Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Dlaczego właśnie rower? Projekcja i dyskusja w gdyńskim UrbanLabie

Why we cycle

Może być sposobem na życie, formą relaksu i rekreacji, narzędziem do sportowej rywalizacji, lub po prostu wygodnym i łatwym narzędziem do przemieszczania się – tak rower widzą uczestnicy spotkania, które pod hasłem „Dlaczego właśnie rower?" odbyło się w gdyńskim UrbanLabie w środę (17 lipca). Pretekstem do bardzo ciekawej dyskusji była projekcja holenderskiego filmu pt. „Why We Cycle", obrazującego holenderski model myślenia o rowerze i o wszystkich aspektach związanych z niemal kultową kulturą rowerową, która Holendrów cechuje.

- Bardzo cieszę się, że w dyskusji poprzedzonej projekcją filmu „Why We Cycle" w UrbanLabie, obok mieszkańców Gdyni zainteresowanych rozwojem polityki rowerowej naszego miasta, zgodzili się uczestniczyć specjaliści z tej dziedziny – mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta miasta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Obecność profesora Piotra Kuropatwińskiego, byłego wiceprezydenta Europejskiej Federacji Cyklistów, dra Krzysztofa Stachury z ośrodka Badań i Analiz Społecznych UG oraz Grzegorza Pawlikowskiego, miejskiego oficera rowerowego w Tczewie, z pewnością pozwoliła bardzo szeroko spojrzeć na rowerowy świat, zarówno z perspektywy globalnej, ale co ważniejsze z Trójmiasta.

Dyskusja, która próbowała odpowiedzieć na pytanie „Dlaczego właśnie rower?" zatoczyła bardzo obszerny krąg, wybiegając poza schematyczne postrzeganie roweru. Mowa była o uwarunkowaniach kulturowych, które cechują cytowanych w filmie miłośników rowerów z Holandii, wskazała na pewne różnice, którymi charakteryzuje się mieszkańców naszej części Europy, poruszyła wpływ wzajemnego szacunku uczestników ruchu na bezpieczeństwo. Dyskutanci wymieniali argumenty przemawiające za i przeciw rozdziałom poszczególnych użytkowników ruchu drogowego, mówili o podejściu różnych krajów do obowiązku używania kasków ochronnych przez rowerzystów, opowiadali też o swoich doświadczeniach wynoszonych z codziennej jazdy na rowerze.

- Tczewskie badania społeczności użytkującej rowery, krótko opisał tamtejszy oficer, a mój kolega Grzegorz Pawlikowski – wyjaśnia Jakub Furkal. - Nasze doświadczenia są podobne, na uwagę zasługuje fakt, że system roweru miejskiego MEVO, zarówno w opinii Grzegorza Pawlikowskiego i mojej, znajduje coraz więcej pozytywów. Zgadzamy się także ze stwierdzeniem, że pomorskie MEVO na pewno pozytywnie wpłynie na wzrost popularności komunikacji rowerowej w całym regionie, a ten sposób komunikacji, z biegiem czasu będzie powszedniał. To zaś może dobroczynnie wpłynąć na minimalizację ulicznych korków, poprawę jakości powietrza, lepsze samopoczucie samych rowerzystów i wyższą jakość życia wszystkich mieszkańców. Odwołując się do pytania zadanego na początku dyskusji, myślę, że dlatego właśnie rower.

Autor: M. Rusak
Źródło: gdynia.pl

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: