Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Badania preferencji pieszych we Wiedniu

Drukuj

Wiedeń jest sześciokrotnym zdobywcą tytułu najbardziej przyjaznego mieszkańcom miasta na świecie według rankingu The Mercer - Quality of Living Survey. W 2013 roku firma Factum przeprowadziła w nim badania preferencji pieszych z uwzględnieniem ich grup wiekowych. Przedstawiamy wyniki badań, pozwalające poznać najważniejsze aspekty ruchu pieszego, w szczególnie atrakcyjnym dla niego mieście.

Tytuł badań brzmiał „Potencjał i bariery dla ruchu pieszego ze względu na wiek jego uczestników.” Przeanalizowano w nim m.in. rodzaj wybieranych środków transportu oraz potrzeby, problemy i możliwości dla różnych grup wiekowych pieszych.

Z badań wynika wyraźnie, że przemieszczanie się pieszo jest szczególnie popularne wśród wiedeńczyków w grupie wiekowej 0-14 (38%) oraz 60-74 (35%) i 75+ (44%). Pośrednie grupy wiekowe znacznie częściej korzystają z transportu zbiorowego i samochodów osobowych.

wykres

legenda

Należy zwrócić uwagę, że grupy pośród których ruch pieszy jest najbardziej popularny (dzieci poniżej 14 roku życia i osoby starsze, powyżej 75 roku życia), ze względu na często niższą koncentrację czy sprawność i szybkość poruszania się, są szczególnie zależne od poziomu zapewnionego im bezpieczeństwa.

Niezależnie od grupy wiekowej to właśnie poczucie bezpieczeństwa jest przez pieszych wskazywane jako niezbędne kryterium do oceny atrakcyjności ruchu pieszego. Podstawowym postulatem jest zabezpieczenie pieszych przed szybkim ruchem samochodowym. Istotnym problemem są również przeszkody – takie jak wysokie krawężniki, nierówności oraz elementy zawężające użyteczną  szerokość chodnika, takie jak znaki drogowe, reklamy sklepowe, oświetlenie uliczne czy parkujące samochody.

Czynnikiem wskazywanym jako zachęcający lub zniechęcający do ruchu pieszego jest też estetyka – rozumiana zarówno jako czystość, jak i szerzej, jako sposobu zagospodarowania przestrzeni, elementy małej architektury (ławki, znaki kierunkowe), czy bliskość zieleni. Piesi podkreślali również bardzo istotny problem poszanowania ich praw przez inne grupy użytkowników miejskiej infrastruktury. Odnosili się tu do kierowców i rowerzystów, a w szczególności do ustępowania przez nich pierwszeństwa pieszym czy niezgodnego z prawem użytkowania chodników (jazda rowerem, parkowanie samochodów).

Znajomość preferencji pieszych jest o tyle ważna, że pozwala poznać potrzeby i możliwości poszczególnych grup docelowych, a na tej podstawie podejmować racjonalne i odpowiadające ich oczekiwaniom decyzje.

 


 

Wiedeńska firma „Factum” od 1988 roku zajmuje się analizą polityki transportowej z punktu widzenia nauk psychologicznych i społecznych. Poszukuje ona rozwiązań najlepiej dostosowanych zarówno do potrzeb jednostki jak i społeczności, umożliwiających zaspokojenie ich potrzeb i dalszy harmonijny rozwój.

(zdjęcie tytułowe: Gryffindor CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Graben_Vienna_Sept_2006.jpg)

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: