Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Kontrapas rowerowy na ul. 3 Maja

 Ścieżka rowerowa

Zarząd Dróg i Zieleni rozpoczął wdrażanie zmian na ul. 3 Maja. Na odcinku od ul. Starowiejskiej do ul. Obrońców Wybrzeża wyznaczany jest na jezdni pas ruchu dla rowerów pod prąd ulicy. Dzięki wyznaczeniu tzw. kontrapasa, rowerzyści będą mogli z większą łatwością przejechać odcinek od ścieżki na ul. Władysława IV do terenu Dworca PKP.
Zmiana pociąga za sobą kilka kolejnych w ruchu i postoju na tej ulicy:

- na odcinku od 10 Lutego do ul. Obrońców Wybrzeża zostanie zawężona szerokość dostępnego dla kierowców pasa ruchu,
- zmieni się sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Batorego. Po zmianach możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe,
- do programu sygnalizacji świetlnej zostanie dodana faza, która da zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy tacy się pojawią,
- na odcinku Starowiejska - 10 Lutego likwidacji ulegnie pas lewy. Skręt w lewo w ul. 10 Lutego będzie możliwy z pasa, który obecnie jest pasem środkowym.

Prace rozpoczeły się od korekty linii krawężnika miejsc postojowych przy kawiarni Cyganeria.
Poprawa dostępności ulic Śródmiejskich dla rowerzystów jest częścią przyjętego do realizacji planu w ramach audytu BYPAD przeprowadzonego w 2013r. Równolegle do prac na ul. 3 Maja, ulice Starowiejska, Zgoda, Mściwoja, Zygmunta Augusta i Abrahama od Starowiejskiej do 10 Lutego zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Poza ul..Starowiejską rowerzyści będą mogli poruszać się tam również pod prąd ulicy.

Kontrapasy rowerowe to sprawdzone rozwiązanie, które daje większą swobodę rowerzystom na ulicach, które przez lata były projektowane głównie z myślą o samochodach. Ulice jednokierunkowe dla samochodów poprawiają bezpieczeństwo oraz pozwalają często wygospodarować nieco więcej miejsca na parkowanie, jednak dla rowerzystów są powodem jazdy po chodniku, lub nawet powodem by na rower w ogóle nie wsiadać. Dalekie objazdy, tak jak w ruchu pieszym zniechęcają do podróży. Polskie miasta w ślad za metropoliami zachodniej europy, rozwijającymi komunikację rowerową, coraz częściej i odważniej stosują rozwiązanie dopuszczania ruchu rowerów pod prąd ulicy. Rozwiązanie takie jest bardzo powszechne (obowiązkowe) we Francji. Można je też spotkać w miastach Niemiec, Austrii, Danii czy Szwecji. W Polsce pionierami tego rozwiązania były miasta Kraków, Wrocław i Gdańsk. Nasz sąsiad obecnie może się pochwalić niemal 200 ulicami o długości ponad 40km z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. Co istotne, w wyniku kontraruchu, od początku wyznaczania takiej organizacji w Gdańsku, doszło do zaledwie jednego wypadku, co potwierdza, że jest to rozwiązanie bezpieczne. W Gdyni funkcjonują póki co zaledwie dwie ulice tego typu: ul. Lotników od ul. Przemyskiej do ul. Stryjskiej (za ekranem hałasowym) oraz fragment ul. Starowiejskiej. Mimo wielu obaw. nie doszło na tych ulicach do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzystów. Wychodząc naprzeciw rozwijającej się w polskich miastach komunikacji rowerowej i spełniając wieloletnie apele rowerowych organizacji pozarządowych, we wrześniu br. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ogłosiło nowelizację Rozporządzenia o wytycznych oznakowania dróg, w którym, poza innymi zapisami, w sposób jednoznaczny (wcześniej zapisy budziły wiele wątpliwości) dopuszczono wyznaczanie kontraruchu rowerowego.

Przebieg kontrapasa na poszczególnych odcinkach i najważniejsze zmiany:

 
1 2 4 5

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."