Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Przejeżdżających przez centrum miasta gdynian może zadziwić nowa kolorystyka jezdni. Wymalowany na ul. Świętojańskiej czerwony pas to nic innego, jak śluza rowerowa. Ma ułatwiać cyklistom skręcanie w prawo i poprawia ich widoczność i bezpieczeństwo.
W Gdyni pierwsze śluzy rowerowe pojawiły się przy skrzyżowaniu ul. Świętojańskiej z al. Marsz. Piłsudskiego. Wcześniej osoby jadące rowerem wzdłuż Świętojańskiej od ul. Partyzantów miały obowiązek poruszania się tymi samymi pasami razem z samochodami. Było to mało komfortowe, a mniej doświadczeni miłośnicy dwóch kółek mogli obawiać się o swoje bezpieczeństwo. Zmianie uległa organizacja ruchu w taki sposób, że poprzez nieznaczne zwężenie dotychczasowych pasów umożliwiono wyznaczenie pasa dedykowanego rowerzystom.
W Gdyni sukcesywnie powstają nowe pasy rowerowe umożliwiające swobodne i bezpieczne poruszanie się cyklistów po mieście. A co, gdy trzeba zsiąść z roweru, aby wprowadzić go pod górę lub po schodach? Z pomocą przychodzą specjalne prowadnice, których cały czas w naszym mieście przybywa.
Jazda na rowerze w Gdyni jest coraz przyjemniejsza i bezpieczniejsza. Powstają nowe pasy, dzięki którym miłośnicy jazdy na dwóch kółkach mogą swobodnie poruszać się po mieście oraz drogi rowerowe, które stanowią element międzynarodowej trasy R-10, czyli Nadmorskiego Szlaku Hanzeatyckiego. Nie tak dawno wprowadzone zostały rowery towarowe cargo, a w niedługiej przyszłości na gdyńskie ulice wyjadą rowery systemu metropolitalnego Mevo. Istnieją również inne udogodnienia, o których nie wszyscy wiedzą. Prowadnice, czyli specjalne rynny zainstalowane przy schodach.
Ruszyły prace związane z wyznaczeniem pasów rowerowych na ul. Wiśniewskiego. Na długości 950 m, od wiaduktów przy stacji SKM Gdynia Stocznia do placu Konstytucji, wytyczone zostaną pasy rowerowe o szerokości 1,5 m. Koszt nowej organizacji ruchu to 98 tys. złotych.
- Do tej pory, z obawy o swoje zdrowie, rowerzyści często wybierali jazdę chodnikiem. Wyznaczenie pasów rowerowych przy tak dużej szerokości jezdni jest rozwiązaniem optymalnym - ruch samochodowy zostanie uspokojony a jazda rowerem bezpieczna. Termin wykonania robót wyznaczony jest na koniec miesiąca, jednak przy sprzyjających warunkach pogodowych prace mogą zakończyć się szybciej – mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.
20 tys. przejazdów, 200 tys. pokonanych kilometrów i 50 ton CO2 w atmosferze mniej. To dzięki gdyńskim rowerzystom, którzy wzięli udział w Ogólnopolskiej Grze Rowerowej.
Celem akcji było zachęcenie mieszkańców do wyboru roweru jako jesiennego środka lokomocji w dojazdach do pracy i propagowanie jednośladu jako alternatywy dla transportu samochodowego.
- Rower jest 13-krotnie mniej emisyjnym środkiem transportu niż samochód. Dodatkowo zajmuje 10 razy mniej miejsca niż samochód i jest tańszy. Nierzadko to najszybszy środek transportu w centrum miasta. Więcej rowerów zamiast samochodów na drogach to mniej korków, hałasu i czystsze powietrze – czytamy na stronie organizatora akcji.
W naszym mieście pojawiły się pierwsze stacje postojowe Roweru Metropolitalnego MEVO. W sumie w całej aglomeracji będzie ich 660, w tym w Gdyni 146.
W wielu miejscach na terenie całego miasta zaczęły pojawiać się komplety stojaków rowerowych, w dobrze znanym gdynianom kształcie trapezu, lecz w ciemnoszarym kolorze. To pierwsze stacje roweru metropolitalnego MEVO. Docelowo w Gdyni powstanie 146 stacji z łączną liczbą 1152 stojaków. Wygląd stojaków rowerowych będzie identyczny we wszystkich 14 gminach biorących udział w projekcie.