Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Mobilna Gdynia zleciała do Lublina

Zlot cargo Lublin

Prezentacje rowerów cargo z różnych miast Polski, wspólny przejazd, rozmowy na temat zrównoważonej mobilności, a nawet... wyścigi towarowych dwukołowców. To atrakcje, które czekały na uczestników VI Ogólnopolskiego Zlotu Rowerów Towarowych. Impreza odbyła się na początku września w Lublinie. Podczas wydarzenia nasze miasto reprezentowali przedstawiciele Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością Urzędu Miasta Gdyni.

VI Ogólnopolski Zlot Rowerów Towarowych to cykliczna impreza, co roku odbywająca się w innym polskim mieście, gdzie rowery cargo zyskują coraz bardziej na popularności. Poprzedni – V Zlot – odbył się w Gdyni. W tym rok organizacji podjęli się: Porozumienie Rowerowe - Lublin Rowerem, Federacja Rowerowa oraz Towarzystwo dla Natury i Człowieka.

Zlot rozpoczął się w piątek, 4 września, spacerem po Starym Mieście z Przewodnikiem Inspiracji pod tytułem „Welocypedy i cykliści - opowieść o ulicach Lublina".

W sobotę na pl. Litewskim spotkało się ok. 40 rowerów cargo wraz z prawie setką gości oraz mieszkańcami Lublina, którzy mieli okazję testować różnorakie modele rowerów cargo. Przedstawiciele Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością reprezentowali Gdynię, wyposażeni w 4 rowery cargo – Babboe Big E, Babboe Dog E, Babboe City E oraz Stork. Po próbnych jazdach nadszedł czas na 16-kilometrowy przejazd rowerowy wraz z towarzyszącymi okolicznymi rowerzystami po ulicach Lublina na miejsce pikniku – Zalew Zembrzycki. Czekało tam na uczestników wiele atrakcji takich jak wyścigi rowerów cargo, przygotowanych przez organizatorów Zlotu oraz ich partnerów. Wiele emocji wzbudził wyścig rowerów cargo, w którym nasza reprezentantka wygrała w kategorii „wyścig w sukience".

- Zloty rowerów towarowych to ciekawa forma zwiększania świadomości na temat tych pojazdów w kolejnych miastach. Cieszmy się, że mogliśmy w tym roku zagościć z naszą rowerową flotą w Lublinie. Gdynia aktywnie promuje rozwój rowerów cargo jako innowacyjnego środka transportu w mieście. Niezmiernie mnie cieszy fakt zainteresowania i doceniania naszego systemu dofinansowań zakupu tego typu roweru - pierwszego w skali kraju - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Tego popołudnia odbyło się także plenarne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Transportu Rowerowego, gdzie swoje prezentacje przedstawiali: Krzysztof Kowalik, (Porozumienie Rowerowe oraz Towarzystwo dla Natury i Człowieka), Wojciech Augustyniak (firma Stork Cargo Bike Sp. z o.o.), Paweł Puławski (Wrocławscy Kurierzy Rowerowi), Daniel Michalski (ROOVEE), a także przedstawicielka gdyńskiego referatu - Agata Lewandowska, która opowiedziała o tym, jak rowery cargo zyskują swoją popularność w Gdyni i jak udało się po raz pierwszy w Polsce wprowadzić dotacje do zakupu tych rowerów dla mieszkańców (projekt CityChangerCargoBike). Przewodniczący Zespołu – poseł Franciszek Sterczewski obecny na Zlocie, obiecał zawrzeć postulaty organizacji pozarządowych, samorządów oraz przedsiębiorców w swoich interpelacjach, tak aby rowery cargo mogły być bardziej powszechne w miastach, a ich ruch sprzyjał równoważeniu transportu.

Franciszek Sterczewski był pod wrażeniem gdyńskich działań ukierunkowanych na popularyzację rowerów cargo, zwiększania świadomości wśród gdyńskich przedszkolaków na temat mobilności aktywnej, czy też zachęcania pracowników gdyńskich firm do wybierania roweru w codziennych podróżach do pracy. Wielu uczestników zlotu pozytywnie wypowiadało się o gdyńskich działaniach dotyczących równoważenia mobilności, a znajomość projektów prowadzonych przez Gdynię była dla nas miłą niespodzianką. Do tej pory już kilka miast konsultowało się z nami na temat procedur dotyczących funkcjonowania rowerów cargo w miejskiej flocie, a my chętnie dzielimy się naszym doświadczeniem. Liczymy na to, że i system dopłat do zakupu rowerów cargo będzie powszechny w innych gminach.

Jednym z ostatnich punktów Zlotu był wybór gospodarza tej imprezy na 2021 rok. Chętne były aż trzy miasta, które do tej pory nie gościły cargo-entuzjastów – Poznań, Słupsk oraz Tczew. Do tej pory gospodarzami były Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź oraz Gdynia. Większością dwóch głosów wybrana została stolica Wielkopolski, zatem to właśnie tam polska flota rowerów cargo zawita we wrześniu przyszłego roku.

- Gratulujemy organizatorom VI Zlotu przygotowania udanej imprezy z wieloma ciekawymi punktami, która pozwoliła na testowanie rowerów, integrację ich użytkowników, przekonanie kolejnych osób do nabycia tego typu roweru oraz zwiększenie świadomości na temat zalet cargo-bike'ów w przestrzeni miejskiej – tym razem lubelskiej. Z roku na rok widać, jak wiele osób decyduje się na korzystanie z roweru cargo jako codziennego środka transportu i przekonuje innych, że to nie tylko niezwykle praktyczne, ale i przyjemne. Już około 1000 rowerów towarowych jeździ codziennie po polskich ulicach - i ta liczba wciąż rośnie, dając nadzieję, że nasze miasta będą wkrótce cichsze i zdrowsze - dodaje Agata Lewandowska z Samodzielnego Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością.

Udział Mobilnej Gdyni w VI Ogólnopolskim Zlocie Rowerów Towarowych był możliwy dzięki finansowaniu z projektów CityChangerCargoBike oraz CoBiUM.

Autor: Redakcja portalu Gdynia.pl
Źródło: gdynia.pl
Fot. tytułowe: Piotr Michalski, Polskie Radio Lublin

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: