Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Śluzy rowerowe – jak z nich korzystać?

Sluza Swietojanska

Przejeżdżających przez centrum miasta gdynian może zadziwić nowa kolorystyka jezdni. Wymalowany na ul. Świętojańskiej czerwony pas to nic innego, jak śluza rowerowa. Ma ułatwiać cyklistom skręcanie w prawo i poprawia ich widoczność i bezpieczeństwo.

W Gdyni pierwsze śluzy rowerowe pojawiły się przy skrzyżowaniu ul. Świętojańskiej z al. Marsz. Piłsudskiego. Wcześniej osoby jadące rowerem wzdłuż Świętojańskiej od ul. Partyzantów miały obowiązek poruszania się tymi samymi pasami razem z samochodami. Było to mało komfortowe, a mniej doświadczeni miłośnicy dwóch kółek mogli obawiać się o swoje bezpieczeństwo. Zmianie uległa organizacja ruchu w taki sposób, że poprzez nieznaczne zwężenie dotychczasowych pasów umożliwiono wyznaczenie pasa dedykowanego rowerzystom.

Jak korzystać z pasów i śluzy?

– Rowerzysta jadący od ul. Partyzantów w dół ulicy Świętojańskiej wjeżdża na czerwony pas rowerowy i jedzie nim cały czas na wprost. Rowerzyści chcący skręcić w prawo w al. Piłsudskiego mają do wyboru dwie sytuacje. Jeśli świeci się zielone światło, powinni, tak jak samochody, korzystać z prawoskrętu i tuż za światłami skręcić w ścieżkę rowerową. Z kolei w przypadku światła czerwonego rowerzyści powinni dojechać do skrzyżowania pasem rowerowym (omijając stojące samochody) i tam ustawić się na śluzie rowerowej przed innymi pojazdami, czyli przed pasem do skrętu w prawo. Gdy zaświeci się zielone światło, skręcić w prawo. Zatem ze śluzy rowerowej można skorzystać wyłącznie w przypadku świecącego się czerwonego światła – tłumaczy Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.

Dzięki śluzom rowerowym rowerzysta ma możliwość zająć miejsce na samym początku i opuścić skrzyżowanie jako pierwszy. Takie rozwiązanie znacznie podnosi bezpieczeństwo najsłabszych uczestników ruchu.

Kolejne śluzy pojawią się na skrzyżowaniu ul. Portowej i Wendy oraz Władysława IV i Armii Krajowej.

Źródło: gdynia.pl

Zdjęcie tyt.: J. Furkal

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

W Alei Żeglarstwa Polskiego w gdyńskiej marinie odsłonięcie tablicy Prof. Czesława Marchaja, wybitnego teoretyka że… https://t.co/2DG1fWq0Pz

by Gdynia

🏖️ 🌞 🌊 Informacje z plaż #wGdyni. Dużo słońca, stan morza 1, flagi - białe 🏳️🏳️🏳️🏳️ Babie Doły: 🌡️ wody 18, 🌡️ powi… https://t.co/96qpVvrjOj

by Gdynia