Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Plan transportowy dla Nantes (Francja)

Drukuj

We Francji miejskie plany transportowe są ważnym elementem kształtowania zrównoważonej mobilności miejskiej. W Nantes pierwszy plan transportowy został przyjęty w 2000 r.

W ramach działań mających na celu podniesienie atrakcyjności transportu zbiorowego wprowadzono w 2006 r. system BRT (Bus Rapid Transit) oparty o wydzielenie infrastruktury drogowej wyłącznie dla autobusów kursujących z wysoką częstotliwością i węzły integracyjne przy najważniejszych przystankach o dużej pojemności dla samochodów osobowych. System ten, pozycjonowany pod marką „BusWay", stał się atrakcyjnym produktem opartym o takie atrybuty jak wysoka częstotliwość, wysoka prędkość komunikacyjna i dostępność, uwzględniające potrzeby użytkowników samochodu osobowego. Kolejnym etapem rozwoju transportu publicznego w Nantes było utworzenie w 2012 r. sieci linii autobusowych zapewniających dogodne połączenie obszarów podmiejskich ze ścisłym centrum obszaru metropolitalnego. Podsystem o nazwie „Chronobus" stał się ważnym uzupełnieniem dotychczasowej oferty transportu publicznego opartego na transporcie tramwajowym (Nantes było pierwszym francuskim miastem, które przywróciło ten środek transportu w 1985 r.) i szybkim transporcie autobusowym „BusWay". Dodatkowym celem planu transportowego dla Nantes było zmniejszenie emisyjności, czego wyrazem stała się gazyfikacja znacznej części autobusów oraz stopniowe wprowadzanie autobusów hybrydowych.

Powyższe działania spowodowały odbudowę udziału transportu publicznego w podziale zadań przewozowych Nantes. Transport publiczny wraz z komunikacją rowerową i przemieszczaniami pieszymi posiadał w 2012 r. 55,5% udziału w ogólnej liczbie podróży miejskich.


Opracowanie na podstawie:

Marcin Wołek: SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) jako narzędzie kształtowania zrównoważonej mobilności miejskiej. „Logistyka" 2014 nr 2

Lassalle Ch.: Operating Nantes Public Transport in a Sustainable Urban Mobility Plan – the Perspective of an Operator. Referat wygłoszony na seminarium zorganizowanym przez Florence School of Regulation. Florencja, 30.09.2013.

[zdjęcie tytułowe: © Patrick Garçon, Nantes Métropole, www.france3-regions.francetvinfo.fr]

We Francji miejskie plany transportowe są ważnym elementem kształtowania zrównoważonej mobilności miejskiej. W Nantes pierwszy plan transportowy został przyjęty w 2000 r. W ramach działań mających na celu podniesienie atrakcyjności transportu zbiorowego wprowadzono w 2006 r. system BRT (Bus Rapid Transit) oparty o wydzielenie infrastruktury drogowej wyłącznie dla autobusów kursujących z wysoką częstotliwością i węzły integracyjne przy najważniejszych przystankach o dużej pojemności dla samochodów osobowych. System ten, pozycjonowany pod marką „BusWay”, stał się atrakcyjnym produktem opartym o takie atrybuty jak wysoka częstotliwość, wysoka prędkość komunikacyjna i dostępność, uwzględniające potrzeby użytkowników samochodu osobowego. Kolejnym etapem rozwoju transportu publicznego w Nantes było utworzenie w 2012 r. sieci linii autobusowych zapewniających dogodne połączenie obszarów podmiejskich ze ścisłym centrum obszaru metropolitalnego. Podsystem o nazwie „Chronobus” stał się ważnym uzupełnieniem dotychczasowej oferty transportu publicznego opartego na transporcie tramwajowym (Nantes było pierwszym francuskim miastem, które przywróciło ten środek transportu w 1985 r.) i szybkim transporcie autobusowym „BusWay”. Dodatkowym celem planu transportowego dla Nantes było zmniejszenie emisyjności, czego wyrazem stała się gazyfikacja znacznej części autobusów oraz stopniowe wprowadzanie autobusów hybrydowych. Powyższe działania spowodowały odbudowę udziału transportu publicznego w podziale zadań przewozowych Nantes. Transport publiczny wraz z komunikacją rowerową i przemieszczaniami pieszymi posiadał w 2012 r. 55,5% udziału w ogólnej liczbie podróży miejskich.

 

Oprac. na podstawie:

Marcin Wołek: SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan)  jako narzędzie kształtowania zrównoważonej mobilności miejskiej. „Logistyka” 2014 nr 2

Lassalle Ch.: Operating Nantes Public Transport in a Sustainable Urban Mobility Plan – the Perspective of an Operator. Referat wygłoszony na seminarium zorganizowanym przez Florence School of Regulation. Florencja, 30.09.2013.

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: