Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


System Roweru Metropolitalnego

 

GAM 9212

System Roweru Metropolitalnego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot to krok w kierunku rozwoju komunikacji publicznej oraz spopularyzowaniu roweru jako jednego z podstawowych środków transportu miejskiego.


Wdrożenie Systemu Roweru Metropolitalnego ściśle wiąże się z potrzebą rozwoju nowoczesnych węzłów przesiadkowych w obszarach stacji kolejowych oraz istniejących już węzłów. Rower Metropolitalny zwiększy dostępność do tych węzłów, stworzy szybką, tanią i komfortową alternatywę dla komunikacji samochodowej.


Projekt zakłada budowę systemu opartego o flotę 3,5 tys. rowerów miejskich wraz z zapleczem technicznym i teleinformatycznym. Komunikacja rowerowa tym sposobem stanie się bardzo łatwo dostępna dla mieszkańców kilkunastu miast i miejscowości Obszaru Metropolitalnego.


System będzie składał się z rowerów oferowanych na krótkookresowy wynajem w dwóch modelach:
- Obszarowym – dającym możliwość wypożyczenia roweru w jednej z wielu miejskich lokalizacji oraz zwrotu w innej (dowolnej, oznacza to że będzie można zaparkować rower praktycznie w dowolnym publicznie dostępnym miejscu). Ten model będzie wykorzystywany w dużych miastach, śródmieściach.
- Punktowo – obszarowym – polegającym na wypożyczaniu zautomatyzowanym z koniecznością zwrotu roweru do oznaczonego miejsca postoju rowerów (będą to odpowiednio oznakowane stojaki rowerowe). Model ten dedykowany jest obszarom gmin wiejskich oraz mniej zaludnionym dzielnicom większych miast.


Flota rowerów będzie wyposażona w szereg urządzeń takich jak moduł GPS, elektrozamek, alarm, łączność GPRS oraz system umożliwiający rezerwację roweru zdalnie przy pomocy aplikacji na smartfona.

 

            parkowanie rowerów          zapięcie rowerów

 

Chęć przystąpienia do projektu roweru metropolitalnego zadeklarowały następujące gminy: Gmina Miasta Gdańska, Gmina Miasta Gdyni, Gmina Miasta Sopotu, Gmina Żukowo, Gmina Miasta Redy, Gmina Miejska Pruszcz Gdański, Gmina Pruszcz Gdański, Gmina Miasta Tczewa, Gmina Miasta Wejherowa, Gmina Sierakowice, Gmina Miasta Rumi, Gmina Somonino, Gmina Stężyca, Gmina Kartuzy, Gmina Miasta Puck oraz Gmina Władysławowo.

mapa gmin  rower metropolitalny

 


Projekt został podzielony na etapy, w tej chwili kończy się realizacja etapu drugiego.


Etap I obejmował prace nad studium koncepcyjnym, zakończyły się one w marcu 2016 r. Całe Studium Koncepcyjne SRM można pobrać pod poniższym linkiem: Studium koncepcyjne SRM


Etap II (aktualnie realizowany) to partnerstwo. Na etap ten składa się wyliczenie potencjalnych kosztów funkcjonowania systemu, dzielenie się tymi informacjami z gminami chętnymi dołączyć się do projektu. Aktualnie udział zadeklarowało 16 gmin. Kolejnym krokiem będzie wspólna decyzja odnośnie wyboru modelu biznesowego projektu oraz podjęcie decyzji determinujących zamówienie dokumentacji.


Etap III (do lipca 2017 r.) to projektowanie i konsultacje. Konsultacje społeczne będą obejmowały m.in. rozmieszczenie poszczególnych miejsc postoju rowerów.


Etap IV (I kwartał 2017 r.) to zakup – zamówienie systemu oraz prace polegające na przygotowaniu zaplecza i kard


Etap V (wiosna 2018 r.) to wdrożenie i nadzór działania systemu.


Projekt finansowany będzie m.in. ze środków unijnych, środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego oraz Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Wdrażać go będzie stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk – Gdynia – Sopot. Wstępne analizy wykazują, że środki RPO będą mogły być wykorzystane wyłącznie na niektóre koszty związane z projektem takie jak zakup rowerów, miejsc postoju, przygotowanie zaplecza technicznego. Pokrycie kosztów bieżących oraz związanych z utrzymaniem systemu pozostaje po stronie samorządów biorących udział w projekcie.

 

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."