Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Czym jest carpooling?

Carpooling

Carpooling to system wspólnych, zorganizowanych przejazdów jednym samochodem. Dzięki korzystaniu z tego rozwiązania, jednym samochodem podróżuje więcej niż jedna osoba, wskutek czego mniejsze są koszty przejazdu (w przypadku podziału kosztów pomiędzy podróżujących), a podróż dzięki towarzystwu staje się przyjemniejsza. W perspektywie długofalowej, korzystanie ze wspólnych przejazdów prowadzi do zmniejszenia zatłoczenia na drogach, redukcji emisji spalin, a także redukcji zapotrzebowania na miejsca parkingowe.

Jak to działa? Kierujący oferują wspólne przejazdy poprzez np. specjalne aplikacje lub strony internetowe, podając liczbę miejsc w samochodzie, koszt przejazdu dla pasażera, miejsce odjazdu oraz cel podróży, dni i godziny podróży oraz dane kontaktowe. Pasażerowie poszukują natomiast odnajdują ofertę szukając odpowiadających im przejazdów, następnie umawiają się z kierującym, wspólnie planują podróż, a na koniec ją realizują.

Carpooling staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Jest wiele serwisów internetowych umożliwiających przeszukiwanie ofert wspólnych przejazdów, z uwzględnieniem trasy podróży, kosztu, liczby podróżujących, itp. Popularnością cieszą się jednak przede wszystkim przejazdy okazjonalne, na dłuższych trasach. Mniej popularne natomiast jest organizowanie wspólnych przejazdów w obrębie miasta – np. codziennych dojazdów do pracy czy na uczelnię. A szkoda, bo może być to bardzo atrakcyjna alternatywa w stosunku nie tylko do indywidualnej podróży samochodem, ale też do transportu zbiorowego. Wiele osób pokonuje każdego dnia podobną trasę w podróży do pracy, godziny pracy w przypadku etatów również często są podobne. Podróżując wspólnie mogliby ograniczyć koszty, podróżować bardziej komfortowo, ciekawiej i przyjemniej dzięki towarzystwu innych osób, ale często również „od drzwi do drzwi". Są jednak pewne bariery, poprzez które nie każdy kierowca będzie chętny do wspólnego podróżowania – przede wszystkim zbyt napięty grafik (odwiezienie dzieci do szkoły, zakupy po drodze z pracy) czy niechęć do podróżowania z nieznanymi sobie osobami. Mimo wszystko jest to jednak ciekawa alternatywa dla mieszkańców miasta, którą może na początek warto by zastosować w dużej firmie lub na uczelni.

Czy takie rozwiązanie sprawdziłoby się w Gdyni? Badanie ankietowe przeprowadzone wśród pracowników ZDIZ pokazało, że niespełna połowa respondentów chciałaby zmienić swoje zachowania transportowe, w dużej mierze na samochód (jako kierowca lub pasażer), z 28% podróżujących do pracy samochodem ponad połowa chciałby ograniczyć swoje wydatki na paliwo, ponadto do zmiany zachowań transportowych pracowników skłoniłyby: niższe koszty podróży i parkowania, wyższy komfort, a także zmniejszenie zatłoczenia na drodze oraz kwestie zdrowotne i środowiskowe.

Kilka dobrych przykładów z Europy

System carpoolingu w ośmiu dużych firmach i instytucjach wdrożył Zagrzeb (Chorwacja) w ramach projektu CIVITAS ELAN. Dzięki pilotażowi w grupie docelowej liczba pracowników podróżujących wspólnie wzrosła z 8 do 36 osób, natomiast wśród studentów 74 osoby (wcześniej 26) zaczęły korzystać ze wspólnych dojazdów na uczelnię. W rezultacie uzyskanych efektów powstała strona internetowa z ofertami i zapytaniami o wspólne dojazdy („Auto Za Sve"). W Słowenii działa serwis carpooling, który skierowany jest do studentów studiów zaocznych, ale ogłoszenia umieszczają również pozostali studenci. Strona cieszy się ogromnym powodzeniem – liczba odwiedzin rocznie sięga 50.000, natomiast tygodniowo w serwisie dostępnych jest 5,5 tysiąca ogłoszeń. W Val de Saône we Francji powstał przystanek carpooling – kierowcy i potencjalni pasażerowie rejestrują się na specjalnej stronie internetowej i otrzymują specjalne naklejki na samochód czy też plecaki dla pieszych, które pozwalają zidentyfikować osoby uczestniczące w programie; Kierowca mijający przystanek widzi pieszych poruszających się w tym samym kierunku i może zaproponować podróż osobie również uczestniczącej w programie. W Niemczech utworzona została strona internetowa dla wspólnych, codziennych dojazdów w regionie Saksonii. Przeprowadzona została duża kampania marketingowa mająca zachęcić mieskzańćów do wspólnych dojazdów. Zainteresowanie było znaczne - w ciągu pierwszych 4 miesięcy strona zyskała 400 użytkowników.

[zdjęcie tytułowe: © Trueffelpix - Fotolia.com]

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: