Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Bądź bezpieczny w mieście - przewodnik rowerzysty

Plac Kaszubski w Gdyni

Jazda rowerem jest prosta, uczymy się jej we wczesnych latach szkolnych. Pomimo iż większość z nas przechodziła kurs, po którym otrzymywało się kartę rowerową, to prawdopodobnie niewiele osób pamięta, jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru oraz jak i gdzie należy sygnalizować wykonywane manewry na rowerze. Takiego stanu rzeczy nie zmienia też zazwyczaj uzyskanie prawa jazdy. Ponieważ nieznajomość prawa szkodzi, warto przypomnieć sobie poniższe informacje:

Istnieje wiele typów rowerów – zgłębienie ich różnorodności mogłoby zająć pół dnia. Dla bezpieczeństwa mają jednak znaczenie elementy, które nie zawsze występują w zakupionym przez nas rowerze. Oto obowiązkowe wyposażenie roweru:

rower schemat

1.    Światło pozycyjne białe lub żółte (na wysokości od 25 – 150cm) ciągłe lub migające
2.    Światło pozycyjne czerwone, może być migające
3.    Światło odblaskowe czerwone o kształcie innym niż trójkąt
4.    Co najmniej jeden sprawny hamulec
5.    Dzwonek

Dodatkowo na rowerze można również umieścić inne światła pozycyjne, odblaski barwy żółtej na kołach i pedałach, a także inne odblaski na kołach (np. pasek na oponach)i.

Obowiązkowym wyposażeniem rowerzysty nie jest kamizelka i kask. Są to dodatkowe elementy, które mogą przede wszystkim zapewnić niektórym poczucie większego bezpieczeństwa. Obowiązkowe nie są również: bagażniki, błotniki czy osłona na łańcuch – elementy te mogą się jednak często przydać do podróży rowerem po mieście.

Oznakowanie

Rower jest pojazdem. Rowerzysta powinien poruszać się drogą dla rowerów lub jezdnią. Poruszanie się chodnikiem jest dozwolone tylko w wyjątkowych przypadkach, ale o tym innym razem. Oto najważniejsze znaki i symbole, które powinni znać rowerzyści:

rower znak1

Droga dla rowerów – wydzielona (od chodnika i jezdni) specjalna część drogi dla rowerzystów. Nie mogą się na niej poruszać piesi (w tym rolkarze), ani samochody. Przekreślony znak oznacza koniec drogi rowerowej, ale nie oznacza, że nie możemy kontynuować jazdy – musimy znaleźć po prostu inną część drogi do tego przeznaczoną.

rower znak2

Droga dla pieszych i rowerów – część drogi przeznaczona dla ruchu pieszych jak i rowerzystów. Tu: wersja z linią pionową oznacza tak ciąg, gdzie część rowerowa jest po jednej ze stron. Na tej stronie obowiązują zasady takie jak na drodze dla rowerów.

rower znak3

Droga dla pieszych i rowerów (linia pozioma) - różnica ze znakiem wyżej polega na tym, iż na tej drodze pierwszeństwo mają piesi! Rowerzyści powinni jechać dostatecznie wolno i ostrożnie.

rower znak4

Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów – to znak dla kierujących pojazdami na jezdni, ale warto wiedzieć, że to najczęściej jedyne miejsca, gdzie możemy przejechać z drogi dla rowerów przez jezdnię ulicy. Dla rowerzystów przejazdy oznaczone są przerywanymi liniami obok zebry.  Prze przejścia dla pieszych (zebra) rowery powinniśmy prowadzić pieszo. Są też osobne od przejść przejazdy (podobny znak, bez pieszego).

rower znak5

Zakaz wjazdu rowerów – oznacza część drogi, której nie wolno poruszać się rowerem. Najczęściej są to ulice o dużym natężeniu ruchu lub o dużej ilości pojazdów ciężarowych.

 Warto pamiętać!

Jeśli droga dla rowerów lub droga dla pieszych i rowerów jest wyznaczona przy ulicy w kierunku, w którym się poruszamy lub zamierzamy skręcić mamy obowiązek się po niej poruszać.

Znaki drogowe przeważnie ustawia się z prawej strony części drogi, której one dotyczą. Np. jeśli znak „zakaz wjazdu rowerów” ustawiony jest po naszej lewej stronie, nie oznacza to, że nie możemy się poruszać po jego prawej stronie (np. drogą dla rowerów).

Jazda, sygnalizowanie manewrów

Rowerem na jezdni nie należy jechać przy samym krawężniku. Zwykle są tam nierówności, dziury i studzienki, na których można uszkodzić koło lub się przewrócić. Jazda zbyt blisko krawędzi jezdni sprawia też, że jesteśmy nieprzewidywalni, gdy zaczynamy te nierówności omijać. Znacznie bezpieczniej jest jechać prosto, w nieco większej odległości od krawężnika, niż nagle skręcać kierowcom pod koła, by ominąć jakąś dziurę. Jadąc zbyt blisko krawężnika jesteśmy też słabiej widoczni dla aut - zwłaszcza dla aut włączających się do ruchu z miejsc parkingowych z prawej strony. Narażamy się też na kolizje z otwieranymi przez kierowców drzwiami zaparkowanych równolegle do jezdni aut. Pamiętajmy również, że prawo pozwala cyklistom na jazdę środkiem pasa ruchu w sytuacji, gdy pas ruchu umożliwia jazdę w kilku kierunkach naraz. Ten przepis pozwala jechać środkiem pasa przed skrzyżowaniami, na skrzyżowaniach oraz na większości rond. Zapobiega on sytuacjom, w których rowerzyście jadącemu prosto zajeżdża drogę auto, którego kierowca postanowił skręcić w prawo (lub lewo) w trakcie lub bezpośrednio po nielegalnym manewrze wyprzedzania. Dlatego w takiej sytuacji, zwłaszcza na rondzie, warto wyjechać na środek pasa.

Przewidywalność jazdy dotyczy też oczywiście odpowiednio wczesnego i wyraźnego sygnalizowania manewrów, które wykonuje się wyciągając rękę w stronę, w którą mamy zamiar skręcić (lub zmienić pas). Ważne jest by manewr sygnalizować odpowiednio wcześnie - nie w momencie samej zmiany pasa lub wykonywania skrętu, a w momencie, w który dopiero zamierzamy to zrobić. Pamiętajmy też, że przed skrętem lub zmianą pasa w lewo, zawsze należy się upewnić, czy nie zajedziemy komuś drogi. Sama sygnalizacja chęci wykonania manewru nie daje nam jeszcze pierwszeństwa.  Na drogach rowerowych panuje prawdopodobnie błędne przekonanie, że sygnalizowanie manewrów jest ważne tylko na jezdniach ulic. Myślę, że osoby, które miały już drobne wypadki z innymi rowerzystami spowodowane zmianą kierunku jazdy lub niespodziewanym zatrzymaniem wiedzą, że tak nie jest. Należy zawsze informować pozostałych uczestników ruchu drogowego o wykonywanych przez nas manewrach.

[zdjęcie tytułowe: K. Romański]

lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."