Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Rowerowa majówka

Bulwar Rowerzyści

Choć sezon rowerowy trwa w Gdyni cały rok, to maj potrafi skusić nawet największych rowerowych leniuchów do wyprawy na dwóch kółkach. W naszym mieście mamy piękne i odpowiednio przygotowane szlaki rowerowe, wśród których każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Długi weekend może być świetną przygodą dla całej rodziny. Wśród szlaków w Gdyni do wyboru są te przeznaczone dla rodzin z dziećmi, jak i dla zaawansowanych miłośników dwóch kółek. Cykliści mają tu do dyspozycji ponad 100 kilometrów tras rowerowych.

Są typowo miejskie ścieżki prowadzące wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych, ścieżki nad samym brzegiem morza, po terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, a nawet na estakadzie zawieszonej wysoko pomiędzy wzgórzami morenowymi. Nie brakuje tras łatwych, jak i takich dla bardziej wymagających, nadających się do uprawiania kolarstwa górskiego.

Z kolei na plażowiczów czekają miejsca do parkowania rowerów tuż nad samym morzem. Stojaki zlokalizowane są przy plaży w Śródmieściu, na końcu bulwaru, w Orłowie przy molo i przy Scenie Letniej Teatru Miejskiego, w Kolibkach tuż przy granicy z Sopotem oraz przy pętli na końcu ul. Zielonej w Babich Dołach. Drogowskazy rowerowe ułatwią znalezienie właściwej drogi między ujściem potoku Swelina (przy granicy Gdyni z Sopotem), przez Park Kolibki, Orłowo i na Polance Redłowskiej kończąc. Nowe oznakowanie pojawi się już niebawem w gdyńskich lasach.

- Majówka to doskonały czas, aby wskoczyć na rower i aktywnie spędzić ten długi weekend. Na cyklistów czeka ponad 100 km dróg miejskich i leśnych, a komu brakuje pomysłów na wybranie odpowiedniej trasy z pomocą przychodzi przewodnik rowerowy, który można odebrać w informacji turystycznej - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydents ds. komunikacji rowerowej.

Na mieszkańców czeka ponad 5 tys. egzemplarzy przewodników. Jest też dostępna wersja elektroniczna: www.gdynia.mapaszlakow.eu.

Mapa szlaków rowerowych

Do dyspozycji rowerzystów jest przygotowanych również 12 miejskich stacji do samodzielnej naprawy rowerów oraz 1 kompresor rowerowy, zlokalizowany przy wejściu na plażę Śródmieście. Każdy mieszkaniec może w nich serwisować swój rower, dokonać drobnych napraw i przystosować go do jazdy. Stacje ustawione są w punktach o dużym natężeniu ruchu jednośladów.

Stacja naprawy rowerow

Rowerzyści mają tam do dyspozycji zestaw najpopularniejszych kluczy rowerowych (imbusowych i nastawnych), 2 łyżki do opon oraz wkrętaki płaskie i krzyżowe. Każda ze stacji jest wyposażona w narzędzia do drobnych napraw takich jak regulacja przerzutek, ustawienie kierownicy lub siodełka. Jeśli wymagana jest bardziej skomplikowana naprawa, przyda się specjalny hak umożliwiający zawieszenie roweru. Zestawy mają pompkę z manometrem i adapterem na najbardziej powszechne rodzaje wentyli. Ta przydaje się nie tylko do rowerów. Pasuje również do kół w wózkach inwalidzkich i wózkach dziecięcych. Całość mieści się w eleganckiej obudowie ze stali nierdzewnej, przytwierdzonej trwale do podłoża.

Lokalizacje stacji naprawy rowerów:
– Gdynia InfoBox (ul. Świętojańska 30),
– Centrum Nauki Experyment (al. Zwycięstwa 96/98),
– bulwar Nadmorski w pobliżu Browaru Port Gdynia,
– bulwar Nadmorski w pobliżu Polanki Redłowskiej,
– Gdynia Arena (ul. Górskiego 8),
– molo w Orłowie (promenada królowej Marysieńki),
– skrzyżowanie ulic Morskiej i Kcyńskiej,
– skrzyżowanie ulic Chwarznieńskiej i Staniszewskiego,
– skrzyżowanie ulic Chwaszczyńskiej i Małe Karwiny,
– skrzyżowanie ulic Rdestowa i Nowowiczlińska,
– Zarząd Dróg i Zieleni (na dziedzińcu – ul. 10 Lutego 24),
– skrzyżowanie ulicy Prusa i al. Piłsudskiego.

Dużym ułatwieniem dla rowerzystów są też prowadnice, elementy infrastruktury rowerowej, po których można wprowadzać i sprowadzać rowery. To znacznie wygodniejsze rozwiązanie od dźwigania i wnoszenia rowerów na rękach. Stosowane są w miejscach o dużych nachyleniach lub tam, gdzie nie ma możliwości podjazdu w łagodniejszy sposób.

Prowadnice rowerowe

120 metrów nowych prowadnic zainstalowanych zostało ostatnio na kładce w Orłowie nad torami kolejowymi.

W Gdyni działa bez przerwy 10 urządzeń zliczających automatycznie ruch rowerowy na sześciu trasach:

- al. Zwycięstwa przy skrzyżowaniu z ul. Bernadowską (blisko granicy z Sopotem),
- al. Zwycięstwa przy skrzyżowaniu z ul. Redłowską,
- ul. Władysława IV przy 10 LO,
- ul. Górskiego przy Stadionie Narodowym Rugby,
- ul. Janka Wiśniewskiego przy Estakadzie Kwiatkowskiego, przy ul. Gołębiej,
- ul. Morska w rejonie skrzyżowania z ul. Kcyńską (obie strony ulicy),
- ul. Chwarznieńska,
- ul. Wielkopolska w rejonie skrzyżowania z ul. Strzelców.

Liczniki rowerowe

Są też stacje ładowania - miejsca, gdzie można bezpiecznie (miejsca obserwowane przez monitoring) zaparkować rower, przypiąć go do stojaka oraz przy pomocy swojego zasilacza, podłączyć baterię do ładowania.

Stacja Infobox

Wszystkie stacje zlokalizowane są w centrum, gdzie można znaleźć ciekawe miejsca na spędzenie czasu podczas ładowania roweru. Obecnie istnieją 4 stacje ładowania: Urząd Miasta przy al. Piłsudskiego, budynek PLO przy ul.10 Lutego, InfoBox oraz parking Gdyńskiego Centrum Filmowego.

W Gdyni rowerowo jest nie tylko w majówkę. Już niedługo w naszym mieście odbędą się największe, cykliczne imprezy rowerowe, na które organizatorzy serdecznie zapraszają:

Nocny Przejazd Rowerowy - 22 czerwca i 31 sierpnia
Metropolitalny Wielki Przejazd Rowerowy - 9 czerwca
Ogólnopolski Zlot Rowerów Cargo - 7-8 września

Autor: M. Jaszczerska
Źródło: gdynia.pl 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."