Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


3. grudnia - Europejski Dzień Osób Niepełnosprawnych

Udział każdego mieszkańca w życiu społecznym czy gospodarczym powinien być na równym poziomie, bez względu na wiek lub stopień fizycznej sprawności. Według badań Komisji Europejskiej, co szósty mieszkaniec Unii Europejskiej jest w różnym stopniu niepełnosprawny, szczególnie osoby które przekroczyły 75. rok życia. Istnieje ścisła zależność między wiekiem a niepełnosprawnością, zatem problem staje się coraz bardziej istotny ze względu na stopniowe starzenie się społeczeństwa.

Celem Komisji Europejskiej, zgodnie ze strategią przyjętą w 2010 r. jest stworzenie do 2020 r. Europy bez barier dla osób niepełnosprawnych. Jednym z kluczowych elementów strategii jest poprawa dostępności przestrzeni publicznej dla osób niepełnosprawnych, czyli zapewnienie dostępu do towarów i usług, poprzez wykorzystanie standaryzacji czy przepisów w zakresie zamówień publicznych.

Elementem strategii są również obchody Europejskiego Dnia Osób Niepełnosprawnych. Z tej okazji co roku organizowany jest konkurs „Access City Award", którego zamierzeniem jest wyłonienie europejskiego miasta wyróżniającego się wysoką dbałością o równoprawną mobilność dla wszystkich mieszkańców oraz promującego dostępność przestrzeni miejskiej dla osób niepełnosprawnych.

Bariery dla osób niepełnosprawnych wynikają z różnych przyczyn, które mogą być niwelowane poprzez działania łączące wszelkie formy poprawy dostępności, np. systemy zintegrowanej informacji. Przykładem jest zwycięskie miasto "Access City Award 2013" – Berlin. Stworzono tam portal zawierający informacje dotyczące dostępu do ok. 31 000 miejsc w przestrzeni publicznej, ułatwiający samodzielne poruszanie się w życiu codziennym dla osób z zaburzeniami ruchowymi, percepcji i wszelkimi rodzajami niepełnosprawności. Informacje powinny być jasno i intuicyjnie przekazywane, aby każdy był w stanie z nich skorzystać, w tym przystosowane do możliwości i umiejętności osób starszych.

W 2011 roku wśród finalistów konkursu znalazł się Kraków. Miasto zostało wyróżnione za przywiązywanie dużej uwagi osobom niepełnosprawnym. Zapewniono m.in. większą dostępność infrastruktury, skupiając się w dużej mierze na dogodnym dostępie do licznych zabytków oraz transportu miejskiego. Istotne jest także pokonanie trudnej bariery dla osób z problemami ze słuchem. Aby temu sprostać przeszkolono 36 pracowników Urzędu Miasta, do posługiwania się językiem migowym. W 2013 roku wyróżnienie otrzymało miasto Poznań.

Gdynia w 2012r. została wyróżniona w kategorii „transport i powiązana z nim infrastruktura". Miasto inwestuje w niskopodłogowe autobusy i trolejbusy z możliwością wysunięcia rampy ułatwiającej wjazd wózka. Prócz transportu, Gdynia dba o dostosowanie przestrzeni miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych (w tym np. obszar Dworca Głównego, Urzędu Miasta, Hali Sportowo-Widowiskowej), kampanie społeczne podnoszące świadomość i wrażliwość społeczną oraz usługi publiczne. Podejmowane działania przeprowadzane są w ramach realizacji przyjętej polityki społecznej troszczącej się o interesy osób niepełnosprawnych.

Do tej pory, łącznie wyróżnionych zostało już ponad 25 miast. W tym roku rusza już piąta edycja konkursu. Zaproszone są w szczególności miasta powyżej 50 000 mieszkańców wśród państw członkowskich.

[zdjęcie tytułowe: © en images - Fotolia.com]

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: