki, aby był postrzegany jako ciekawa lektura, nie jak wielostronicowa ulotka.

Nasz przekaz – promowanie chodzenia pieszo – jest najważniejszym przesłaniem pisma, ale staramy się, aby dobór tematów sprawił, że zainteresujemy różnych czytelników.

W naszej gazetce znajdzie się także konkurs – w ten sposób chcemy zachęcić czytelników do zabrania pisma ze sobą i wnikliwszej lektury.

Grafika plakatów i okładka magazynu tworzą spójną całość.

Kampanię przeprowadzimy w 7 ośrodkach zdrowia w Gdyni.

OGÓLNE INFORMACJE O PROJEKCIE SEGMENT

Konsorcjum projektu SEGMENT składa się z 8 partnerów : 6 miast - London Borough of Hounslow (partner wiodący), Utrecht, Sofia, Almada, Ateny, Gdynia oraz Centrum Badań Transportowych Uniwersytetu Aberdeen i Europejska Platforma Zarządzania Mobilnością (EPOMM).

Projekt SEGMENT przedkładany jest przez Komisję Wspólnot Europejskich, dofinansowany w ramach Programu Inteligenta Energia Europa (IEE).

Wartość budżetu gdyńskiej części projektu wynosi 260 000,00 EUR. Kwota dofinansowania wynosi 71,67%.

Okres realizacji projektu: kwiecień 2010 r.- marzec 2012 r.

 


 

[zdjęcia i materiały graficzne: ZDIZ]