Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


OMGGS podpisało umowę na nowe Mevo

Nowy rower Mevo

Firma City Bike Global S.A. z Barcelony zobowiązała się do uruchomienia w przyszłym roku systemu roweru publicznego złożonego z 4,1 tys. jednośladów, który będzie dostępny w 16 gminach naszej metropolii. Hiszpański operator planuje wykorzystać 1000 rowerów z pierwszego systemu Mevo oraz 3099 nowych jednośladów włoskiej firmy Vaimoo, których wcześniejsze wersje są używane w Kopenhadze i Rotterdamie, a najnowsza pojawi się w Sztokholmie i na Pomorzu.

– W Gdyni ekologia jest dla nas ogromnie ważna, dlatego zachęcamy mieszkańców m.in. do korzystania z rowerów i transportu zbiorowego. Dzięki współpracy w ramach wspólnoty Obszaru Metropolitarnego Gdańsk-Gdynia-Sopot mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogli też korzystać z nowoczesnego, sprawnego i ekologicznego systemu rowerów miejskich Mevo 2.0. – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Podpisanie umowy kończy trwające półtora roku postępowanie na system Mevo, którego pierwsza edycja funkcjonowała od marca do października 2019 roku. Był to najpopularniejszy w Polsce i najbardziej innowacyjny w Europie system rowerów z napędem elektrycznym, jednak spółka, która złożyła w 2018 roku najkorzystniejszą ofertę nie wywiązała się z realizacji umowy.

Ze względu na wielokrotne niedotrzymywanie terminów dostaw pełnej floty rowerów oraz na pogarszającą się sytuację finansową ówczesnego operatora władze OMGGS podjęły w październiku 2019 roku decyzję o wypowiedzeniu umowy.

Mevo – reaktywacja

Upadek systemu wzbudził wątpliwości, czy innowacyjny system rowerów z napędem elektrycznym nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy. Ostatecznie w wyniku rozmów z mieszkańcami w grudniu 2019 i styczniu 2020 roku podjęto decyzję, aby 3/4 systemu składało się z rowerów elektrycznych.

Czemu tak długo trzeba czekać na wznowienie systemu? Organizatorem systemu jest stowarzyszenie samorządów OMGGS. Jako podmiot publiczny metropolia nie może po prostu wybrać sobie firmy i uzgodnić z nią ceny. Stowarzyszenie zmuszone jest do ścisłego podlegania procedurom prawa zamówień publicznych, które dają potencjalnym wykonawcom możliwość odwołania na różnych etapach postępowania. Jedna z firm aż czterokrotnie skorzystała z prawa odwoływania się do Krajowej Izby Odwoławczej. Na ostatnim etapie postępowania – nie złożyła jednak oferty.

Drugim powodem opóźnień jest pandemia, która skutecznie zakłóciła międzynarodowe łańcuchy dostaw częściami rowerowymi. Zamówienie dużej ilości sprzętu trwa obecnie trzykrotnie dłużej i jest droższe niż kilka lat temu. To właśnie pandemia spowodowała, że w trakcie postępowania OMGGS zgodził się na wydłużenie do 14 miesięcy okresu, jaki zwycięska firma będzie miała na uruchomienie pierwszego etapu systemu. Umowa podpisana w lutym oznacza, że wykonawca będzie miał czas do czerwca 2023 roku.

Umowa została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączają Kolbudy i Kosakowo.

Nowy operator

Najkorzystniejszą ofertę za 159 mln zł złożyła spółka City Bike Global. Nowy operator pochodzi z Barcelony, jest częścią międzynarodowego koncernu Moventia (równoległa oficjalna nazwa to Marfina), który produkuje autobusy i specjalizuje się w obsłudze usług komunikacji miejskiej. Na całym świecie firma operuje też flotą ponad 30 tysięcy rowerów. W zależności od kontraktu, zarządza systemami rowerów elektrycznych, jak i tradycyjnych lub łączy oba typy.

Firma świadczy usługi w Rotterdamie (Holandia), Cambridge, Kettering i Peterborough (Wielka Brytania), Francji (Clermont-Ferrand), w Finlandii (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere), Peru (Lima) oraz Szwecji (w Sztokholmie w marcu uruchomi 5100 rowerów elektrycznych).

Partnerem City Bike Global jest włoski producent rowerów Vaimoo, produkująca oprócz rowerów specjalistyczne pociągi techniczne, części do satelit kosmicznych oraz systemy łączności. Polskim podwykonawcą CBG będzie obecna od wielu lat na rynku rowerowym szczecińska firmą Geovelo.

– OMGGS to duża metropolia, którą każdego roku odwiedzają dodatkowo dziesiątki tysięcy turystów. Ogromne zapotrzebowanie na rowery miejskie, coraz większa popularność komunikacji rowerowej i chęć przysłużenia się planecie – to kluczowe czynniki. Poza tym wiemy, że władze OMGGS są bardzo otwarci na współpracę z inwestorami, traktują ich po partnersku. To czwarta największa metropolia w Polsce, przyjazna ekologicznemu transportowi, przyjazna ludziom, przyjazna przedsiębiorcom – dlatego zainteresowaliśmy się tym rynkiem. Oczywiście, jako globalna firma jesteśmy dumni, że możemy oferować nasze usługi nie tylko w nowym mieście, ale że jest to nasz pierwszy projekt w Polsce, to bardzo motywujące w kontekście naszych planów rozwoju na polskim rynku – opowiada Jordi Cabanas, dyrektor zarządzający CityBike Global.

Jakie ma być nowe Mevo?

Mevo 2.0, w odróżnieniu do swojego poprzednika, będzie systemem mieszanym z 4099 rowerami – 1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym.

System będzie składał się z 717 stacji. Nowe stacje pojawią się w: Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu – w Kosakowie i Kolbudach. Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewni ich w sumie 51.

Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji:

  • w Gdańsku – 2 226 rowerów i 368 stacji,
  • w Gdyni – 1 137 rowerów i 144 stacje,
  • w Sopocie – 170 rowerów i 28 stacji,
  • w Tczewie – 125 rowerów i 28 stacji,
  • w Rumi – 79 rowerów i 23 stacje,
  • w Pruszczu Gdańskim – 92 rowery i 29 stacji,
  • w Redzie – 39 rowerów i 17 stacji,
  • w Kartuzach – 60 rowerów i 16 stacji,
  • w Pucku – 22 rowery i 14 stacji,
  • we Władysławowie – 44 rowery i 20 stacji,
  • w Sierakowicach – 15 rowerów i 5 stacji,
  • w Żukowie – 20 rowerów i 5 stacji,
  • w Somoninie – 10 rowerów i 2 stacje,
  • w Stężycy – 10 rowerów i 2 stacje,
  • w Kosakowie – 30 rowerów i 11 stacji,
  • w Kolbudach – 20 rowerów i 5 stacji.

Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu (poprzednie rowery miały zasięg 60 km). Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania – co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi).

Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9 + 3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego – 50% floty. Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Wykonawca będzie również zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, jeżeli będzie tego wymagać sytuacja pandemiczna.

Sposób używania systemu się nie zmieni. Rowery IV generacji będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej (skanowanie kodu QR), urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych, a także przez centrum kontaktu.

Rowery będą posiadać m.in. 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym) ze zintegrowanym hamulcem, opony z wkładką antyprzebiciową, a także koszyk o pojemności min. 10 litrów zabezpieczający mały bagaż z 5 stron.

Do dyspozycji użytkowników będą dwa rodzaje abonamentów: miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ramach obu będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym.

Po wyczerpaniu abonamentu, każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł, a na tradycyjnym 0,1 zł. Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu – będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (0,15 zł za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 0,30 zł za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.

Mevo zostanie zintegrowane z systemem Fala - czyli wspólną dla całego województwa pomorskiego platformą łączącą komunikację publiczną z siecią kolejową.

Źródło: OMGGS 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: