Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Bezpieczne drogi, przyjazna przestrzeń. Będą zmiany na Oksywiu Górnym.

Bosmanska-Dabka

Organizacja przystanków autobusowych, możliwość wprowadzenia infrastruktury dla rowerzystów oraz lokalizacja kapliczki św. Rocha – te wątki dotyczące przebudowy skrzyżowań na Oksywiu Górnym najbardziej zainteresowały mieszkańców dzielnicy. W środę, podczas dwugodzinnego spotkania w V LO, dzielili się swoimi opiniami na temat koncepcji propozycji układu drogowego oraz propozycji zagospodarowania terenu zaprezentowanych przez pracowników Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni.

Na to, że skrzyżowania ulic: Płk Dąbka, Bosmańskiej i Dickmana są wyzwaniem dla pieszych, rowerzystów i kierowców, mieszkańcy Oksywia Górnego zwracali uwagę już na etapie przygotowań Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdyni. Przebudowa układu drogowego w tym miejscu wpisana została na listę zadań, a jej realizacja weszła właśnie w zaawansowaną fazę projektową.

Rozstrzygnięty na początku roku przetarg wyłonił projektantów – to gdyńska pracownia Poldukt Projekt - którzy przygotowali koncepcję nowego układu drogowego i dwie propozycje aranżacji przyległego terenu.

W środę, 10 lipca, z ich szczegółami zapoznali się mieszkańcy Oksywia. Zgłosili też uwagi, które projektanci wezmą pod uwagę opracowując ostateczną koncepcję.

- Chcemy przedstawić państwu wszystkie najważniejsze uwarunkowania, którymi kierowali się projektanci tworzący propozycję nowego układu drogowego i zagospodarowania tego terenu. Chcemy też tę koncepcję skonsultować z państwem, bezpośrednimi codziennymi użytkownikami, zebrać uwagi i opinie – mówił Konrad Młynarczyk z Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni. – Nasze dzisiejsze spotkanie nie jest ostatnim. Jego efektem będzie finalna koncepcja przebudowy tej części Oksywia, którą zaprezentujemy na przełomie sierpnia i września.

Koncepcja przygotowana przez projektantów z pracowni Poldukt Projekt znosi wszystkie dotychczasowe mankamenty tego miejsca, czyli zbyt małą na tak rozległej przestrzeni liczbę przejść dla pieszych, zbyt długie odcinki prostej jezdni, prowokujące do szybszej jazdy czy ograniczenie widoczności dla jadących od strony ul. Dąbka. Uwzględnia natężenie ruchu w różnych porach dnia oraz fakt, że przystanki „Oksywie Górne" są w dużej mierze przystankami przesiadkowymi. Wreszcie – przewiduje nowe miejsce dla zabytkowej kapliczki św. Rocha, ważnej dla tożsamości Oksywia Górnego.

I tak, na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej zaprojektowano rondo o średnicy 30 m (by bez problemu przejeżdżały przez nie autobusy przegubowe, ale też „niestandardowe", a obecne w tej części Oksywia pojazdy wojskowe).

Nawierzchnia od ronda do skrzyżowania z ul. Dickmana będzie wyniesiona. W połączeniu z wyznaczeniem nowych przejść dla pieszych znacznie poprawi to bezpieczeństwo pieszych oraz pasażerów komunikacji miejskiej. Ci będą korzystać z odnowionych przystanków. Przystanek w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej będzie miał zatokę autobusową, w kierunku ulicy Arciszewskich zostanie natomiast wykonany jako bezzatokowy.

Obecni spotkaniu mieszkańcy zastanawiali się, czy to drugie rozwiązanie może utrudnić płynność ruchu samochodów. Priorytetem w tym miejscu jest jednak bezpieczeństwo pieszych; w takim układzie nie muszą obawiać się aut nagle wyjeżdżających zza stojącego autobusu.

- Co z rowerzystami? – pytano.

Konrad Młynarczyk: - Ścieżka rowerowa na Bosmańskiej zostanie nieznacznie przedłużona o włączenie drogi rowerowej w jezdnię. W miejscu, w którym zaczynać się będzie wyniesienie skrzyżowania, rowerzysta włączy się do ruchu już w strefie jego uspokojenia. Proszę pamiętać, że rowerzysta jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu. W projekcie, który państwu przedstawiamy, chodziło o pogodzenie interesów wszystkich użytkowników. Na korzyść pieszych i rowerzystów będzie działał fakt, że cała omawiana strefa będzie skrzyżowaniem wyniesionym. Wjeżdżając na nie kierowca musi zwolnić, a rowerzysta nie ma dzięki temu większych trudności z włączeniem się do ruchu na jezdni.

W trakcie spotkania zauważono, że wyniesienie skrzyżowania może w pewien sposób ułatwić włączanie się do ruchu pojazdom z ulic podporządkowanych, w tym ulicy Dickmana. Nowy układ drogowy sprawi, że zbliżające się do niego samochody będą musiały zwolnić.

Oprócz koncepcji przebudowy układu drogowego, mieszkańcom zaprezentowano dwie koncepcje zagospodarowania terenu wokół jezdni.
Przewidują dużą ilość zieleni, ławek i przysiadaków, odniesień do historii Oksywia. Ze szczegółami można zapoznać się [tutaj]

Z zainteresowaniem przyjęto propozycję aby nawierzchnia głównego placu prezentowała zabytkowy układ ruralistyczny dawnej wsi Oksywie.

Mieszkańcy nie mieli wątpliwości co do tego, że w centralnym punkcie nowego układu drogowego, czyli na rondzie, powinna stanąć historyczna kapliczka św. Rocha. Wokół zasadzone zostaną byliny lub rośliny kwitnące. Będą na tyle niskie, by nie zasłaniały kapliczki.

Sugerowano też, by nowe wiaty przystankowe wykonanać z materiałów, które nie będą się zbytnio nagrzewać i które skutecznie ochronią od wiatru.

Do zaprezentowanych projektów swoje uwagi, zastrzeżenia i propozycje może zgłosić każdy gdynianin. – Rewitalizacja to duża szansa dla Oksywia. W dzielnicy jak w soczewce skupia się istota naszego gdyńskiego rozumienia tego procesu: poprawiamy to, co poprawy wymaga, podkreślamy atuty i wykorzystujemy potencjał – a wszystko w stałym kontakcie i dialogu z mieszkańcami – mówi obecba na spotkaniu Elżbieta Sierżęga, radna miasta, wiceprzewodnicząca Komitetu Rewitalizacji. – Zachęcam, by włączyć się w to wspólne projektowanie wspólnej przestrzeni. Na spotkaniu w V LO mieszkańcy zgłosili wiele interesujących uwag, czekamy na następne.

Do 21 lipca można pisać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. lub dzwonić pod numer 58 727 39 06.

- Cieszy, że jest już konkretny plan zmian organizacji ruchu na skrzyżowaniu Płk. Dąbka - Bosmańska – Dickmana i że jest to plan, który zyskał aprobatę Rady Dzielnicy Oksywie – mówi Mateusz Kolera, wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy Oksywie. – Dzisiejszy układ drogowy sprawia, że ani kierowcy, ani piesi nie czują się w tym miejscu komfortowo. Po przebudowie poprawi się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. Bardzo interesujące są też pomysły na zagospodarowanie najbliższego sąsiedztwa przebudowywanej jezdni, przewidujące pojawienie się małej architektury i uporządkowanie zieleni. Okolica po prostu wypięknieje, stanie się wizytówką Oksywia.

Krzysztof Linke z pracowni Poldukt Projekt podkreśka, że zaproponowany układ drogowy jest wynikiem prac dużego zespołu. – W samej pracowni to 20 osób w różnych branż, ale mam też na myśli tzw. zespól opiniowania dokumentacji projektowej. Zaagażowani byli tu przedstawiciele m.in. ZKM oraz ZDiZ, w tym specjaliści z zakresu inżynierii ruchu, specjalista do spraw dostępności, pełnomocnik prezydenta do spraw komunikacji rowerowej. Przez kilka miesięcy wspólnie wypracowaliśmy układ geometryczny który, jak wydaje się z przebiegu spotkania, zyskał aprobatę mieszkańców – zauważa. – Jesteśmy przekonani, że to dobre rozwiązanie dla tego miejsca, nie wymagające zajmowania kolejnych dodatkowych terenów. Nasze dwie koncepcje architektonicznego zagospodarowania terenu zawierają elementy, które mogą być dostosowane do oczekiwań użytkowników. Czekamy i liczymy na opinie mieszkańców.

Zadanie jest realizowane w ramach projektu Gdynia odNowa: Rewitalizacja dzielnicy Oksywie jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

FE IS RGB-1

Autor: A. Dylejko
Źródło: gdynia.pl

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: