Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Pojazdy elektryczne w Norwegii

Miejski ruch samochodowy w Norwegii staje się coraz bardziej czysty i cichy, a to ze względu na znaczącą i stale rosnącą popularność samochodów elektrycznych. Potwierdzają to statystyki – w ciągu 3 miesięcy pod koniec 2013r., najlepiej sprzedającymi się w kraju modelami były elektryczne: sportowa Tesla S czy rodzinny Nissan Leaf.

Jak podaje allinx.eu, w Norwegii, kraju o 5-milionowej populacji, zarejestrowanych jest ponad 21.000 pojazdów elektrycznych. Już 1 na 100 jeżdżących po norweskich drogach pojazdów posiada napęd elektryczny. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych (313 mln mieszk.) zarejestrowanych jest 70.000 pojazdów elektrycznych, a w Wielkiej Brytanii (63 mln mieszk.) jedynie 5.000.

Skąd taka popularność? Pojazdy elektryczne są uznawane za czyste, ekologiczne i ciche, a dodatkowo zasilane są z energii odnawialnej (99% prądu zużywanego w kraju generowane jest w elektrowniach wodnych1), jednak to nie tylko troska o środowisko, ale również korzyści ekonomiczne oraz nadane przywileje – możliwość jazdy po buspasach czy darmowe parkowanie, zachęcają Norwegów do korzystania z nich na co dzień.

Pojazdy elektryczne w Norwegii są zwolnione z podatku VAT i podatków drogowych. Płatne dla pojazdów o napędzie konwencjonalnym odcinki dróg, tunele, promy są darmowe dla kierowców samochodów o napędzie elektrycznym. Kierowcy ci podczas podróży mogą korzystać z buspasów, niedostępnych dla tradycyjnych pojazdów. Pojazdy elektryczne parkują za darmo, ponadto mają darmowy dostęp do rozległej sieci punktów zasilania, dzięki czemu po mieście podróżują praktycznie za darmo.

Rosnąca popularność samochodów elektrycznych generuje jednak również nowe wyzwania - w Oslo pasy autobusowe są zdominowane przez pojazdy elektryczne, które stanowią nawet 75% pojazdów uprawnionych do poruszania się nimi. Coraz trudniej jest też znaleźć wolne punkty ładowania.

Mimo ogromnych korzyści dla środowiska i mieszkańców, przywileje nadane pojazdom elektrycznym są jednak tymczasowe – zachęty miały doprowadzić do popularyzacji aut elektrycznych w kraju i ich utrzymanie przewidziane jest do czasu osiągnięcia ilości 50.000 zarejestrowanych samochodów elektrycznych. Wydaje się, że to dość sporo, jednak jak przewidują Norwegowie, przy ich obecnej popularności, pułap ten może zostać osiągnięty nawet w przeciągu osiemnastu miesięcy.

[źródło: www.allinx.eu, zdjęcie tytułowe: © Petair - Fotolia.com]


1 Z. Kuczyński "Elektryczna Norwegia" (http://www.businessandbeauty.pl/elektryczna-norwegia/)

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: