Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Projekt unijny FREVUE

Drukuj

 

frevue

 

Wdrażając projekty unijne, Miasto Gdynia nie skupia się wyłącznie na działaniach podejmowanych przez siebie i najbliższych partnerów, ale stara się również czerpać z doświadczeń wypracowanych w innych projektach unijnych.

Nie zawsze możliwe jest przeniesienie bezpośrednio na grunt naszego Miasta wypracowanych w nich pozytywnych efektów, ale ich rezultaty i doświadczenia z nich płynące z pewnością pozwalają nam ukierunkować wewnętrzną politykę i wyznaczyć przyszłe cele, tak by możliwa była poprawa warunków prowadzenia biznesu i życia mieszkańców.

Jednym z takich projektów jest projekt unijny FREVUE.

Projekt FREVUE jest określany jako flagowy projekt Komisji Europejskiej, mający wesprzeć wprowadzenie floty elektrycznych pojazdów na potrzeby logistyki miejskiej przez pilotaż i ewaluację innowacyjnych rozwiązań w zakresie logistyki miejskiej w ośmiu spośród największych europejskich miast.

Partnerami projektu są: Londyn (Wielka Brytania), Madryt (Hiszpania), Mediolan (Włochy), Amsterdam (Holandia), Rotterdam (Holandia), Lizbona (Portugalia), Oslo (Norwegia) i Sztokholm (Szwecja).

Efekty projektu mają pomóc w realizacji jednego z celów Europejskiej Białej księgi transportu (2011), czyli ograniczenia emisji CO2 w logistyce miejskiej w największych obszarach zurbanizowanych do 2030 roku.

Ma to zostać osiągnięte dzięki wykorzystaniu elektromobilności w transporcie, co równocześnie ma pomóc w ograniczeniu emisji pozostałych czynników zanieczyszczających powietrze.

Cele projektu mają zostać osiągnięte przez:
1) Wprowadzenie rzeczywistego partnerstwa publiczno-prywatnego pomiędzy miastami oraz firmami z sektora transportu i logistyki.
Kluczowi interesariusze w projekcie to: operatorzy transportu i zarządcy flot, władze lokalne, operatorzy sieci energetycznej, producenci pojazdów oraz dostawcy technologii i usług informacyjno-telekomunikacyjnych.
2) Dostarczenie dowodów użyteczności elektrycznych pojazdów w ciągłym użytkowaniu w logistyce miejskiej, w różnych warunkach klimatycznych, w różnych sieciach logistycznych, strukturach organizacyjnych i modelach transportowych oraz w warunkach różnorodnej polityki regulacyjnej.
W realizacji projektu FREVUE wykorzystywane są pojazdy elektryczne od małych vanów do 3.5t dopuszczalnej masy całkowitej do dużych, w pełni elektrycznych ciężarówek do 18t dopuszczalnej masy całkowitej.
3) Rozpowszechnianie i wymianę najlepszych praktyk, kluczowych rekomendacji, a także wniosków z projektu, promujących dalszy rozwój rozwiązań w zakresie innowacyjnej logistyki miejskiej z udziałem elektrycznych pojazdów dostawczych.
4) Projektowanie i implementację, skutecznej i usystematyzowanej struktury ewaluacji, by zapewnić sposób analizy danych wspólny dla wszystkich europejskich miast.

Główne wysiłki miast skupiły się na redystrybucji towarów w centrach miast za pośrednictwem centrów logistycznych. W ten sposób towary dostarczać chcą m.in. w Londynie, Rotterdamie czy w Madrycie. Mediolan i Amsterdam skupiły się na konsolidacji dostaw dla konkretnych branż - w pierwszym wypadku dostaw leków, a w drugim były to napoje dostarczane z wykorzystaniem elektrycznych ciężarówek.
Elektryczne pojazdy postanowiono wykorzystać również i w inny sposób - czego przykładem jest Lizbona, gdzie zostały one użyte do obsługi dostaw w historycznym centrum miasta oraz do obsługi parkometrów w tej samej strefie.

Szczególnie istotne doświadczenie zebrano w Oslo, gdzie testowano zachowanie pojazdów elektrycznych w logistyce w niskich temperaturach, co w kontekście zmiennych warunków atmosferycznych jest niezwykle ważne także dla naszego Miasta.

Dodatkowe informacje na temat działań projektowych dostępne są na http://frevue.eu/

  • Paragon Fiskalny

    Co za bełkot...
    Zajmijcie się lepiej rzeczywistą poprawą sytuacji komunikacyjnej, a nie egzotycznymi rozwiązaniami z innych miast i modelami teoretycznymi. Tam jest inna specyfika dojazdów, inna infrastruktura drogowo-rowerowa, inna mentalność ludzi, inny bilans energetyczny. Urzędników powinni wysyłać na przymusowe wycieczki krajoznawcze do cywilizowanych państw Europy zachodniej żeby najpierw zobaczyli jak tam funkcjonują miasta, a dopiero potem próbowali robić drugi Amsterdam czy Sztokholm na naszych wąskich drogach i dziurawych chodnikach.
    Swoją drogą niezłe ktoś ma parcie na elektryfikację samochodów. Monopoliści produkujący energię el. będą zadowoleni, a wraz z nimi Państwo pobierające akcyzę, podobnie firmy motoryzacyjne. Ciekawe tylko z czego ten prąd u nas w Polsce wyprodukujemy i jaki będzie bilans tej zamiany (ropa w miejscu użycia, na węgiel ze znacznymi stratami przesyłowymi) dla środowiska...

    około 6 lat(a) temu
lub zaloguj się przez: