Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Plan transportowy dla Nantes (Francja)

We Francji miejskie plany transportowe są ważnym elementem kształtowania zrównoważonej mobilności miejskiej. W Nantes pierwszy plan transportowy został przyjęty w 2000 r.

W ramach działań mających na celu podniesienie atrakcyjności transportu zbiorowego wprowadzono w 2006 r. system BRT (Bus Rapid Transit) oparty o wydzielenie infrastruktury drogowej wyłącznie dla autobusów kursujących z wysoką częstotliwością i węzły integracyjne przy najważniejszych przystankach o dużej pojemności dla samochodów osobowych. System ten, pozycjonowany pod marką „BusWay", stał się atrakcyjnym produktem opartym o takie atrybuty jak wysoka częstotliwość, wysoka prędkość komunikacyjna i dostępność, uwzględniające potrzeby użytkowników samochodu osobowego. Kolejnym etapem rozwoju transportu publicznego w Nantes było utworzenie w 2012 r. sieci linii autobusowych zapewniających dogodne połączenie obszarów podmiejskich ze ścisłym centrum obszaru metropolitalnego. Podsystem o nazwie „Chronobus" stał się ważnym uzupełnieniem dotychczasowej oferty transportu publicznego opartego na transporcie tramwajowym (Nantes było pierwszym francuskim miastem, które przywróciło ten środek transportu w 1985 r.) i szybkim transporcie autobusowym „BusWay". Dodatkowym celem planu transportowego dla Nantes było zmniejszenie emisyjności, czego wyrazem stała się gazyfikacja znacznej części autobusów oraz stopniowe wprowadzanie autobusów hybrydowych.

Powyższe działania spowodowały odbudowę udziału transportu publicznego w podziale zadań przewozowych Nantes. Transport publiczny wraz z komunikacją rowerową i przemieszczaniami pieszymi posiadał w 2012 r. 55,5% udziału w ogólnej liczbie podróży miejskich.


Opracowanie na podstawie:

Marcin Wołek: SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) jako narzędzie kształtowania zrównoważonej mobilności miejskiej. „Logistyka" 2014 nr 2

Lassalle Ch.: Operating Nantes Public Transport in a Sustainable Urban Mobility Plan – the Perspective of an Operator. Referat wygłoszony na seminarium zorganizowanym przez Florence School of Regulation. Florencja, 30.09.2013.

[zdjęcie tytułowe: © Patrick Garçon, Nantes Métropole, www.france3-regions.francetvinfo.fr]

We Francji miejskie plany transportowe są ważnym elementem kształtowania zrównoważonej mobilności miejskiej. W Nantes pierwszy plan transportowy został przyjęty w 2000 r. W ramach działań mających na celu podniesienie atrakcyjności transportu zbiorowego wprowadzono w 2006 r. system BRT (Bus Rapid Transit) oparty o wydzielenie infrastruktury drogowej wyłącznie dla autobusów kursujących z wysoką częstotliwością i węzły integracyjne przy najważniejszych przystankach o dużej pojemności dla samochodów osobowych. System ten, pozycjonowany pod marką „BusWay”, stał się atrakcyjnym produktem opartym o takie atrybuty jak wysoka częstotliwość, wysoka prędkość komunikacyjna i dostępność, uwzględniające potrzeby użytkowników samochodu osobowego. Kolejnym etapem rozwoju transportu publicznego w Nantes było utworzenie w 2012 r. sieci linii autobusowych zapewniających dogodne połączenie obszarów podmiejskich ze ścisłym centrum obszaru metropolitalnego. Podsystem o nazwie „Chronobus” stał się ważnym uzupełnieniem dotychczasowej oferty transportu publicznego opartego na transporcie tramwajowym (Nantes było pierwszym francuskim miastem, które przywróciło ten środek transportu w 1985 r.) i szybkim transporcie autobusowym „BusWay”. Dodatkowym celem planu transportowego dla Nantes było zmniejszenie emisyjności, czego wyrazem stała się gazyfikacja znacznej części autobusów oraz stopniowe wprowadzanie autobusów hybrydowych. Powyższe działania spowodowały odbudowę udziału transportu publicznego w podziale zadań przewozowych Nantes. Transport publiczny wraz z komunikacją rowerową i przemieszczaniami pieszymi posiadał w 2012 r. 55,5% udziału w ogólnej liczbie podróży miejskich.

 

Oprac. na podstawie:

Marcin Wołek: SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan)  jako narzędzie kształtowania zrównoważonej mobilności miejskiej. „Logistyka” 2014 nr 2

Lassalle Ch.: Operating Nantes Public Transport in a Sustainable Urban Mobility Plan – the Perspective of an Operator. Referat wygłoszony na seminarium zorganizowanym przez Florence School of Regulation. Florencja, 30.09.2013.

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: