Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Gdynia wsiada na MEVO!

Rower Mevo

Ruszyły! Od dziś na terenie 14 miast i gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot można korzystać z MEVO. To największy w Europie system rowerów publicznych, na których mogą jeździć także mieszkańcy wszystkich dzielnic Gdyni. Za nami oficjalna inauguracja systemu, który na dziś składa się z ponad 1200 rowerów!

Rozpoczynamy nowy etap w historii trójmiejskiej komunikacji. Od dziś oficjalnie rusza system roweru metropolitalnego MEVO, który daje możliwość szybkiego i korzystnego dla zdrowia oraz środowiska poruszania się po mieście. W pokonywaniu kolejnych kilometrów pomoże elektryczne wspomaganie napędu.

Pierwsze z rowerów można już zobaczyć w akcji na ulicach, a na oficjalny początek włodarze wszystkich gmin i miast wchodzących w skład systemu pojawili się w Sopocie - w samym środku trójmiejskiej aglomeracji.

- To historyczny dzień, łączymy prawie całe województwo pomorskie. Te kilka tysięcy rowerów spowoduje, że faktycznie bardzo dużo osób będzie na nich dojeżdżać na przykład do pracy. Ogromnie się z tego cieszę, bo sama Gdynia jest dosyć górzystym terenem, a rowery ze wspomaganiem elektrycznym mogą przekonać do siebie bardzo wielu mieszkańców – mówił tuż po oficjalnej inauguracji Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Już dzisiaj mamy też bardzo dużo możliwości, jeżeli chodzi o zmiany, pracujemy nad dodatkowymi stacjami i ewentualnymi zmianami ich adresów. System dziś rusza, a my już jesteśmy o krok dalej i będziemy aktualizować niektóre kwestie – dodaje wiceprezydent Łucyk.

To dopiero początek – do stacji MEVO w całym województwie, w tym i w Gdyni, trafiło na start ponad 1000 rowerów. Docelowo będzie ich ponad 4000, co daje systemowi miano największego i jednocześnie najnowocześniejszego w Europie!

Wszystkie niezbędne informacje znajdziemy na stronie internetowej rowermevo.pl. Z perspektywy użytkownika warto wspomnieć przede wszystkim o intuicyjnej obsłudze, do której wystarczy smartfon z zainstalowaną aplikacją (skanując kod QR), karta zbliżeniowa (po dodaniu jej do konta użytkownika, przykładając do komputera pokładowego) lub kontakt z biurem obsługi.

- Obecnie, o godzinie 14:00 zostało oddanych w ręce użytkowników 1200 rowerów. Każdy może sprawdzić na swoim komputerze lub telefonie, gdzie obecnie przebywają – mówi Michał Glaser, dyrektor biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Zostało też oddanych 660 stacji na terenie 14 gmin, od Władysławowa po Tczew. Zależało nam, aby dostęp do tych rowerów był jak najłatwiejszy. Kluczowe będzie przejście pierwszego kroku, po którym rower będzie można wypożyczyć jednym dotknięciem karty, biletu, legitymacji studenckiej lub za pomocą telefonu. To rejestracja na stronie, która mi dzisiaj zajęła 30 sekund. Kolejnym krokiem będzie już doładowanie konta – wyjaśnia Michał Glaser.

Po doładowaniu wystarczy przejść kolejne kroki wskazane przez aplikację i można cieszyć się z jazdy. Abonament miesięczny, w ramach którego będziemy mogli korzystać z roweru 90 minut dziennie kosztuje 10 złotych, zaś roczny – 100 złotych. Po przekroczeniu tego czasu opłata za każdą minutę wynosi 5 groszy. Jeśli nie chcemy korzystać z opłat abonamentowych, możemy korzystać z opłaty minutowej - wyniesie ona 10 groszy za minutę.

MEVO po Gdyni

Cały system to sieć stacji, która w przypadku samej Gdyni oznacza aż 146 punktów. MEVO możemy wypożyczyć i oddać we wszystkich dzielnicach miasta, tak samo w miejscach szczególnie obleganych przez turystów, jak chociażby Bulwar Nadmorski czy Molo Południowe.

- Gdynia otrzymuje nowy sposób poruszania się po mieście. W pierwszym etapie mamy 340 rowerów przy niespełna 150 stacjach – zaznacza Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Oczywiście będzie ich coraz więcej. Czeka nas zmiana zachowań transportowych. Takie rowery są pewnym uzupełnieniem, być może nie zastąpią nam prywatnych rowerów, ale będą świetną okazją, żeby podjechać do węzłów przesiadkowych, zostawić je pod pracą i po prostu się tym nie martwić – podkreśla.

Ten sam rower w różnych miejscach

W 14 miastach i gminach regionu rozmieszczono łącznie 660 stacji rowerowych. Można na nich wypożyczyć i zwrócić rower bez dodatkowych opłat. Dzięki zastosowaniu systemu IV generacji istnieje też możliwość zwrotu roweru również poza punktami postoju. Naliczana jest wtedy dodatkowa opłata w wysokości 3 zł. Ważne, by zrobić to w obrębie strefy użytkowania (granice poszczególnych miast), by było to miejsce ogólnodostępne i by zwrócony rower nie zagrażał innym użytkownikom drogi, nie blokował przejścia ani przejazdu. Tak zwrócony rower może wypożyczyć inny użytkownik. Jeśli odprowadzi go na stację, otrzyma bonus – 2 złote doładowania konta.

Z MEVO mogą korzystać mieszkańcy i turyści nie tylko Gdyni, Gdańska i Sopotu – w skład systemu wchodzi też Tczew, Puck, Reda, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężyca, Władysławowo, Żukowo, Pruszcz Gdański i Rumia. To jeden z pierwszych w Polsce systemów rowerowych dostępnych przez cały rok, przy czym docelowo w okresie zimowym (grudzień-luty) liczba dostępnych rowerów będzie zmniejszona do 1224 sztuk.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.

Autor: K. Złoch
Źródło: gdynia.pl 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."