Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


W Europie rośnie popularność usług car-sharing

Car-sharing, czyli system wspólnego użytkowania samochodów osobowych, polegający na krótkoterminowym wypożyczaniu samochodów osobowych za opłatą od operatorów zarządzającą flotą pojazdów, funkcjonuje z powodzeniem już w wielu miastach na świecie.

Usługi car-sharing oferuje wiele firm, takich jak np. City Car Club, Zipcar czy Autolib, ale także producenci samochodów – jest to np. DriveNow BMW, Car2go Daimlera czy Quicar Volkswagena. Car-sharing istnieje również w wersji peer-to-peer, czyli wypożyczanie pojazdów przez właścicieli pojazdów lub firmy z własną flotą, które zarejestrują się poprzez dedykowany serwis internetowy. Największą popularność pod względem liczby użytkowników usługa car-sharing zdobyła w Stanach Zjednoczonych (800 tysięcy użytkowników) oraz w Niemczech.

Z car-sharing w Niemczech korzysta obecnie prawie pół miliona ludzi. Usługi oferuje ok. 140 dostawców z flotą 12.000 pojazdów. Liczba użytkowników od 2011 roku podwoiła się, co świadczy o rosnącej popularności tego rozwiązania. Dzięki niemu zamiast kupować np. drugi samochód, mogą go w razie potrzeby wypożyczyć, dzięki czemu oszczędzają zarówno pieniądze, jak i środowisko. Szczególnie popularny w większych miastach jest tzw. „one-way" car-sharing – zainteresowani wyszukują pojazd za pomocą smartfona, korzystają z niego, a następnie zostawiają w dowolnym miejscu w mieście, nie oddając go do bazy.

Poza Niemcami, w Europie system zyskuje popularność również w Belgii, Holandii, Szwajcarii czy Wielkiej Brytanii (Car clubs). W Polsce tego typu usługę wprowadzono w Poznaniu (firma EasyMotion), wdrożenie systemu car-sharing planowane jest również we Wrocławiu, powstają też platformy car-sharing działające na zasadzie peer-to-peer (np. Beecar), jednak ogólnie w kraju rozwiązanie to dopiero zyskuje na popularności.

Jakie są korzyści z car-sharing? Obecnie wiele miast boryka się z problemem nadmiernego zatłoczenia na drogach, rosną też koszty podróży i utrzymania samochodu. Car-sharing może przyczynić się do bardziej efektywnego wykorzystania samochodu, a w rezultacie zmniejszenia liczby pojazdów na ulicach miasta, zapotrzebowania na miejsca parkingowe, ale również negatywnego wpływu transportu na środowisko. Z punktu widzenia użytkownika natomiast, może być on alternatywą dla posiadania własnego samochodu, dzięki czemu można oszczędzić na jego utrzymaniu - płacąc tylko wtedy, kiedy z samochodu rzeczywiście się korzysta.

[źródło: www.allinx.eu, zdjęcie tytułowe: © zuchero - Fotolia.com]

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: