Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Jak działa superkondensator w gdyńskiej sieci trolejbusowej?

W ramach projektu CIVITAS DYN@MO (Zadanie G2.2 Superkondensator dla większej efektywności sieci trolejbusowej) już w 2013 r. w sieci trolejbusowej został zainstalowany superkondensator, umożliwiający wykorzystanie energii z hamowania trolejbusów, a tym samym na podniesienie efektywności energetycznej transportu trolejbusowego w Gdyni.

W Polsce energia elektryczna wytwarzana jest w głównej mierze z węgla, co oznacza wysoki współczynnik emisji gazów cieplarnianych, dlatego tak istotne staje się stałe dążenie do ograniczania zużycia energii przez pojazdy elektryczne, takie jak dobrze znane mieszkańcom Gdyni trolejbusy. Nowoczesne technologie dają obecnie wiele możliwości dla ograniczenia zużycia energii.

Istnieje wiele metod ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Nowoczesne elementy półprzewodnikowe powalają na minimalizację strat powstających w układzie sterowania silnikiem, obecne silniki elektryczne także mają coraz lepszą sprawność. Sprawność nowoczesnych układów napędowych w trolejbusach sięga aż 90%. Jednak to nie jest koniec. Sojusznikiem na drodze dalszego ograniczania energochłonności są też podstawowe prawa fizyki i techniki.

Cechą każdej maszyny elektrycznej jest możliwość pracy w dwóch kierunkach przepływu energii. W przypadku silników trakcyjnych oznacza to możliwość pracy prądnicowej w trakcie hamowania pojazdu, polegającej na zamianie energii kinetycznej pojazdu w energię elektryczną, skutkiem czego wytwarzany jest moment hamujący. Energia ta początkowo wytracana była w rezystorach hamowania znajdujących się w pojeździe. Rozwój konstrukcji napędów elektrycznych, a przede wszystkim półprzewodnikowych o wielkiej mocy spowodowało rozpowszechnienie się użycia tzw. rekuperacji w tramwajach i trolejbusach. Polega ona na odzyskiwaniu energii elektrycznej podczas hamowania pojazdu i ponownym jej wykorzystaniu.

W klasycznym układzie zasilania energia wytwarzana podczas hamowania odzyskowego może być zużyta przez inny, ruszający pojazd. Niestety, nie zawsze jest to możliwe, ponieważ w danym momencie może po prostu nie być żadnego innego trolejbusu, który rusza. Wówczas energia ta jest bezpowrotnie rozpraszana na ciepło i stracona. Rozwój nowoczesnych technologii akumulacji energii przynosi jednak rozwiązanie tego problemu. Możliwa jest jej akumulacja w specjalnych zasobnikach, które będą ją gromadziły aż do momentu gdy pojawi się możliwość odbioru tejże energii przez ruszający pojazd. Takimi „pojemnikami energii elektrycznej" są tzw. superkondensatory, które podobnie jak baterie, potrafią zakumulować energię elektryczną. Jednak w odróżnieniu od klasycznych baterii, superkondensator można naładować już w kilkanaście sekund. Dzięki temu jest on doskonałym „pojemnikiem", który umożliwia wykorzystanie energii hamowania.

W 2012 roku Spółka PKT podjęła decyzje – przy wsparciu funduszy UE w ramach projektu CIVITAS DYN@MO – o zastosowaniu zasobnika superkondensatorowego w gdyńskiej sieci trolejbusowej. Na miejsce jego lokalizacji wybrano podstację Wielkopolska w dzielnicy Karwiny. Zasila ona odcinek sieci o dużym nachyleniu, gdzie ze względu na częste podjazdy i zjazdy generowana jest znaczna ilość energii z rekuperacji.

Zasobnik UCER-01, którego producentem jest polska firma Medcom, został zainstalowany w 2013 roku. Po okresie optymalizacji układu sterowania został on przekazany do planowej eksploatacji i od tej pory każdego dnia gromadzi energię, która wcześniej tracona była bezpowrotnie.

Część trolejbusów w Gdyni jeszcze nie jest wyposażona w możliwość hamowania odzyskowego. Każdego roku jednak wprowadzane są do eksploatacji nowe pojazdy, więc jest szansa, że w niedługim czasie wszystkie pojazdy w gdyńskiej sieci trolejbusowej będą zdolne do odzysku energii elektrycznej. Wówczas ilość odzyskiwanej energii przez zasobnik może wzrosnąć, nawet do 20%.

Podsumowanie dotychczasowych wyników pracy zasobnika energii na podstacji Wielkopolska:

[Artykuł: PKT Gdynia, zdjęcie tytyłowe: Z. Zieleniak]

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: