Więcej ekologii w gdyńskich trolejbusach
W Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni trwają prace prowadzone w ramach europejskiego projektu CIVITAS DYN@MO, w zakresie zadania G2.2, czyli instalacji na Podstacji Wielkopolska zasobnika superkondesatorowego w celu zwiększenia wydajności energetycznej systemu trolejbusowego.
W maju 2013, PKT w Gdyni ogłosiło przetarg na dostawę określonego zasobnika. Został on rozstrzygnięty w lipcu i następnie podpisano umowę na projekt, wykonanie i instalację zasobnika.
Dotąd wykonany został projekt zasobnika, zarówno w części energoelektronicznej, jak i budowlanej. Na Podstacji Wielkopolska wykonano wewnętrzne i zewnętrzne prace budowlane pod instalację zespołu zasobnikowego. Wewnątrz Podstacji ułożone zostały tory kablowe, a na zewnątrz wylane zostały betonowe postumenty do urządzeń wykonawczych tj. m.in. baterii superkondensatorowej. Uruchomienie instalacji przewidywane jest na koniec lutego 2014 r.
Zasobnik superkondensatorowy służyć będzie do przechwytywania i magazynowania energii elektrycznej wytworzonej w drodze rekuperacji przez hamujący trolejbus i niewykorzystanej w tejże chwili przez inny trolejbus. Proces rekuperacji energii powstaje w momencie hamowania trolejbusu, kiedy to silnik pojazdu przechodzi w pracę prądnicową. Zgromadzona dodatkowa energia może oczywiście zostać „skonsumowana" w późniejszym czasie przez inne trolejbusy np. podczas chwilowego deficytu energetycznego.
Obecnie, PKT w Gdyni posiada ponad połowę ze swoich 85 trolejbusów, która zdolna jest zwrócić energię do sieci. Powyższe przedsięwzięcia mają na celu znaczące obniżenie zużycia energii oraz jej racjonalne zagospodarowanie.
[źródło: Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni]
[zdjęcie tytułowe: fot. K. Romański, materiały ZDIZ]
Komentarze