Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Cele wprowadzania ograniczeń wagowych dla pojazdów ciężarowych w obszarach śródmiejskich

Drukuj

Obraz1

Najważniejsze problemy związane z rosnącą aktywnością pojazdów ciężarowych w obszarach intensywnej zabudowy śródmiejskiej to: pogorszenie jakości życia mieszkańców z powodu emisji hałasu, zanieczyszczenia powietrza, wibracji oraz zwiększonego ryzyka wypadków drogowych; pogorszenie jakości przestrzeni miejskiej oraz ograniczenie dostępności do obszarów komercyjnych i usługowych; zwiększenie nakładów inwestycyjnych na utrzymanie infrastruktury miejskiej podlegającej nadmiernej eksploatacji.

Jednym ze sposobów ograniczenia tych negatywnych efektów są działania regulacyjne ukierunkowane na kontrolę dostępu pojazdów ciężarowych do wybranych obszarów miasta.

Do podstawowych rozwiązań w tej dziedzinie zalicza się:

Ograniczenia dopuszczalnej masy pojazdów ciężarowych są najczęściej wprowadzene łącznie z oknami czasowymi dla optymalnego dostosowania do specyfiki obszaru w którym są stosowane.

Dotyczy to zarówno struktury działalności handlowo-usługowej, jak i charakterystyki zabudowy mieszkaniowej.

W obszarach śródmiejskich mogą więc występować skoordynowane ze sobą funkcjonalnie strefy, w których stosuje się różne warianty ograniczeń. Podstawą jest najczęściej jeden podstawowy limit wagowy, uzupełniany w uzasadnionych przypadkach oknami czasowymi.

Regulacje czasowe mogą dotyczyć zarówno wjazdu do wybranych obszarów miasta, jak również wykorzystania infrastruktury dedykowanej obsłudze pojazdów ciężarowych, takiej jak miejsca dostaw.

Podstawowym celem wprowadzania tego rodzaju regulacji jest:

Istotnym elementem towarzyszącym ograniczeniom wagowym i czasowym dla jest odpowiedni system oznakowania. Powinien on być czytelny dla użytkowników i stanowić logiczne uzupełnienie rozwiązań stosowanych w innych częściach miasta.

Oznakowanie powinno wobec tego:

Autor: dr Daniel Kaszubowski (Katedra Inżynierii Drogowej i Transportowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska)

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: