15% podróży rowerem w Dublinie?
Od 2006 roku liczba podróży rowerowych w irlandzkiej stolicy wzrosła ponad dwukrotnie (udział osób podróżujących do pracy rowerem wzrósł z poziomu 2,3 do 5,4% w centrum miasta). Mimo to miasto stawia sobie jeszcze wyższy cel - uzyskać 15% udział rowerów w podróżach do/z centrum miasta do 2017 roku. Ma to przyczynić się do zmniejszenia zatłoczenia komunikacyjnego w mieście (a w szczególności w jego centrum), ale przede wszystkim wpłynąć na jakość życia w mieście.
Zgodnie z planami irlandzkiego NTA (Narodowy Urząd Transportu) planowane jest utworzenie stref dostępnych wyłącznie dla pieszych lub pieszych, rowerzystów i pojazdów transportu zbiorowego, w miejscu obecnych ulic, np. St Stephen Green North, Suffolk Street czy wzdłuż rzeki Liffey. Plany te ujęte zostały w raporcie Rady Miasta, który ma dać odpowiedź na rosnący problem zatłoczenia na ulicach centrum miasta.
Obecnie w podziale zadań przewozowych (dot. podróży do/z centrum miasta) w Dublinie dominują podróże transportem zbiorowym, których udział wynosi 48%. Samochodem realizowanych jest 33% podróży, natomiast poozostałe 16% to podróże piesze i rowerowe.
Rezultatem planu ma być wzrost udziału podróży transportem zbiorowym do 55%, obniżenie udziału podróży samochodowych do poziomu 20%, a także uzyskanie 15% dla podróży rowerowych i 10% dla podróży pieszych. Co ciekawe takie wyniki mają być uzyskane już w 2017 roku!
Plany są obecnie w fazie konsultacji społecznych.
[źródło: road.cc; zdjęcie tytułowe: © Copyright JP and licensed for reuse under this Creative Commons Licence]
Komentarze