Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Plac przy ul. Zawiszy Czarnego dłużej dla mieszkańców

Zawiszy Czarnego

Podczas Europejskiego Tygodnia Zrównoważonej Mobilności w Gdyni testowo odmieniono plac przy ul. Zawiszy Czarnego, który na co dzień pełnił funkcję parkingu. Wprowadzając elementy mebli miejskich, zieleń i czasową wystawę o elektromobilności, daliśmy mieszkańcom szansę na użytkowanie tej przestrzeni w inny sposób. Miejsce to otworzyło się na pieszych i rowerzystów, jest też dużo ciszej i bezpieczniej.

W dniach 19-22 września przeprowadzano badania wśród ponad 200 użytkowników tego miejsca i blisko 87% osób wypowiedziało się pozytywnie o zaistniałych zmianach. Wiele z nich w przyszłości widzi w tej lokalizacji miejsce odpoczynku i rekreacji z elementami małej architektury (ławki, śmietniki, dodatkowe oświetlenie) oraz zielenią (drzewa, rośliny), część optuje także za miejscem organizacji wydarzeń, np. wystaw, koncertów. Jedynie 18% odwiedzających to miejsce osób życzy sobie przy ul. Zawiszy Czarnego przestrzeni parkingowej. Jednocześnie 82% osób deklaruje, że przy braku miejsc postojowych będzie do tego placu i okolicznych destynacji docierać w sposób zrównoważony – pieszo, rowerem/ hulajnogą lub transportem zbiorowym. To znak, że mieszkańcy chcą większej liczby miejsc, gdzie ruch samochody jest wyłączony, a swobodę w przemieszczaniu się zyskują piesi. To niezwykle ważne w dobie obecnych obostrzeń w naszych miastach i chęci udostępniania ludziom przestrzeni do swobodnego korzystania z zachowaniem dystansu.

Odsłony: 2309 Komentarz (0)

Czytaj więcej

Badania ruchu pieszego w Śródmieściu Gdyni

W ostatnich latach przeprowadzono w Gdyni działania, które mają ułatwić ruch pieszy. Przed nami jeszcze mnóstwo pracy, której efekty nie będą od razu widoczne. Jest wiele spraw problematycznych, wymagających długoterminowych i złożonych działań. Są jednak pierwsze rezultaty – m.in. ograniczenia parkowania na chodnikach na Skwerze Kościuszki oraz części ul. Armii Krajowej, nowe nawierzchnie ciągów pieszych w dzielnicach. W najbliższym czasie planowane są kolejne remonty chodników, budowy nowych w różnych częściach miasta. Przestrzeń miejska nabierze więcej zielonego koloru dzięki nasadzeniom oraz realizacji projektów, które wygrały w Budżecie Obywatelskim.

Również w społeczności lokalnej widzimy pozytywne zmiany na temat postrzegania ruchu pieszego. Niektórzy ze względu na aspekty zdrowotne, inni w związku z coraz bardziej atrakcyjną ofertą dla niezmotoryzowanych użytkowników dróg dostrzegają potrzebę i domagają się ustanowienia ruchu pieszego nie tylko jako „samoorganizującego się". Ruch pieszy postrzegany jest coraz częściej, jako element przemyślanej i zorganizowanej polityki miasta, co znajduje swoje odzwierciedlenie w "Planie zrównoważonej mobilności miejskiej dla Gdyni", dokumencie, który został uchwalony przez Radę Miasta w październiku 2016 r.

Odsłony: 4131 Komentarz (0)

Czytaj więcej

Kampania „Odprowadzam Sam” już trwa!

baner OS 18

4. kwietnia ruszyła szósta edycja kampanii dla gdyńskich publicznych przedszkoli i szkół podstawowych pn. „Odprowadzam Sam". Jest z nami 37 placówek z całego miasta, a ich uczniowie docierają rano do przedszkoli i szkół w sposób zrównoważony, czyli pieszo, rowerem, hulajnogą, transportem zbiorowym lub łączą podróż samochodem z kilkuminutowym spacerem dzięki zaparkowaniu samochodu w większej odległości od przedszkola niż zwykle (np. 300-500m).


Kampania jest zachętą do zmiany zachowań transportowych zarówno dzieci, jak i dorosłych, co nie pozostanie bez wpływu na poprawę stanu środowiska naturalnego, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ograniczenia ruchu samochodowego w bezpośredniej okolicy placówek.

Odsłony: 4760 Komentarz (0)

Czytaj więcej

Podsumowanie ankiet po kampanii "Odprowadzam Sam"

W roku 2017 kampania „Odprowadzam Sam" odbyła się już po raz piąty! Tym razem w kampanii udział wzięło aż 47 placówek, w tym 32 przedszkola publiczne oraz 15 szkół podstawowych. Do udziału w akcji zgłosiły się 184 grupy, 4 336 dzieci.

Celem kampanii było:

  • zwiększanie świadomości dzieci, a przede wszystkim rodziców o potrzebie zwracania uwagi na bezpieczeństwo dzieci, zarówno w wieku przedszkolnym jak i szkolnym, w codziennych podróżach do placówek;
  • działanie edukacyjne z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • zachęcanie rodziców do prowadzenia zdrowego trybu życia poprzez regularne odprowadzenie dzieci do przedszkoli/szkół.
  • zmniejszanie ruchu samochodowego w okolicach gdyńskich placówek, co również składa się na poprawę warunków środowiskowych, zmniejszając tym samym ingerencję spalin we wdychanym powietrzu.
Odsłony: 4313 Komentarz (0)

Czytaj więcej

Więcej artykułów…