Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Gdynianie kupują własne cargo!

zakup cargo

To powód do dumy – Gdynia, jako pierwsze miasto w Polsce pomaga swoim mieszkańcom w zakupie rowerów towarowych na własne potrzeby. Umowy na dofinansowanie sięgające 5 tysięcy złotych podpisali już pierwsi mieszkańcy, a to oznacza jedno – na miejskich ulicach będzie więcej nietypowych rowerów do zadań specjalnych!

Cztery nowe cargo-bike'i

Już czworo gdynian może cieszyć się z własnego roweru towarowego, który ułatwi im przemieszczanie się po mieście z dodatkowym bagażem. W środę, 2 września podpisano pierwsze umowy na miejskie dotacje na zakup takich pojazdów. Każda z nich sprawi, że mieszkańcy otrzymają po 5 tysięcy złotych - to spora kwota, bo sięga niemal połowy kosztów zakupu własnego cargo-bike'a.

- Cieszę się, że dzięki uruchomionej dotacji nowe rowery cargo pojawią się w Gdyni. Jako pierwsze miasto w Polsce wspieramy decyzje mieszkańców o zakupie tych środków transportu, tak świetnie sprawdzających się w przestrzeni miejskiej. Już przy wypożyczalni rowerów cargo prowadzonej przez Samodzielny Referat Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością w ramach projektu CityChangerCargoBike było widać, że te rowery przypadły gdyniankom i gdynianom do gustu – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Rowerem zamiast auta

W niektórych przypadkach to właśnie pozytywne wrażenia po przetestowaniu miejskich rowerów towarowych były bodźcem do kupna własnego roweru. O tym, jak można w mieście wykorzystać ten nietypowy pojazd pisaliśmy już wielokrotnie – bez problemu posłuży przy odwożeniu dzieci do szkoły, rodzinnej wyprawie na piknik, przy przewożeniu większych zakupów czy towarów (cargo-bike'i jako jedni z pierwszych testowali gdyńscy przedsiębiorcy).

W środku bez problemu przewieziemy dodatkowy ładunek ważący kilkadziesiąt kilogramów, a pomaga w tym elektryczny napęd. Rowery pomyślnie przetestowali też urzędnicy, bibliotekarze czy pracownicy promujący gdyński budżet obywatelski. Nic dziwnego, że ich funkcjonalność docenili też mieszkańcy i zdecydowali się zastąpić nimi np. samochód osobowy.

- Często chodzę pieszo, z wózeczkiem, jednak dzieci rosną. Nasze potrzeby się zmieniają, więc szukałam innej możliwości przewożenia dzieci i zdecydowałam się na zakup roweru – argumentuje swoją decyzję Emilia Ozimina, jedna z gdynianek, które otrzymały miejską dotację.

- Bardzo dobrze się porusza, jest fajny, właściwie wszędzie się mieści. Nie jest nadmiarowo szeroki, czego się troszeczkę obawiałam. Świetny środek lokomocji, żeby dowozić dzieci do przedszkola, do biblioteki, jechać na okoliczne zakupy, jakieś wydarzenia, czy nawet na wizyty u kolegów i koleżanek – podkreśla Anna Skuras, która też skorzystała z miejskiej dotacji i kupiła własny rower towarowy.

To nie koniec dotacji

Pierwsze cztery umowy już podpisane, natomiast nadal nie wyczerpała się tegoroczna pula środków zarezerwowanych na ten cel – to łącznie 50 tysięcy złotych. Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdyni od 4 sierpnia tego roku z dotacji na zakup roweru towarowego mogą skorzystać osoby fizyczne zamieszkałe na terenie Gdyni. Na zakup roweru ze skrzynią do przewozu towarów lub osób można otrzymać zwrot nawet do 50% wartości zakupionego roweru - maksymalnie 5000 złotych.

- To zadanie realizowane w ramach projektu CityChangerCargoBike, gdzie chcemy, żeby jak najwięcej osób dowiedziało się o rowerach cargo, spróbowało z nich skorzystać, zakupiło je i żeby jak najwięcej takich rowerów pojawiało się na gdyńskich ulicach. Na razie mamy cztery pozytywnie rozpatrzone wnioski, kilka kolejnych czeka na uzupełnienie, jednak mamy jeszcze kilka miejsc dla kolejnych wnioskodawców, którzy też mogą taką dotację otrzymać – zachęca Agata Lewandowska z Samodzielnego Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością Urzędu Miasta Gdyni.

Gdyńskie dotacje będą jednym z tematów rozmów podczas 6. Ogólnopolskiego Zlotu Rowerów Towarowych, który w tym roku odbędzie się w Lublinie. Przypomijmy, że gospodarzem zeszłorocznej edycji zlotu była Gdynia.

W Biuletynie Informacji Publicznej jest dostępna zakładka z niezbędnymi informacjami i wzorami wniosków, a Samodzielny Referat Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością jest gotowy na wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości czy pomoc w dopełnieniu formalności.

Projekt CityChangerCargoBike jest realizowany od września 2018 roku i potrwa do sierpnia 2021 roku. Projekt dofinansowano z Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020.

Autor: K. Złoch
Źródło: gdynia.pl
Fot. tytułowe: P. Kozłowski

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: