Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Kontrapas rowerowy na ul. 3 Maja

| Drukuj |

 Ścieżka rowerowa

Zarząd Dróg i Zieleni rozpoczął wdrażanie zmian na ul. 3 Maja. Na odcinku od ul. Starowiejskiej do ul. Obrońców Wybrzeża wyznaczany jest na jezdni pas ruchu dla rowerów pod prąd ulicy. Dzięki wyznaczeniu tzw. kontrapasa, rowerzyści będą mogli z większą łatwością przejechać odcinek od ścieżki na ul. Władysława IV do terenu Dworca PKP.
Zmiana pociąga za sobą kilka kolejnych w ruchu i postoju na tej ulicy:

- na odcinku od 10 Lutego do ul. Obrońców Wybrzeża zostanie zawężona szerokość dostępnego dla kierowców pasa ruchu,
- zmieni się sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Batorego. Po zmianach możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe,
- do programu sygnalizacji świetlnej zostanie dodana faza, która da zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy tacy się pojawią,
- na odcinku Starowiejska - 10 Lutego likwidacji ulegnie pas lewy. Skręt w lewo w ul. 10 Lutego będzie możliwy z pasa, który obecnie jest pasem środkowym.

Prace rozpoczeły się od korekty linii krawężnika miejsc postojowych przy kawiarni Cyganeria.
Poprawa dostępności ulic Śródmiejskich dla rowerzystów jest częścią przyjętego do realizacji planu w ramach audytu BYPAD przeprowadzonego w 2013r. Równolegle do prac na ul. 3 Maja, ulice Starowiejska, Zgoda, Mściwoja, Zygmunta Augusta i Abrahama od Starowiejskiej do 10 Lutego zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Poza ul..Starowiejską rowerzyści będą mogli poruszać się tam również pod prąd ulicy.

Kontrapasy rowerowe to sprawdzone rozwiązanie, które daje większą swobodę rowerzystom na ulicach, które przez lata były projektowane głównie z myślą o samochodach. Ulice jednokierunkowe dla samochodów poprawiają bezpieczeństwo oraz pozwalają często wygospodarować nieco więcej miejsca na parkowanie, jednak dla rowerzystów są powodem jazdy po chodniku, lub nawet powodem by na rower w ogóle nie wsiadać. Dalekie objazdy, tak jak w ruchu pieszym zniechęcają do podróży. Polskie miasta w ślad za metropoliami zachodniej europy, rozwijającymi komunikację rowerową, coraz częściej i odważniej stosują rozwiązanie dopuszczania ruchu rowerów pod prąd ulicy. Rozwiązanie takie jest bardzo powszechne (obowiązkowe) we Francji. Można je też spotkać w miastach Niemiec, Austrii, Danii czy Szwecji. W Polsce pionierami tego rozwiązania były miasta Kraków, Wrocław i Gdańsk. Nasz sąsiad obecnie może się pochwalić niemal 200 ulicami o długości ponad 40km z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. Co istotne, w wyniku kontraruchu, od początku wyznaczania takiej organizacji w Gdańsku, doszło do zaledwie jednego wypadku, co potwierdza, że jest to rozwiązanie bezpieczne. W Gdyni funkcjonują póki co zaledwie dwie ulice tego typu: ul. Lotników od ul. Przemyskiej do ul. Stryjskiej (za ekranem hałasowym) oraz fragment ul. Starowiejskiej. Mimo wielu obaw. nie doszło na tych ulicach do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzystów. Wychodząc naprzeciw rozwijającej się w polskich miastach komunikacji rowerowej i spełniając wieloletnie apele rowerowych organizacji pozarządowych, we wrześniu br. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ogłosiło nowelizację Rozporządzenia o wytycznych oznakowania dróg, w którym, poza innymi zapisami, w sposób jednoznaczny (wcześniej zapisy budziły wiele wątpliwości) dopuszczono wyznaczanie kontraruchu rowerowego.

Przebieg kontrapasa na poszczególnych odcinkach i najważniejsze zmiany:

 

1 2 4 5

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: