Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Budowa węzła integracyjnego Chylonia coraz bliżej

Chylonia dworzec

Jest już gotowy powtórny przetarg na wykonawcę budowy węzła integracyjnego Gdynia Chylonia. Zostanie on ogłoszony niezwłocznie po publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W międzyczasie ukończono budowę buspasów na ulicy Morskiej i w znacznym procencie pozostałe prace, prowadzone w ramach realizacji projektu unijnego: „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia" - przebudowę zatok autobusowych i montaż tablic z informacjami o odjazdach autobusów i trolejbusów w całej Gdyni.

Inwestycja na Chyloni, której dotyczy powtórny przetarg, obejmuje całkowitą przebudowę Placu Dworcowego, budowę nowego parkingu podziemnego, budowę ścieżki rowerowej na Kartuskiej. Pod koniec ubiegłego roku miało miejsce otwarcie ofert przetargowych w pierwszym przetargu. Przypomnijmy, że jedyną firmą, która się zgłosiła, był warszawski Budimex SA. Oferta wyniosła 60 529 669,17 zł brutto. Miasto przeznaczyło na sfinansowanie zamówienia 30 912 541,40 zł brutto i z tego powodu na początku stycznia zdecydowano o unieważnieniu przetargu.

Przygotowania do kolejnego przetargu objęły między innymi aktualizację kosztorysów inwestorskich. Dokonano także zmian w zakresie wymagań stawianych wykonawcy.

-Powtarzamy przetarg, ale po lekkiej modyfikacji wymagań stawianych wykonawcy. Nie oznacza to naszej zgody na niższą jakość, ta jest zawsze priorytetem. Wprowadziliśmy też ułatwienie dla potencjalnego wykonawcy – otrzyma od nas gotowy projekt tymczasowej przebudowy pętli Janowska. Jak już zapowiadaliśmy w styczniu, jest to jedna z naszych najważniejszych inwestycji. Na jej realizację czekają mieszkańcy i jestem przekonany, że po powstaniu węzła integracyjnego Chylonia zwiększy się liczba osób, która zdecyduje się na dojeżdżanie do pracy komunikacją miejską. W efekcie zmniejszy się zanieczyszczenie środowiska. - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

W trakcie trwania prac normalnie będą kursowały trolejbusy i autobusy na ulicy Kartuskiej i Chylońskiej w obu kierunkach. Zachowane zostanie też utwardzone dojście na perony SKM Gdynia Chylonia.

Węzeł integracyjny po wybudowaniu

Projekt zakłada utworzenie podziemnego parkingu park&ride na około 140 miejsc dla aut i 48 dla rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą i budynkiem toalet publicznych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Z parkingu będzie prowadziło bezpośrednie przejście na perony SKM-ki. Na miejscu powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój. Będą też miejsca dla taksówek.

wezel chylonska2

Węzeł uzupełnią wygodne chodniki i ścieżki rowerowe, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, czytelne tablice z informacją pasażerską. Pojawi się nowe, ekologiczne oświetlenie LED. Cała inwestycja ma ułatwić przesiadanie się z kolejki SKM do komunikacji autobusowej i trolejbusowej, a kierowców zachęcać do pozostawienia auta i kontynuowania podróży kolejką SKM.

wezel chylonska1

W ramach inwestycji przewidziano także budowę oświetlenia ulicznego, budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej, budowę wodociągu, budowę kanalizacji sanitarnej, przebudowę sieci trakcyjnej trolejbusowej, przebudowę sygnalizacji świetlnej, usunięcie kolizji elektroenergetycznych, przebudowę sieci telekomunikacyjnych i inne prace, w tym rozbiórkowe.

Wartość projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia", w ramach którego planowana jest budowa węzła Chylonia, wynosi ok. 66 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi około 40 mln zł.

FE POIS poziom pl-1 rgb

Autor: G. Pilarczyk
Źródło: gdynia.pl

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: