Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Z ogromną przyjemnością informujemy, że Gdynia otrzymała dofinansowanie od Komisji Europejskiej, w ramach kampanii stanowiącej część zrównoważonej mobilności w miastach, zatytułowanej „Wybieraj właściwe połączenia" („Do the Right Mix"). Gdynia znalazła się wśród 19 zwycięzców, jako jedyne miasto reprezentujące Polskę.
Car-sharing, czyli system wspólnego użytkowania samochodów osobowych, polegający na krótkoterminowym wypożyczaniu samochodów osobowych za opłatą od operatorów zarządzającą flotą pojazdów, funkcjonuje z powodzeniem już w wielu miastach na świecie.
Posiadanie samochodu wciąż jest dla większości naszego społeczeństwa wyznacznikiem prestiżu i statusu materialnego. Chwalimy się naszym samochodem, czujemy się z nim emocjonalnie związani i niestety uważamy, że mamy prawo używać go kiedy tylko chcemy, nie bacząc na ochronę środowiska. Jest to myślenie typowe dla społeczeństw dawnych państw zza żelaznej kurtyny, które nadal nadrabiają materialny niedostatek z czasów socjalizmu.
Miejski ruch samochodowy w Norwegii staje się coraz bardziej czysty i cichy, a to ze względu na znaczącą i stale rosnącą popularność samochodów elektrycznych. Potwierdzają to statystyki – w ciągu 3 miesięcy pod koniec 2013r., najlepiej sprzedającymi się w kraju modelami były elektryczne: sportowa Tesla S czy rodzinny Nissan Leaf.
Carpooling to system wspólnych, zorganizowanych przejazdów jednym samochodem. Dzięki korzystaniu z tego rozwiązania, jednym samochodem podróżuje więcej niż jedna osoba, wskutek czego mniejsze są koszty przejazdu (w przypadku podziału kosztów pomiędzy podróżujących), a podróż dzięki towarzystwu staje się przyjemniejsza. W perspektywie długofalowej, korzystanie ze wspólnych przejazdów prowadzi do zmniejszenia zatłoczenia na drogach, redukcji emisji spalin, a także redukcji zapotrzebowania na miejsca parkingowe.