Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


"Rowerowy Maj" już wkrótce w Gdyni

Rowerowa Szkoła 2018

Wsiądą na rowery, hulajnogi, rolki oraz wrotki i pojadą do szkoły, żeby zbierać punkty i powalczyć o nagrody! Gdynia szykuje się do udziału w kolejnej edycji kampanii „Rowerowy Maj". Blisko 5000 uczniów z 20 placówek będzie w przyszłym miesiącu dojeżdżać na dwóch kółkach. Na razie, tak jak w Szkole Podstawowej nr 51, korzystają z rowerowych lekcji, które mają nauczyć ich podstawowych zasad jazdy po mieście.

Gdynia po raz kolejny dołączyła do największej w Polsce kampanii promującej zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność wśród przedszkolaków oraz uczniów. „Rowerowy Maj" już niedługo zagości na ulicach miasta – z regularnych dojazdów do szkoły na jednośladach może skorzystać aż kilka tysięcy osób! W skali całego kraju na rowery, hulajnogi czy chociażby rolki przesiądą się w maju uczniowie z aż 30 polskich miast, a dla najbardziej konsekwentnych i systematycznych grup będą czekać nagrody.

- W tym roku mamy już 20 szkół i prawie 5000 uczestników, ale ta liczba może się jeszcze zmienić – mówi Paweł Kimel z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, który nadzoruje lokalną edycję kampanii. - Promujemy aktywny tryb życia, nie chcemy mieć korków przed szkołami, nie chcemy też zastawionych parkingów. Rower to najszybszy sposób dojazdu do szkół na krótkich odległościach. – tłumaczy Kimel.

Najpierw nauka, później jazda

„Rowerowy Maj” to także szansa na nauczenie się lub odświeżenie najważniejszych zasad jazdy na rowerze w miejskiej przestrzeni. Dla Gdyni, która od lat stawia na zrównoważony rozwój i promocję zróżnicowanych środków transportu to kolejna okazja na szerokie uświadamianie rowerzystów.

Na wiele pytań i problemów odpowiedzą specjalne rowerowe lekcje, które są prowadzone w poszczególnych szkołach i przedszkolach. Tak, jak w Szkole Podstawowej nr 51 na Kamiennej Górze, gdzie część uczniów już zadeklarowała chęć regularnych dojazdów do szkoły. Zanim jednak ruszą, musieli przejść specjalne szkolenie z zasad ruchu i techniki pod okiem Anny Jaremko ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Przede wszystkim chodzi o to, żeby chowali sznurowadła, które się plączą – śmieje się Anna Jaremko ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, która prowadzi zajęcia edukacyjne. - W drugiej kolejności na przykład o to, żeby nie jechali za blisko krawężników, bo wtedy kierowcy mijają ich „na gazety”, żeby też bacznie się rozglądali i uważali oraz byli widoczni – dodaje.

- Najbardziej problematyczne są lewoskręty, ale to ogólnie trudny manewr do wykonania rowerem. Myślę, że i tak wśród młodych rowerzystów edukacja rowerowa jest na bardzo wysokim poziomie – zauważa Paweł Kimel z ZDiZ.

Start zaraz po „majówce"

Kampania „Rowerowy Maj” rusza dokładnie w poniedziałek, 7 maja. Do końca miesiąca uczniowie ze wszystkich zgłoszonych szkół będą regularnie uzupełniać listę swoich przejazdów w tzw. „klasowym dzienniku rowerowym”. Każdy uczestnik będzie posiadał też swoją własną książeczkę z miejscem na naklejki. Zaliczane są, oprócz rowerów, przejazdy hulajnogami, na wrotkach, rolkach lub łączone, z podróżą samochodem bądź komunikacją miejską, ale nie bliżej niż 200 metrów od szkoły.

Na nagrody mogą liczyć najbardziej aktywni w indywidualnej klasyfikacji, najlepsza wśród klas oraz najlepsza szkoła wśród wszystkich placówek. „Rowerowy Maj” w tym roku jest organizowany już po raz piąty.

Źródło: gdynia.pl

Zdjęcie tytułowe: K. Złoch 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: