ABC kampanii "Pieszy Autobus" 2013
Celem kampanii "Pieszy Autobus" realizowanej przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni w okresie kwiecień-czerwiec 2013 r. było zachęcenie dzieci oraz ich rodziców do pieszego podróżowania do szkoły. W tzw. "pieszych autobusach" grupki dzieci były odprowadzane pieszo przez jednego z rodziców lub nauczyciela - dzieci w ten sposób uczyły się jednocześnie samodzielności, zachowania w ruchu drogowym, zasad bezpieczeństwa oraz dbałości o środowisko naturalne.
Cel kampanii
Chodzenie pieszo do przedszkola zamiast bycia odwożonym do niego przez rodziców jest szansą dla dzieci, by przyczyniły się do poprawy stanu środowiska naturalnego, redukcji natężenia ruchu ulicznego w miastach i przed szkołami, czyniąc je tym samym bardziej bezpiecznymi i lepszymi miejscami do życia.
Dzięki pieszemu autobusowi dzieci uczą się samodzielności i orientacji w terenie, poznają i zrozumieją zachowania w ruchu drogowym, w praktyce uczą się pokonywać skrzyżowania i przejścia dla pieszych, a na drogach dojazdowych i przed szkołą zmniejsza się ruch samochodowy co poprawia bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym.
Czas trwania
kwiecień 2013 do końca roku szkolnego 2013/2014
Gdzie kampania jest wdrażana?
Adresatem kampanii są drugie klasy gdyńskich szkół podstawowych. W roku 2013, w kampanii wzięły udział szkoły nr: 16, 23, 35, 39, 48.
Na czym polega "Pieszy Autobus"
- jest to projekt, który polega na zorganizowanym odprowadzaniu dzieci do szkoły pod opieką osoby dorosłej,
- jeden rodzic pełni funkcję Zawiadowcy – kierowcy pieszego autobusu,
- rodzic np. raz w tygodniu odprowadza dzieci do szkoły – rodzice mogą się zmieniać, mogą iść ze sobą razem, mogą dowolnie się wymieniać, mogą dzielić się dniami,
- dzieci mają ustaloną trasę pieszego autobusu oraz przystanki (miejsca spotkań dzieci). Przystankiem może być wejście do klatki schodowej gdzie mieszka dziecko, ławeczka w parku, czy inne charakterystyczne, bezpieczne miejsce spotkań,
- podczas spaceru dzieci obejmują rolę kierowcy, pasażera czy konduktora.
Etapy kampanii
W każdej ze szkół odbyły się spotkania informacyjne z nauczycielami oraz rodzicami, na których przybliżona została idea Pieszego Autobusu, zasada jego działania oraz korzyści płynące z wdrożenia projektu w szkole. Podczas takiego spotkania każda zainteresowana klasa otrzymała kamizelki odblaskowe oraz broszury informacyjne dotyczące Pieszego Autobusu.
Kolejnym etapem jest event, na który zostali zaproszeni wszyscy rodzice zainteresowani kampanią wraz z dziećmi. Podczas spotkania rodzice omawiali szczegóły związane z realizacją pieszego autobusu tj. trasy jakimi będą szli uczniowie czy przystanki na których będzie zatrzymywał się autobus. W tym samym czasie, dzieci brały udział w atrakcyjnych grach i zabawach, tematyką nawiązujących do idei zrównoważonego transportu. Dodatkowo, każdy uczeń uczestniczący w evencie otrzymał pudełko śniadaniowe, kamizelkę oraz maskotki odblaskowe.
Dodatkowe materiały
Klasy biorące udział kampanii otrzymują na rozpoczęcie „Pieszego autobusu" plakaty promujące kampanię, kamizelki i maskotki odblaskowe oraz pudełka śniadaniowe. Więcej informacji na temat materiałów znajduje się w zakładce materiały.
Więcej informacji
Facebook - „Pieszy Autobus Gdynia", Facebook - „Mobilna Gdynia" oraz na kanale YouTube - "Pieszy Autobus Gdynia".
Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem kampanii.
Opis wcześniejszej edycji (2012), realizowanej w ramach projektu SEGMENT znajdą Państwo tutaj.
[zdjęcia: materiały ZDIZ]
Komentarze