Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Srebrna Szprycha dla Gdyni

1af35c5027c56baf72fd14041e4e7f1e

Gdyńskie rozwiązania rowerowe zostały docenione. Dostrzeżono i pozytywnie oceniono modernizację trasy rowerowej w parku Kolibki, gdzie zastosowano specjalny rodzaj nawierzchni. Za realizację tej inwestycji otrzymaliśmy nagrodę Srebrnej Szprychy. Jest ona przyznawana za działalność na rzecz rozwoju komunikacji rowerowej na terenie aglomeracji gdańskiej. Wręczenie nagrody to część finału Metropolitalnego Wielkiego Przejazdu Rowerowego.

W tym roku Srebrna Szprycha trafiła do Gdyni. To wyróżnienie przyznawane jest od 2014 roku. Otrzymują je instytucje lub osoby, które przysłużyły się dla rozwoju komunikacji rowerowej. Przyznawane jest wspólnie przez organizacje rowerowe metropolii gdańskiej zrzeszone w Federacji Organizacji Rowerowych Trójmiasta. Doceniły one i nagrodziły, jak czytamy w uzasadnieniu, realizację innowacyjnej modernizacji fragmentu trasy rowerowej w Gdyni Kolibkach – z zastosowaniem wodoprzepuszczalnej nawierzchni żywiczno-mineralnej.

– Jest to innowacyjne rozwiązanie, które może się przydać wielu rowerzystom, bo zostało zrealizowane w terenie zielonym, gdzie jest trudno o taką infrastrukturę. To pierwsza inwestycja na tak dużą skalę. Liczymy, że będzie kontynuacja, bo takie tereny są predysponowane, żeby tworzyć tam tego typu ekologiczne nawierzchnie – mówi Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii.

Nagroda wręczana jest podczas finału Metropolitalnego Wielkiego Przejazdu Rowerowego. W tym roku odbył się on 10 czerwca na Sopockich Błoniach. Srebrną Szprychę, w imieniu prezydenta Gdyni, odebrał Marek Łucyk – dyrektor Gdyńskiego Centrum Sportu wraz z Jakubem Furkalem - pełnomocnikiem prezydenta ds. komunikacji rowerowej.

– Stale rozwijamy gdyńską infrastrukturę rowerową. Rośnie nie tylko liczba kilometrów ścieżek, po których komfortowo mogą poruszać się cykliści, ale również poprawia się jakość dróg. Zależy nam, by korzystali z nich zarówno mieszkańcy, jak i turyści. Docenienie naszych działań w postaci nagrody mobilizuje do dalszej wytężonej pracy – mówi Marek Łucyk.

– Przyznanie nagrody Srebrnej Szprychy odczytuję jako uznanie dla poszukiwań rozwiązań niestandardowych, wypróbowywania nowych materiałów czy technologii budowy dróg rowerowych. Mineralna nawierzchnia wodoprzepuszczalna sprzyja nie tylko wygodnej komunikacji, ale również pomaga nawodnić przydrożną roślinność i zwiększa retencję. Projektując i budując drogi rowerowe w Gdyni, zawsze mamy na uwadze ochronę zieleni, która jest nie do przecenienia w kontekście jakości życia oraz takie rozwiązania, które w najmniejszym stopniu ingerują w przyrodę. Ta nagroda bardzo mobilizuje i zachęca do dalszego usprawniania sieci dróg rowerowych. W imieniu całego zespołu dziękuję za to wyróżnienie – dodaje Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.

Droga rowerowa w parku Kolibki powstała w roku 2013. Jest kontynuacją nadmorskiej trasy rowerowej między Orłowem a Gdańskiem. To również część międzynarodowej trasy R-10 wokół Morza Bałtyckiego. Przebiega przez teren objęty ochroną konserwatorską. Wcześniej miała nawierzchnię żwirową, jednak ta się nie sprawdziła. Podczas ulewnych deszczy żwir był wypłukiwany, a na powierzchni pozostawały duże kamienie. Poszukano więc innego rozwiązania, które zapewni zarówno komfort jazdy rowerem oraz ochronę środowiska oraz wpasuje się w parkowe otoczenie i wymagania konserwatorów zabytków, a także będzie przyjazne roślinności. Postawiono na nawierzchnię mineralno-żywiczną, która spełnia wszystkie te wymagania. Jest to eksperyment w skali Trójmiasta. Woda nie będzie już spływała wzdłuż drogi, tylko od razu wsiąkała w nawierzchnię. Podobne rozwiązanie zastosowano również na drodze rowerowej przy budowanym obecnie skrzyżowaniu ul. Dworcowej i 10 Lutego.

Podczas finału Wielkiego Przejazdu Rowerowego, poza Srebrną Szprychą, są też przyznawane inne wyróżnienia. Od 2006 roku wręczana jest Złota Szprycha – przyznawana dla instytucji lub osób, które zasłużyły się dla rozwoju komunikacji rowerowej na terenie Gdańska. Jej przeciwieństwo to Zardzewiała Szprycha. Od 2013 roku otrzymują ją osoby i instytucje, których działania, postawy bądź zaniechania w sposób istotny szkodzą rozwojowi komunikacji rowerowej w naszej metropolii.

22. Metropolitalny Wielki Przejazd Rowerowy

10 czerwca odbył się 22. Metropolitalny Wielki Przejazd Rowerowy. Ulicami Pomorza przejechali jednak nie tylko rowerzyści, ale też rolkarze, wrotkarze, deskorolkarze oraz osoby na wózkach inwalidzkich. A to dlatego, że organizatorzy kierują się zasadą „koła, kółka – jedna spółka".

Trasa przejazdu biegła w tym roku przez 10 miast aglomeracji: Wejherowo, Redę, Rumię, Gdynię, Sopot, Gdańsk, Kartuzy, Żukowo, Pruszcz Gdański oraz Tczew. Z różnych kierunków Pomorza jechały cztery peletony, które na końcu połączyły się w jedną dużą grupę. Peleton tczewski jechał z Tczewa przez Pszczółki i Pruszcz Gdański do Śródmieścia Gdańska. Drugi to peleton kartuski – gdzie rowerzyści z Kartuz, Żukowa, Banina oraz Kokoszek przejechali do Śródmieścia Gdańska. Peleton gdański przemierzył trasę spod stadionu Energia Gdańsk, tunelem pod Martwą Wisłą i dalej przez Stogi i Przeróbkę do Śródmieścia Gdańska. Tam połączył się z peletonami z Tczewa i Kartuz, a po krótkim postoju wspólnie ruszyli w stronę Wrzeszcza i granicy z Sopotem. Peleton północny wystartował z Wejherowa i przejechał przez Redę, Rumię i Gdynię kierując się w stronę Sopotu.

Gdyński odcinek rajdu, jako część peletonu północnego, rozpoczął się na skwerze Kościuszki o godz. 12.50. Przy wjeździe w Drogę Zieloną uczestnicy spotkali się z rowerzystami jadącymi z Gdańska. Do czterech peletonów wcześniej dołączyły także grupy rowerowe i rowerzyści ze Słupska, Elbląga, Malborka, Lęborka, Starogardu Gdańskiego i Kościerzyny.

Meta przejazdu była zlokalizowana na Sopockich Błoniach. Tam odbył się wielki finał imprezy. Na wszystkich uczestników Metropolitalnego Wielkiego Przejazdu Rowerowego czekało wiele atrakcji, m.in. konkurs na najlepsze przebranie, szprychówki – czyli barwne, numerowane karty pamiątkowe Wielkiego Przejazdu Rowerowego, rozstrzygnięcie rywalizacji w ramach Firmowego Przejazdu Rowerowego oraz zjazd foodtrucków. Rozdano także Złote i Srebrne Szprychy.

22. Metropolitalny Wielki Przejazd Rowerowy jest wspólnym przedsięwzięciem organizacji i grup rowerowych z terenu Metropolii Gdańsk - Gdynia - Sopot.

Źródło: gdynia.pl 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."