Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Nowoczesne przegubowe trolejbusy, pojazdy zasilane bateriami, rowery wspomagane napędem elektrycznym, a także coraz większa ilość samochodów nieemisyjnych – to niektóre z bardziej widocznych elementów elektromobliności w Gdyni. Miasto intensywnie przygotowuje strategię jej rozwoju. Jednym z podjętych działań jest badanie świadomości i opinii mieszkańców. Wypełniając ankietę można wspomóc rozwój elektromobilności w Gdyni.
Przygotowywany plan rozwoju elektromobilności w mieście ma stanowić aktualizację dla funkcjonującego obecnie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Jego założenia dotyczą m.in. ograniczenia ruchu samochodowego w centrum miasta, stworzenia lepszych warunków do poruszania się pieszo i na rowerze, czy rozwój innowacyjnych technologii w zakresie transportu miejskiego.
Kilkudziesięciu włodarzy największych polskich miast, w tym także prezydent Gdyni, debatuje i wymienia poglądy na kluczowe kwestie związane z rozwojem podczas Kongresu Regionów we Wrocławiu. Wojciech Szczurek był jednym z prelegentów panelu poświęconego mobilności.
Kongres Regionów to duże, dwudniowe wydarzenie poświęcone polskim samorządom, a przede wszystkim – stojącym przed nimi wyzwaniom. Włodarze największych miast spotykają się we Wrocławiu na dziesiątej edycji kongresu, dyskutując tym razem wokół tematów rozwojowych, kluczowych dla samorządów: przestrzeni, otwartości, mobilności, środowiska, finansów i strategii sięgających 2030 roku.
Obszar Metropolitalny Gdańsk – Gdynia – Sopot został wybrany, obok pięciu innych ośrodków miejskich w Polsce, do wzięcia udziału w pilotażu w zakresie opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (ang. Sustainable Urban Mobility Plans - SUMP). Podczas ostatniego posiedzenia zarządu OMGGS powołano zespół do jego przygotowania. Plan zakłada poprawę skuteczności i wydajności systemu mobilności oraz zapewnienie jego integracji z rozwojem miejskim i terytorialnym przy jednoczesnych zaangażowaniu mieszkańców.
Gdynia, jako jedno z pierwszych dużych miast w Polsce, stworzyła Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który w 2016 roku został przyjęty przez Radę Miasta Gdyni. Teraz zrównoważone podejście do zagadnień mobilności i planowania transportu będzie opracowywane dla całego obszaru metropolitalnego. Wszystko po to, aby mimo zmiany stylu życia mieszkańców, transportowych nawyków oraz wzrostu liczby samochodów, jakość życia wzrastała, a między ruchem pieszym, rowerowym, samochodowym i komunikacją miejską została zachowana harmonia.
Niskoemisyjne pojazdy, instalacje do produkcji energii ze źródeł odnawialnych, porady kominiarskie czy pokaz prawidłowego palenia w domowych kotłach. To tylko niektóre atrakcje przygotowane w ramach Pomorskiego Pikniku Energetycznego. Odbędzie się on już najbliższy weekend. 15 i 16 czerwca na skwerze Arki Gdynia przy bulwarze Nadmorskim specjaliści z branży energetycznej będą się dzielić z mieszkańcami swoją wiedzą. Opowiedzą m.in. o tym, w jaki sposób ograniczać emisję pyłów do atmosfery czy jak powstaje energia. Piknik to także idealna okazja do tego, żeby dowiedzieć się więcej o ochronie środowiska i odwiedzić punkt doradztwa energetycznego.
Podczas dwudniowego Pomorskiego Pikniku Energetycznego nie zabraknie zarówno atrakcji, jak i praktycznych informacji. Każdy znajdzie coś dla siebie. Wystarczy przyjść w weekend na skwer Arki Gdynia między godz. 10.00 a 17.00. Na przygotowanych tam stoiskach zaprezentowane zostaną m.in. najnowsze, efektywne urządzenia grzewcze i energetyczne, instalacje do produkcji energii ze źródeł odnawialnych, niskoemisyjne pojazdy komunikacji miejskiej oraz alternatywne dla samochodów pojazdy, które zyskały przychylność mieszkańców Gdyni - takie jak rowery czy hulajnogi elektryczne.
Trzy firmy zgłosiły swoje oferty w drugim przetargu na budowę Węzła Integracyjnego Gdynia Chylonia. Inwestycja ta jest elementem projektu pod nazwą „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia". To jedno z największych obecnie przedsięwzięć infrastrukturalnych Gdyni.
Otwarcie ofert w drugim przetargu nastąpiło 7 czerwca 2019 r. Do wykonania prac zgłosiło się trzech potencjalnych wykonawców: